שנת הלימודים זה עתה נכנסה ואנו כבר רואים עלייה תלולה ביותר ברישום תרופות ל'קשב וריכוז' כדוגמת ה'ריטלין' לילדים בכל הגילים. ברצוני להסב את תשומת לבכם לכך שאינכם חייבים לסמם את ילדיכם! יש הרבה מה לעשות.

שימו לב לכך, שבעולם בו לחברות התרופות אינטרס כלכלי ברור לקידום התרופות המזיקות וגם כוח השפעה רב, יש מי שמרוויח מריטלין ודומיו, אבל יש מי שמפסיד ובגדול- המשתמשים.

 

ארבעת הגורמים לבעיות קשב שכדאי לטפל בהם הם (ולעיתים קיים יותר מגורם אחד):

 

הגורם הראשון

הרבה מרץ ויכולת, שקשה לילד לשלוט בהם (מתבטא בחוסר נוחות בשעת ישיבה או הקשבה מתמשכת - ‘קוצים בישבן‘).

הילדים הבדרנים, אוהבי הספורט התחרותי, חובבי האקשן במחשב, חובבי המוזיקה, אוהבי היצירה בכלל... ילדים מוכשרים הם בדרך כלל פעלתניים יותר מאחרים. הם שמחים יותר, יצירתיים יותר, מלאי חיים יותר. לילדים מוכשרים יש הרבה אנרגיה והם אינם יודעים כיצד לשלוט בה. לא בטוח שנולדנו כדי לשבת בכיתה כל כך הרבה שעות...

הטיפול:

אימון יסודי של הילד בתרגילים של שליטה עצמית.

אפשר להתחיל באתגרים קלים ולהמשיך לאתגרים יותר ויותר קשים. אימון זה מביא את הילד בהדרגה לכך שיוכל לשבת בנוחות ללא הגבלת זמן, להתבטא בנוחות, להקשיב בנוחות ואף לקבל ביקורת בנוחות. אימון כזה מעלה מאד את הביטחון העצמי שלו.

גם רגישות רבה לרעשים או למגע היא חוסר נוחות שמטופלת בדיוק באותה צורה.

 

הגורם השני

אי ידיעה של מושגים בסיסיים בחומר הלימוד שגורם לילד ‘לחלום‘. (ללא הבנה יסודית ילד לא יכול לעקוב אחר הנאמר בשיעור).

אם הילד לא מבין מושגים בסיסיים בחומר, הוא יכול לאבד עניין במה שהמורה אומרת או במשימות שקיבל בשיעורי הבית. ככל שהילד מלא חיים יותר, קל יותר לראות עליו כאשר הוא לא הבין. הוא פשוט עושה משהו אחר: מפטפט, מקשקש, מצייר, מספר בדיחה. ככל שהילד מלא חיים, כך כל איבוד עניין שלו הופך להפרעה לשיעור.

הטיפול:

ללמד את הילד כיצד ללמוד.  

מדובר בכלים פשוטים, שיכולים לאפשר לילד להתגבר על מכשולים שהוא נתקל בהם בשעת למידה, כגון: חוסר הבנה, שעמום, חוסר ריכוז וחוסר חשק, שמופיעים כאשר הוא לא באמת מבין את החומר. אחרי שהולכים אחורה ומגדירים את המושגים הבסיסיים בחומר, משלימים חומרים שהילד פספס מסיבות שונות. זוהי הכשרה שמצילה ילדים רבים מסטיגמה של תלמידים כושלים.

 

הגורם השלישי

מבוגרים ‘גורמי לחץ‘ בסביבתו של הילד, שמערערים אותו.

מסתבר שישנם אנשים שהם ‘גורמי לחץ‘. הורה או מורה ‘גורמי לחץ‘ לא מאפשרים לילד להיות נינוח ולהאמין בעצמו. הם ביקורתיים כלפיו, לא סלחניים, דורשים דברים שהם מעבר ליכולתו, מענישים, לא מחמיאים, מתעלמים מהטוב, לגלגנים, כעסנים ללא סיבה או משפילים. אנשים כאלה יכולים לערער מאד את נפשו של הילד, ולגרום לבעיות רגשיות.

