על ילדים ופחדים, וכיצד ציורי ילדים יכולים לעזור לנו ההורים לזהות את הפחד ולעזור לילדינו להתמודד טוב יותר.

המילים "אני פוחד!" נזרקות לחלל האוויר, לא רק בחג החנוכה אלא גם ברגעים ובנסיבות שונות במהלך חייו של הילד: לפני ביקור במקום חדש, מפגש עם אנשים זרים, או כאשר נשמעים רעשים בלתי מוכרים ומפחידים כמו רעמים וברקים בליל חורף סוער. ילדים מגלים פחד אל מול בעלי חיים שונים, חוששים מביקור אצל רופא, ממראה של דם או קבלת זריקות. יש המפחדים מליצנים וממסכות, מבקשים להשאיר אור קטן בחדרם ולגרש את החושך, פוחדים להוריד את המים בשירותים, ועוד כהנה וכהנה פחדים שונים ומגוונים.

 

מקומנו כהורים

כהורים, אנחנו מתבוננים בילדים מדי יום וצופים מן הצד בהתקדמותם ובבחירותיהם. לעיתים אנו מוזמנים על ידם, ליטול חלק בתהליכים אלו, אך פעמים רבות אנו מתבקשים או נאלצים שלא להתערב. ואז עולות שאלות: האם אנו יודעים, באמת, מה מצבו של הילד? האם הבנו נכון את האיתותים מצידו? האם כשיזקק לעזרה, יפנה אלינו? והאם נגלה את הקושי בזמן, או שמא יהיה זה מאוחר מדיי?

 

היתרון שבציור

בציורים, ניתנת לילד האפשרות להתבטא באופן חופשי, ופחות מושם דגש על חוקי ההתבטאות והכללים. לכן נקודת המוצא בהדרכת הורים שנובעת מציורי הילדים היא שהבחירות שהילד מבצע בציור, מושפעות ממצבו הפיסי, המנטאלי והרגשי ופחות מהצורך לעמוד במשימה שהוכתבה מגבוה (בשונה מהליכי לימוד הכתיבה). גם כאשר חשוב לילד להראות את הציור המוגמר לחבריו ולמשפחתו, הוא שקוע בציור בשעת המלאכה, ופחות מצייר את מה 'שצריך' ויותר את בחירותיו שלו.

 

מותר לפחד. מותר לפחד?

הפחד בגילוייו השונים, הוא חלק אינטגראלי מהתפתחותו של הילד. סביב גיל 3, למשל, ניכרת התעוררות בתופעת הפחדים והיא נחשבת לנורמטיבית ותואמת לגיל. כחלק מתהליך הגדילה, הילד לומד כיצד לסמוך על יכולותיו, בבואו להתמודד עם המתרחש סביבו. כמובן, שההתמודדות הזו מעוררת חששות וספקות שונים אצל הילד: האם אני מסוגל לישון לבד? האם יש בי את הכוחות להתמודד עם המפלצת המפחידה, או שאני זקוק עדיין להגנתם של הוריי?

מעבר לכך, הפחד משמש כמנגנון הישרדותי חשוב ומרכזי: ילד נטול כל פחד, עלול להיקלע למצבים מסוכנים ולא לראות בהם כל סכנה. הפחד, במקרה זה, עוזר ומגן על הילד ומסייע לו לפתח מודעות לגופו ולהבין את גבולות כוחותיו בעולם.

בקרב חלק מההורים, מתעוררת לעיתים התחושה, שהילד משתמש בפחד ככלי מניפולטיבי נגדם. בין אם יש אמת בתחושה זו ובין אם לאו, ברוב המקרים הפחד עדיין ממשי ונורא בעיני הילד. למרות שבאמצעותו, הוא מצליח לשלוט על התנהגות ההורה כדאי לבדוק מדוע בחר בדרך שלילית זו, ומהם הרווחים שלו ממנה. בנוסף, כדאי לתת לילד כלים להתמודד בעצמו עם הפחד, להעניק לו תחושה שהוא אינו נותר בודד במערכה.

