החורף והקור גורמים גם לילדים האנרגטיים ביותר להתכרבל מתחת לשמיכה ולא לרצות לצאת ממנה בבוקר, ואילו החושך המוקדם מביא לכך שהם מבלים בבית שעות רבות, לרוב במשחקים רגועים מאלו שהיו משחקים לו היו מבלים בפארק או רוכבים על אופניים.

יותר טלוויזיה, פחות ספורט והכל ביחד מביא לכך שלעיתים נראה שלעולם לא נצליח להרדים אותם בערב... אז אמנם קר וחשוך בחוץ, אבל אפשר לבלות עם הילדים גם בבית!

זה נחמד לצפות בטלוויזיה, ולשחק משחקי קופסא אבל ברגע שהילדים גדולים מספיק לתקשר אפשר להתחיל לשחק איתם משחקי מוטוריקה: לערוך מסלולי כריות וכסאות, לרקוד, לקפוץ ולהוציא אנרגיה גם בבית.

 

איך לפתח הרגלי שינה בריאים אצל ילדים – גם בחורף?

כללי

שמיכות חורף: תינוקות קטנים לא מומלץ לכסות תינוקות בשמיכות פוך, זה נובע מסיבה בטיחותית כיוון שהם בועטים בשמיכה ועלולים חלילה לכסות את עצמם ללא יכולת להיחלץ. המומלץ ביותר הם שקי שינה מיוחדים לתינוקות, שמתאימים מגיל לידה ועד 5-6 שנים. כשרוכשים שק שינה לילד, יש לרכוש שק שינה שהוא במידה אחת גדול מהמידה הנכונה כדי שיהיה לילד מרווח בפנים והוא יוכל להסתובב בו.

מעל גיל 4 אפשר כבר לכסות בכל סוג של שמיכה.

חימום החדר: מומלץ לחמם את החדר, גם לתינוקות וגם לילדים, ל- 21 עד 23 מעלות ולא יותר ולהקפיד להשתמש במזגן או רדיאטור ולא במפזרי חום למיניהם שהנם פחות בטוחים. כמו כן יש להשאיר חלון פתוח מעט, גם בחורף לאוורור.

 

מגיל לידה ועד גיל 3 חדשים

כמה ישנים? בגילאים אלו תינוקות אמורים לישון בין 16 ל- 18 שעות ביממה, כשרוב הזמן הם אמורים לישון ובלילה הם אמורים לאכול כל 2-3 שעות.

בגילאים אלו אנחנו לא צריכים להגביל את כמות השינה שלהם, ואנחנו גם לא צריכים להעיר אותם, כך שאם ילד לא מתעורר לאכול, לא נעיר אותו לצורך כך.

לבוש חורף: גם ביום וגם בלילה לא מומלץ להלביש את התינוק ביותר משתי שכבות של בגדים, והסיבה היא גם בטיחותית, ריבוי שכבות מגביר את הסיכוי למוות בעריסה, וגם נוחות – הרבה יותר נוח להחליף בלילה טיטול לילד שלבוש בשתי שכבות מאשר לילד שעמוס בהן.

מה עוד? מאד מפתה לקחת את הילד לישון ביחד עם ההורים, בעיקר בחורף, אבל הדבר מאד לא מומלץ עקב סיכון של מוות בעריסה או של מחיצת התינוק. עדיף שהתינוק יישן במיטונת או בעריסה צמוד למיטת ההורים.

שימו לב שמגיל חודשיים וחצי ילדים כבר מסוגלים להבחין מי מההורים יותר אסרטיבי ומה מלחיץ אותו, סוג הבכי שגורם לו להרים אותם בידיים וכד', ולכן חשוב להיות עירניים ולא לגרום לילד לפתח הרגלים לא רצויים שיהיה קשה לתקן מאוחר יותר.