קל לאתר מורים ‘גורמי לחץ‘. אלה הם מורים שמתייחסים לתלמידים באופן מתנשא. מתעלמים מהדברים הטובים שהוא עושה. מורים שמלאים טענות לתלמידים, ושאינם פופולאריים בקרב התלמידים באופן בולט. תלמידים עושים להם דווקא, מתחצפים ומתגרים, וממש נלחמים בהם.

הטיפול: 

1. אימון של ההורים כיצד להפעיל שליטה על ילדים ללא מאמץ וברוח טובה. 

2. אימון ההורים כיצד לכוון את המורים ליחס פחות מלחיץ כלפי הילד, מבלי לעשותם טועים.

3. אימון הילד לזהות מבוגרים מלחיצים וכיצד להתמודד איתם בקלות בלי לגרום לחיכוכים.

4. במידה שהאדם גורם-הלחץ משפיע לרעה על הילד באופן קיצוני, ולא ניתן לטיפול בזמן ובאמצעים סבירים) הרחקת המבוגר גורם-הלחץ מסביבתו של הילד, או העברת הילד לסביבה אחרת.

עזרה כזו יכולה להפוך את הילד לשמח יותר ולחזק את ביטחונו העצמי.

לא ניתן להשיג שיפור מלא אם לא מאמנים את ההורים עצמם כיצד להימנע מויכוחים ומעונשים חוזרים ונשנים.

 

הגורם הרביעי

בעיות גופניות שמטרידות את הילד.

בעיות ראייה או שמיעה, בעיות עיכול, בריחת שתן קשיים בשינה, הן רק דוגמה. טראומות באזור הגולגולת מזמן לידה עשויות, כנראה, גם הן להשפיע, וניתן לטפל גם בהן. בעיות כאלה מציקות לילד ולא מאפשרות לו להיות נינוח במסגרת הלימוד. גם חוסרים תזונתיים ותזונה לא טובה עלולים לגרום לאי נוחות גופנית שיכולה להתבטא בעייפות, עצבנות ואי שקט.

הטיפול:

אם הבעיה גופנית ניתן לפנות לרופא המשפחה שיערוך בדיקות גופניות ויטפל במה שהתגלה ואך ורק בבעיות גופניות. רופא מטפל בגוף, ואילו הפסיכיאטר רק מזיק לגוף כאשר הוא רושם לילד סמי מרץ גורמי תלות כדוגמת הריטלין, ולא מטפל בסיבות החינוכיות שעליהן דיברנו.

אם הבעיה תזונתית כדאי להיוועץ במרפא טבעי או בתזונאי/ת. 

טיפול הומיאופטי, טיפול בפרחי באך, מערכות לשיפור השינה, תוספי מזון רבים (אומגה 3, ויטמינים שונים וכו‘), וטיפולים חלופיים אחרים עשויים לתמוך מאד בילד ובגופו, אולם הכרחי לבחון היטב ואסור להתעלם מארבעת הסיבות שהוזכרו לעיל.

 

הכלים הללו מיושמים בהצלחה במקומות רבים בארץ, למשל במכונים של "תבונה".

 

 

לתגובות ועזרה אל תהססו לפנות אלי!

 

 

על הכותב:
אילן סלומון
רוקח, בוגר האוניברסיטה העברית
054-5481939
http://www.helpful.co.il

 


עוד באותו נושא

ממרח אגוזים וזיתים בריא וקל להכנה

ממרח המשלב זיתים ואגוזי מלך, שגם הם ידועים כבר מתקופת המקרא כבעלי סגולות מרפא רבות.

תזונה מותאמת לחורף

כולנו רוצים לגדל ילדים בריאים. לכן כדאי להשקיע בתזונה איכותית בכל ימות השנה בכלל ובימי החורף בפרט.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?