 

ציור ככלי להתמודדות עם הפחד

קיימות מספר שיטות להתמודדות עם פחדים דרך ציור, אחת מהן, מחלקת את התהליך לשלושה שלבים: בשלב הראשון, הילד מתבקש לצייר את הפחד (כאשר המטרה היא 'להעביר' את התחושות לדף שמוגבל במימדיו ובגבולותיו, ובכך להעניק לילד תחושה ראשונית של שליטה). בשלב השני, הילד מצייר מצב בו אינו חש פחד, או שהפחד עדיין קיים אך אינו משפיע עליו - בשלב זה, ממקד הציור את הילד בכוחותיו שלו. בשלב השלישי, הילד מצייר את הפחד שוב, ומוסיף לדמותו משהו או מישהו שיוכל לסייע לו להלחם בפחד ולנצחו - שלב זה, מאתגר את הילד להשתמש בכלים נגישים העומדים לרשותו, והופכים את אפשרות ההתגברות על הפחד למציאותית יותר.

 

חנוכה – מאחורי החנוכיה היתה פה מלחמה!

בתכנים לילדים בחנוכה, אנחנו מדגישים את הנס ואת נצחון הטובים על הרעים. אולי זה אפשרי יותר כשהמלחמה רחוקה, אך במלחמות הקרובות שמתרחשות בתקופה שלנו ילדים שואלים שאלות קשות: מי הטובים ומי הרעים? למה הם רוצים להרוג אותנו? האם הם רוצים להרוג גם אותי?

במדינתנו יש גם חשיפה לאירועי חיים קשים - הלא הם הצד האפל של הציור הצבעוני...

הטרור משנה את פניו מדי יום: פיגוע המוני, פיגוע ממוקד, שיגור טילים ועוד. בבתי הספר ובגני הילדים עוסק הצוות החינוכי בהתמודדות עם הפחד ואי הוודאות המלווים לאירועים:

במסגרת איסוף ציורים מילדים המתגוררים בעיר שדרות, סירבו חלקם לצייר את שאירע, בטענה שהם אינם מפחדים מטילי הקאסם. סירוב זה, נחשב כבעייתי בעיני הגננות, משום שהוא קרה בסמוך לאירוע נפילת טיל שהתרחש מספר שעות קודם לכן.

הילדים, במקרה זה, העדיפו לחזור לשגרת החיים ולברוח מזיכרון החוויה הטראומטית. רק לאחר מספר ימים, החלו להופיע באופן טבעי הנושאים הללו בציורים.

הציור המוצג למעלה מהווה דוגמא ליכולת להתמודד עם המציאות באמצעות ציור. הילדה שציירה אותו הגדילה את דמותה כך שהיא מצליחה להגן על הבתים מפני הטילים. ניכר שהיא חווה באמצעות הציור את היכולת לשנות את פני המציאות ואולי מעט לשלוט במתרחש.

אכן, הציור מאפשר לחלק מהילדים תחושת שליטה במאורעות הקשים שסביבם אך עם זאת חשוב לציין, שדווקא משום המציאות בה אנו חיים אסור למהר ולהסיק מסקנות. לכאורה, עצם הבחירה בנושא הכולל ציור זוועות, דם, ומראות קשים אחרים מתארת מצוקה. אך האם זה אכן המצב במציאות? לא בהכרח.

ילדים רבים מתעסקים בנושאים אלו משום שהם עומדים על סדר היום, ולאו דווקא משום שהם משקפים חרדות ופחדים פנימיים שהם חווים. גם כאן, יש לייחס חשיבות רבה לאיכות הקו והלחץ כמו גם לסימנים גראפיים אחרים ולשילובי הצבעים המתקיימים בציור, בנוסף לבדיקה רחבה ומקיפה של ציורים רבים ומתקופות שונות.

 

שיהיו לכולנו ימים של שלום והמון אור!

 

 

על הכותבת:
מיכל וימר,
תרפיסטית באמנות
מחברת הספר: המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים
http://www.todraw.co.il/?page_id=54

 

עוד באותו נושא

כשאבא או אמא חולים

על אף הנטייה שלנו להסתיר מידע קשה וכואב מהילדים, עלינו לקחת בחשבון כי ילדים הינם בני אדם חכמים ורגישים, ששמים לב לכל שינוי בסביבתם ובהתנהגות של אנשים שהם אוהבים. לכן, למרות הקושי, מומלץ לא להעמיד פנים שהכל בסדר...

יום משפחה שמח

יש את הרגעים האלה, שאני מצטערת שלא הייתי שם. הצעד הראשון, קבלת תעודה... נכון: מישהו אחר היה שם...

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?