הנקה: אמהות מניקות רבות מעדיפות לקחת את הילד אליהן למיטה. כשזו ההחלטה של ההורים והם בטוחים שזה מה שהם רוצים חייבים לשמור על הרגלים נכונים של לינה משותפת שיש לשים לב אליהם (אקדיש מאמר נפרד על הנושא בהמשך), ויש לשים לב שאם אמא מניקה לא מעוניינת להרגיל את הילד לישון צמוד אליה - לא מומלץ לעביר אותו לשם מלכתחילה היות שאם מתחילים בהרגל הזה לא יהיה קל להפסיק אותו והוא עשוי להמשך עד להפסקת ההנקה ואפילו עד גיל 3-4.

 

מגיל 3 חדשים ועד גיל שנה

כמה ישנים? בגילאים אלו תינוקות אמורים לישון בסך הכל 14 שעות ביממה, כשהם אמורים לישון 10-11 שעות בלילה ואת ההפרש במהלך היום.

במהלך הלילה ילדים מגיל חצי שנה יכולים כבר לישון לילה רצוף, אך יש ילדים שבכל זאת מתעוררים פעם אחת כדי לאכול, ויש לתת להם את המענה הזה של אוכל שהוא לגיטימי.

במקביל, אם הילד שוקל מעל 7 ק"ג אנחנו יכולים לצפות שכבר מגיל 3-4 חדשים הוא יישן לילה שלם ללא אוכל.

לבוש חורף: גם ביום וגם בלילה לא מומלץ להלביש את התינוק ביותר משתי שכבות של בגדים, והסיבה היא גם בטיחותית, ריבוי שכבות מגביר את הסיכוי למוות בעריסה, וגם נוחות – הרבה יותר נוח להחליף בלילה טיטול לילד שלבוש בשתי שכבות מאשר לילד שעמוס בהן.

מה עוד? למרות שמאד מפתה לקחת את הילד למיטה שלנו כשהוא מתעורר בלילה, זה לא מומלץ, במיוחד בחורף כשאנחנו ישנים עם הרבה שמיכות או עם שמיכת פוך ואנחנו גם לבושים טוב בעצמנו, מה שגורם לנו פחות להרגיש את הילד. לכן, אם מעוניינים בלינה משותפת יש לדאוג לחדר שהותאם לכך מראש.

 

מגיל שנה עד שנתיים

כמה ישנים? בגיל הזה ילדים אמורים לישון בערך 13 שעות ביממה, כש- 10 מהן בלילה והשאר במשך היום. בלילה נצפה שהילד יישן לילה רצוף בלי קימות בכלל.

אנחנו נראה הרבה שינויים התנהגותיים המושפעים מהתפתחות הקוגניטיבית והמוטורית, ילדים יוותרו על שנת הבוקר ויתחילו לישון שנת צהריים מוקדמת ב 11:30 וילכו לישון שנת לילה מוקדמת, למשל כבר ב 18:00 או 18:30. לרוב אחרי כשלושה חדשים הם יחזרו לישון בשעה אליה היו מורגלים, והרבה יותר קל מבחינת הילדים בחורף לחזור לשעון הביולוגי שלהם כי בחורף פחות הולכים לגן השעשועים והילד פחות מוציא אנרגיה ולכן יותר קל למשוך את ההשכבה לשעה המאוחרת הקודמת.

לבוש חורף: פיג'מת פוטר עבה.

מה עוד? ילדים בגיל הזה מתעוררים מרעמים כי הם פוחדים ולא מתוך הרגל כלשהו, לכן כשהם מתעוררים ובוכים בלילה יש לגשת מייד לחדרם להרגיע ולתת להם מענה.

כמה שזה מפתה לקחת למיטה שלנו – זה מאד לא מומלץ כי בגיל הזה תוך לילות ספורים הרגלי השינה של הילד עשויים להיהרס.

 

מגיל שנתיים עד גיל 6

כמה ישנים? בגיל הזה ילדים אמורים לישון 12-13 שעות ביממה, כשלקראת גיל 4 הם מפסיקים לישון את שנת הצהריים.

לצערי לא נכון שילד שיוותר על שנת הצהריים ירדם מוקדם יותר בלילה.

