החיים משתנים ברגע כשנכנס לחייך ה"יצור" החדש הזה... בבת אחת הסטטוס משתנה, האחריות גדלה והכל מתנקז לדבר אחד בלבד - התינוק! ניהול זמנך משתנה מקצה לקצה אך אוי ואבוי יהיה אם תשכחי להקדיש חלק ממנו גם לעצמך.

"אמא יקרה לי, יקרה
אמא יקרה לי, יקרה
אמא יקרה שלי...

שיר קטן אשירה לך
כי אני אוהב אותך
אוהב אותך
אוהב אותך

אחייך אלייך, אחייך
אחייך אלייך, אחייך...."


מזל טוב, אימא טרייה. זה הזמן להכיר את שירי הילדים הקטנים, להתמלא בחוברות וספרי הדרכה, למלא את הבית באביזרי בטיחות, להכניס לפה בעיקר תזונה בריאה לטובת הנקה, לשמור מלאי של בגדים להחלפה, חיתולים, מגבונים, מודד טמפרטורת חום, מבקר לחות, כיסא תינוק רוטט ו... רגע, שנייה. ולדאוג גם לעצמך.

איך החיים משתנים כך ברגע. פתאום יצור קטן נכנס לחייך, הסטטוס משתנה, האחריות גדלה, הציפיות עוד יותר והכל מתנקז רק לדבר אחד- התינוק! כן, ניהול זמנך החדש משתנה מקצה לקצה ואבוי אם תשכחי גם להקדיש חלק מזה גם לעצמך.

 

תמיד חיכית לרגע בו תוכלי להנחיל את הידע והחוכמה שלך לדור הבא, לרגע בו תוכלי להתמלא ברגש שיעניק לך כוחות אינסופיים לנתינה ואהבה. אל תדאגי, זה עוד יקרה. אבל כדי שדברים אלו יקרו חשוב לזכור כי הדור החדש שהבאת אמור וצריך לחזק גם את הקשר בינך לבין עצמך ועל הפרק אורח חיים בריא המתמקד בו: במשקל גוף, תזונה, ניהול זמן, תחביבים, תמיכה סביבתית וזמן שינה כמובן.

 

תזונה, משקל, דיאטה וכל מה שביניהם

נתחיל בכמה עובדות בסיסיות: בהריון, משקל הגוף עולה ב-8 קילוגרמים ומעלה והם כוללים בין השאר נוזלים. משם - השמיים הם הגבול. לאחר הלידה, לכל אחת יש קצב ירידה שונה והוא משתנה בהתאם לכמות השינה, סוג התזונה ובהנקה או האכלה בבקבוק.

עובדה נוספת: הנקה יכולה לתרום להרזייה כיוון שפעולה זו צורכת אנרגיה גדולה. זה מצוין, אולם, כדאי לזכור שהנקה גם מגבירה את הרעב כמו כל פעילות גופנית אחרת וכמות האוכל שתאכלי אח"כ תקבע אם תעלי או תרזי... עניין של שליטה בכמויות.

 

אחרי שאת מבינה את העלייה במשקל ומקבלת זאת בברכה בפניך, אמא טריה, שתי אופציות:

לבכות על השינויים הפיסיים, להתייאש ולזנוח עצמך או לזכור שמה שהיה לפני כן אולי לא יחזור לקדומותו אחד לאחד אך זה היה מספיק טוב ועכשיו את עושה ריסטרט בראש וחוזרת לימים בהם אכלת בשביל בנאדם אחד, בידיעה שתהליך זה לאחר הלידה התהליך יהיה מאתגר יותר משתי סיבות:

* הורמונים - מצבי רוח, חשקים, רגשות מוחצנים ועוד ישפיעו על החלטותייך בנוגע לעצמך.

* שינוי באורח החיים - את כבר לא קמה לעבודה באופן מסודר, בשעות קבועות ובשגרה קבועה. עכשיו השגרה מגוונת, את חוטפת שינה בכל רגע שאפשר כמו שאת חוטפת משהו מהמקרר שלא יצריך ממך מאמץ, את פשוט חיה מרגע לרגע ומקווה שהתקופה המעייפת תעבור מהר.

 

איך אפשר אחרת?

כדי לשמור על תזונה נכונה כדאי להקפיד על תכנון מינימלי וגמיש של יומך.

להבין מה את אוכלת במהלך היום, ללא קביעת שעות מדויקות אבל להיות מוכנה. לדוגמה הכיני טבלה:

* אוכל לקימה בבוקר * אוכל לאחר הנקה * נשנושים במהלך היום * ארוחת צהריים * ארוחת ערב.

