אנחנו נמצאים כמה שבועות בלבד לפני החופש הגדול, והורים רבים כבר בלחץ מפני הצפוי להם. הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז חרדים, על פי רוב, מהחופש המתקרב אף יותר.

ילדי הקשב וריכוז משתעממים מהר יותר ודורשים תשומת לב רבה יותר, ומהוריהם נדרשת סבלנות יתרה.

 

הנה מספר טיפים שיסייעו לכם לצלוח את החופש הגדול בשלום עם ילדי קשב וריכוז:

* בנו עם הילדים מערכת שעות לחופש הגדול. חשוב להכניס פעילויות שהילד אוהב וירצה לבצע. אל תשכחו לגוון - ילדי קשב וריכוז ממצים מהר כל פעילות.

* בתקופת החופש חשוב להיות גמישים עם המערכת בהתאם לצרכים המשתנים, ולתת גם זמן חופשי למנוחה. מגיע להם – שנת הלימודים אינה קלה לילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה.

* כדי שלא יהיו תלויים בכם, הכינו איתם מראש רשימה של פעילויות מעניינות, מתוכן יוכלו לשלוף פעילות בזמנים ה"ריקים". תוכלו להפנות אותם לרשימה כל פעם שיעלה הצורך. אפשר להכין מראש חומרים ליצירה חופשית. אפשר אפילו לרשום תכניות טלוויזיה ומשחקי מחשב שאתם מאשרים.

* הכינו עם הילדים רשימה של חוקי הבית בחופש, ותלו במקום מרכזי. חלק מהחוקים יתייחסו אל ניהול עצמי וניהול הבית ותכניסו אותם גם אל מערכת השעות, למשל: לסדר את המיטה בבוקר, לצחצח שיניים, לאכול ארוחת בוקר, לפנות מהשולחן וכו'.. אל תצפו מהילדים לזכור לבד – כך תמנעו לפחות חלק מהחיכוכים, ותורידו מעצמכם חלק מהבלגן והעול.

* דאגו להרבה פעילות גופנית - מצאו את הדרך בה הילדים יוכלו להיות פעילים במסגרת שתהיה נוחה לכם, וכך תורידו את מפלס החיכוכים הצעקות וההשתוללות בזמנים לא נוחים.

* זמן החופשה הוא זמן נהדר ללימודים חווייתיים. ילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה לומדים הכי טוב תוך כדי תנועה וחוויה. אפשר להעביר להם ידע רב בחודשיים הללו בכייף. יש פעילויות רבות חלקן חינמיות, ולמי שיש זמן אפשר להמציא פעילויות לבד. יש רעיונות רבים באינטרנט. את חוברות העבודה אפשר להשאיר לביה"ס.

* הכינו מלאי של צ'ופרים, לא רק פרסים חומריים, כדי לקדם התנהגות חיובית ושתוף פעולה. הפרסים צריכים להיות מגוונים, אחרת יפסיקו להשפיע.

* נסו לארגן ערבים משפחתיים רגועים בצוותא – הליכה משותפת בפארק, ארוחת ערב משותפת, להקריא סיפורים (הם לא חייבים לקרוא בעצמם אם קשה להם), להסתכל בתמונות משפחתיות, כיד הדמיון הטובה עליכם.

* שעת שינה – גם אם אתם מאפשרים גמישות בשעות שינה וקימה תדאגו לשני דברים: האחד – שעות שינה מספיקות. ילד עם ADHD וחוסר שינה זה מתכון לבלגאן. השני - גם לכם מגיע ערב רגוע –ניתן להגביל את הילדים לבילוי שקט בחדרם אחרי שעה מסויימת.

* ואל תשכחו לקחת בייביסטר ולצאת לבלות לבד. חובה למלא מצברים.  

 

 

שיהיה חופש שמח ומהנה!

 

 

על הכותב:
ליאור יואל, פסיכולוג חינוכי המתמחה בטיפול בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.
ליאור עוסק באבחון פסיכולוגי ונוירופסיכולוגי חינוכי ובטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה, בהדרכת ההורים וליווי המשפחה והדרכת הצוות החינוכי בביה"ס לגבי ההשלכות האקדמיות וההתנהגותיות רגשיות על חייהם.
בנוסף, ליאור עורך אבחונים נוירופסיכולוגיים בעמותה לילדים בסיכון ביחידה לתקשורת חברתית במרכז "בית אחד", אבחונים פסיכודידקטיים במכון שלם ובמכון מעגלי קשב ברעננה, ייעוץ, אבחון והכשרה ומנהל את היחידה הפסיכודידקטית במכון "קרת".
דוא"ל: lioryoel@gmail.com, טל': 050-7856516, אתר: www.adhd.city

 


עוד באותו נושא

איך תשמרו על בני הנוער מהתנהגויות הרסניות וממכרות במהלך הקיץ?

כמה כהורים עלינו להשקיע יותר בקיץ על מנת להרחיק מילדינו את הסיכון שבהתמכרות? איפה עובר הגבול בין...

שימור הזוגיות והאינטימיות גם בקיץ החם

בקיץ, כשכל כך חם, לח ודביק, מעדיפים כמה שפחות מגע, שרק לא נזיע ונסבול... אבל מה עושים בנושא הזוגיות והאינטימיות?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?