מכיוון שהילד מגיע לזמן השינה במצב של עייפות יתר, הגוף לא מצליח להיכנס למצב של הרפיה והוא כל הלילה עסוק בלהרפות את עצמו. הוא לא בונה את עצמו מחדש, מעבד את היום שעבר, אלא עסוק בלהוריד את האדרנלין שהצטבר עקב חוסר שעות שינה במהלך היום. זוהי לא שינה איכותית כי הגוף לא מצליח להגיע להרפיה ולבנייה מחדש.

מרגע שילד מתעורר משנת צהריים, לדוגמא בשעה 15:00, ילד עד גיל 6 צריך בעיקרון להיות במיטה עד שעה 19:30 בערב. זו השעה המומלצת למרות שזה לא תמיד מתאים לצרכים של הבית.

בגיל שנתיים, במידה והילד מתחיל לוותר על שנת הצהריים ביוזמתו, מומלץ לתת לו חצי שעה של מנוחה גם אם זו לא שינה. זה יכול להיות לשכב בסלון ולקרוא ספר או לשחק במיטה שלו במשחק רגוע. ואם יש זמן והילד בבית אחרי הגן אפשר להתכרבל איתו במיטה בצהריים. טלוויזיה פחות מומלצת לתינוקות ולפעוטות כשהם בשלב של מנוחה או לפני השכבה כי זה לא נקרא לנוח- הראש עובד ועסוק.

 

מגיל 6 ועד סוף בי"ס יסודי

כמה ישנים? בגיל הזה ילדים כבר אמורים לישון לילה שלם במיטה שלהם, כאשר גם בגיל 6 עד 8 אני ממליצה על טקס שינה - שונה ממה שהכירו עד כה.

בגיל 8 טקס השינה כולל שיחה עם אחד ההורים על מה שעבר במהלך היום, הקדשת זמן אישי לילד לפני השינה.

אצל ילדים בוגרים בכיתה ד' ומעלה מתחילים שינויים הורמונאליים והם מתקשים להירדם בשעה 9 ואפילו 10 בלילה, אבל עדיף לא להרפות ולאפשר להם להירדם מתי שהם רוצים, אלא כן לשלוח אותם לחדרם עד שעה 10 אפילו שיקראו ספר או שישחקו בשקט לפני השינה.

זה בסדר לאפשר לילדים יותר זמן מחוץ לחדרם, אבל רצוי כשהם נכנסים לחדר בערב להשאיר את המכשירים האלקטרוניים והמסכים בחוץ ולהקדיש את הזמן שלפני השינה כדי להירגע.

 

מחלות חורף

החורף מביא איתו הרבה מחלות ילדים, בעיקר לילדים עד גיל 5-6 אבל גם גדולים יותר.

מאד לא נעים לראות את החמודים שלנו מסכנים, מנוזלים וקודחים מחום ולמרות אני שוב מדגישה שמאד לא מומלץ לקחת את הילדים לישון איתנו וזאת כדי למנוע שיבושים בהרגלי השינה. אם הילד מאד חולה וההורים מודאגים - מומלץ אפילו לישון על מזרן בחדר שלהם.

אם יש כמה ילדים ולא רוצים שהם ידביקו אחד את השני כך שבכל זאת לוקחים את הילד לחדר ההורים, אזי מומלץ להשכיב את הילד לא במיטת ההורים אלא במיטה נפרדת או על מזרון שיונח על שטיח ליד מיטתם. הכל כדי שהילד לא יפתח הרגלים שהחזרה מהם מלווה בקשיים, בכי ורגשות אשם מצד ההורים.

 

 

לילה טוב!

 

 

על הכותבת:
דבורה זהבי כהן,
יועצת שינה בכירה
מנכ"לית המרכז לייעוץ שינה
www.imasleep.co.il

 


עוד באותו נושא

יצירת מרחב שינה בטוח אצל הילדים

כיצד ניתן להקל על החזרה לשגרה ומה ניתן לעשות כדי להקטין את החיכוכים סביב שעת השינה למינימום?

לישון עם התינוק באותה מיטה – כללי זהירות ובטיחות

אין דבר טבעי יותר מלאפשר לתינוק לישון עם ההורים. תחושת הביטחון שמשרה השינה המשותפת על התינוק מועילה להתפתחותו

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?