תחת כל קטגוריה כתבי כמה מאכלים נגישים שתדאגי שיהיו בבית ויהיו מזינים/טעימים/משביעים או כל קריטריון שחשוב לך, וכמה דברים שתרצי למצוא בשבילם את הזמן להכין או לבקש ממשהו מהסביבה הקרובה (בן זוג, משפחה, חברים קרובים, משלוחים ועוד).

הטבלה תוכל לעזור לך לתכנן את היום טוב יותר מבחינת תזונה ותעזור לך להתעסק פחות במחשבות על אוכל, שכן הכל כתוב, נגיש ומאפשר לך להתרכז בדברים אחרים.

 

ME TIME

מישיבה מול הטלוויזיה ועד זמן איכות בחוג של שעתיים בשבוע או שעה ביום הרי זהו זמן אישי שלך.

הגיוני שכל הבעה חדשה של הוולד מעניינת יותר מצפייה בטלווזיה אבל כדי שזה לא ימאס ותמיד תוכלי להוקיר את הרגעים היפים של האמהות את חייבת לעצמך גם זמן אישי.

 

אימהות מאפשרת לך לחוות נדבך נוסף בחייך אך לפני שהפכת לאימא היית את - אותה ילדה/נערה/אישה אשר מילאה עצמה במשימות, תחביבים, חברים, יעדים ובזמן חופשי כלשהו שאישפר לך להתפתח וליהנות. אז אם עשית פעילות ספורטיבית באופן קבוע, זה הזמן לחזור לזה. זה לא חייב להיות באותה תדירות, עצימות ואפילו לא באותה מסגרת אבל אם זה מה שעשה לך טוב- לכי על זה.

אם את מרגישה שאת חייבת להתנתק עם איזה קומדיה טובה בטלווזיה- אל תוותרי על הזמן הזה.

אם את מרגישה שלהכין טבלת תזונה נכונה לאחר לידה, פעם בשבוע קבוע- תייצרי את הזמן בשביל זה.

מתה לחברת מבוגרים פעמיים בשבוע בבית קפה/סרט/בר עם חברות? צרי קשר וקבעי.

 

בשורה בתחתונה, לא משנה במה תבחרי הכי חשוב שתבחרי משהו שמנתק אותך משגרת היום ונותן לך אוויר שרק את ממלאה אותו בזכות עצמך. למה זה חשוב? כי גם את במשוואה, אז צאי לקניון או לכל חנות שאת אוהבת וקני לעצמך משהו, משהו שישרת אותך וייתן לך את אותה תשומת לב שמגיעה לך.

 

כל מי שמעליי, מלפני ומצדדיי

כדי לממש מאהוויך, תחביבייך ואת הזמן הפנוי הזה לעצמך יש סיכוי טוב שאת צריכה מעט עזרה של סביבה תומכת וזה אומר: בן זוג, בן משפחה, חבר/ה, שכן ובייביסיטר בתשלום. כל האמצעים כשרים כדי וליהנות מפעילויות שתבחרי לעצמך.

 

שששש...

בין הפעילויות הנפוצות ביותר שאימהות טריות משבעות לה זה זמן שינה. כן את צריכה את זה לא רק בשביל סיבולת לתינוק אלא גם לעצמך.

בזמן שינה מאגרי הגוף מתמלאים, האנרגיה מתחדשת, השפיות נשמרת והכי חשוב הנחמדות מצליחה לשמור על עירנות גבוהה יותר בין לבין. אם את מרגישה שאת עייפה מדי, מתחילה לקרוס, מצב הרוח יורד וכל העול נופל עליך זה סימן שאת צריכה זמן פנוי לעצמך, שינה טובה יותר וקצת תמיכה סביבתית.

 

הכל בשביל להיות האימא הכי טובה ובעיקר לשמור על תדמית שבנית לאורך השנים- להיות האדם שאתן אוהבות!

 

 

על הכותבת:
רינת רחמינוב,
מאמנת אישית לשינוי ולשיפור איכות החיים.
www.itspossible.co.il
דף הפייסבוק: אימון אישי - כי המטרה שלך חשובה

 


עוד באותו נושא

מה קורה לגופך בתקופת ההריון?

סוף סוף נכנסת להריון המיוחל שחיכית לו זמן רב, שיהיה במזל טוב.

הפרעות בנרתיק: זיהום פטרייתי או חיידק ? כך תדעי להבדיל

כ-50% מהנשים סובלות מזיהומם בנרתיק, שמקורם פטרייתי או חיידקי, אם כי רובן אינן יודעות להבחין בסוג הזיהום...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?