הנקה והרגלי שינה או אולי, "חוסר הרגלי שינה", הינן שתי סוגיות רציניות, אשר עלולות לחבל באושרה של האם החדשה.

הסברה הרווחת טוענת, כי תינוקות יונקים מתעוררים יותר פעמים בלילה ומתקשים לסגל הרגלי שינה יציבים, ואילו תינוקות הניזונים מפורמולה מוכנה, נוטים לישון שינה רציפה יותר. סברה זו, המושמעת בד"כ באזני אימהות מותשות (מההנקה ומחוסר השינה כאחד), גוררת אחריה את המסקנה ה"הגיונית": "תפסיקי להניק, תני בקבוק - והבעיה תיפתר".

כשאת מותשת - זה אפילו עלול להישמע לך הגיוני. אז זהו, שלא בהכרח. בהחלט ניתן להמשיך להניק, ובמקביל, ללמד את התינוק הרגלי שינה נכונים.

 

נתחיל בנתונים היבשים:

  • בגיל 0 - 3 חודשים - מרבית התינוקות זקוקים להאכלה כל 3 שעות בערך.
  • בגיל 3- 6 חודשים - חלק מהתינוקות יכולים לישון 4 -5 שעות ברצף ללא אכילה במהלך הלילה.
  • בגיל 6 חודשים - שנה - תזונת התינוק נסמכת במרביתה על מוצקים ולא על הנקה/בקבוק. בשלב זה, יש תינוקות שעדיין זקוקים להאכלה אחת על מנת להעביר את הלילה, אולם מרבית התינוקות כבר מסוגלים לישון 6-10 שעות ברציפות, ללא יניקה.
  • גיל שנה ואילך - לדעת מרבית המומחים, לתינוקות אין צורך לאכול בלילה.

 

הגישה להקניית הרגלי שינה נכונים יוצאת מההנחות הבאות:

  • מעבר לגיל מסוים, לא כל התעוררות של הילד בלילה מקורה ברעב.
  • השינה של כולנו (ללא קשר לגיל) מורכבת ממספר מחזורי שינה, כאשר במעבר בין מחזור שינה אחד למשנהו ישנה יקיצה קצרצרה, שלאחריה אנחנו שבים למחזור השינה הבא.

 

ועכשיו למעשים: קבלי מספר טיפים שיעזרו לך להמשיך להניק, ובכל זאת לסגל לילדך הרגלי שינה נכונים ובריאים:

  • הפרידי בין ההאכלה להירדמות: בדרך כלל התינוקות יונקים בקצב מזורז ואז ברגע מסוים הם מתחילים להאט את הקצב. זוהי הנקודה בה הם מסיימים לאכול ומתחילים להשתמש בשד שלך לצורך הירגעות והרדמות. זהו הרגע הנכון להשכיבו במיטה, כדי שילמד להירדם במיטה, ללא העזרות בשד שלך כגורם מרגיע. יתכן שבהתחלה הוא יצטרך את עזרתך במגע ובנוכחות שלך - ספקי לו אותה.
  • החזירי את התינוק לשינה ללא הנקה בחלק מהיקיצות הליליות, בהתאם לפרקי הזמן המומלצים על פי הגילאים השונים: במידה ותינוקך רגיל לאכול בתכיפות גבוהה (אשר שונה מהמצופה גילו), קבעי מרווח התחלתי של 3 שעות בין הנקה אחת לשנייה בלילה. אם הוא אוכל בתכיפות המותאמת לגילו - השתמשי בפרק הזמן הזה. אם התינוק מתעורר טרם הגיעה השעה לאכול, החזירי אותו לשינה ללא הנקה, בעזרת מגעך או נוכחותך.
  • הפרידי בין ההנקה ליקיצה: צרי טקסי יקיצה קבועים, ע"י רצף פעולות קבוע וקצר ורק לאחר מכן גשי להנקה. כאשר התינוק מתעורר, דברי אליו וחייכי, שירי לו שיר קצר ומצחיק, או כל דרך אחרת שתבחרי, ובלבד שההנקה שלו לא תהיה צמודה ליקיצה. כך מומלץ לנהוג גם ביקיצות מהתנומות המתרחשות במהלך היום.
  • שימי לב שלא להחליף מנהג "מציק" אחד באחר: אם, למשל, את רואה בשימוש במוצץ מנהג לא רצוי, נסי שלא להיגרר לכך, על מנת שלא תצטרכי למצוא פתרונות גם לבעיה זו בהמשך.

 

כפי שראית, בהחלט תוכלי ליהנות מכל היתרונות הטובים שיש להנקה להציע לילדך ולך, ועם זאת ליהנות משנת לילה בריאה וממלאת מצברים.

עם זאת, כדאי לזכור שמדובר בתהליך (ולא בשיטת ה"זבנג וגמרנו"), השובר הרגלים קיימים של הילד ושלך. לכן, קחי נשימה עמוקה, הרגעי, וברגעי השבירה (אם וכאשר יהיו כאלה) - פשוט דמייני כמה טוב תוכלי לישון כבר בחודש הבא...

 

 

בהצלחה!!

 

 

על הכותבת:
קרן צפריר,
בעלת חברת בייבי רותם – הספקית הגדולה בישראל למשאבות חלב להנקה של חברת מדלה.
ניתן לפנות אלינו בכל שאלה ובקשה, 24 שעות ביממה, בטלפון: 077-4320109 או 052-6500017/8.
אתר האינטרנט שלנו: http://www.babyrotem.co.il/
עמוד הפייסבוק שלנו: https://www.facebook.com/babyrotem

 


עוד באותו נושא

המדריך להרדמת תינוקות ופעוטות

לא תמיד פשוט להרדים תינוקות ופעוטות, לפעמים זה מלווה בקשיים, במיוחד בתקופת חייהם הראשונות. כדי להתמודד עם קשיי הירדמות בגיל מאוחר ניתן להשתמש בשיטות מגוונות

תרגילי קונטקט בייבי

קונטקידס היא פעילות תנועה של הורה וילד בה מתגלגלים, רוקדים ומשתחררים יחד, ובעיקר מבלים זמן מפגש איכותי

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?