הקיץ כבר כאן ואיתו השאלה הנצחית: מה עושים עם הילדים בחופש הגדול? התשובה המוכרת היא "לשלוח את הילדים לקייטנה" - האמנם?

בתשובה לשאלה זו יש להתייחס לגילו של הילד, אישיותו, הרגליו, צרכיו, חזקותיו ודרכי ההתמודדות הייחודיות שלו.

באופן כללי ניתן לומר שקייטנה הינה מסגרת חלופית לבית הספר. מחד, היא שומרת על שגרת יום עם נורמות וכללים, ומאידך הינה מסגרת בלתי פורמאלית המפגישה את הילדים עם פעילויות מהנות שאינן יום יומיות בשנת הלימודים.

בהתייחסותנו לקייטנה, גיל הילדים מאוד משמעותי. ילדים בגיל הרך (שנתיים עד ארבע), זקוקים לקייטנה אשר תהווה המשך למסגרת הפורמאלית אליה הם משתייכים במהלך שנת הלימודים.

חשוב שהקייטנה תשמר את שיגרת יומם ללא שינויים קיצוניים. שינויים תכופים ויציאות תכופות מהמסגרת עלולים ליצור, אצל חלק מהילדים חרדה גדולה מדי, אשר תפגע בהנאה מהקייטנה.

רוב ההורים נוטים לחשוב שביקורים באטרקציות מגוונות, ופעילויות תכופות ושונות, הן שיגרמו להנאה מהקייטנה ולא אחת הם נוטים לבחור קייטנה על סמך התרשמותם ממגוון הפעילויות שבה בעוד ששמירה על שיגרת יומם של הילדים, עם גירויים מידתיים הם העונים על הצורך הבסיסי של הילדים. בגיל זה רצוי וחשוב לשמור על רצף בדמויות הסמכות דהיינו הדמויות המשמעותיות בחיי הילדים. כדאי מאוד שהגננות הקבועות של הילדים ימשיכו ללוות אותם בקייטנה ולו דמות אחת מוכרת.

 

בחטיבה הצעירה, קרי גילאי גן חובה –כיתות יסוד א-ב הקייטנה צריכה להוות סביבה המזמנת צוהר ללמידה חווייתית חושית ורגשית. הקייטנה צריכה לכלול שלל גירויים המערבים חוויות אחרת ושונות כתוספת למה לשגרת הלימודים או הגן במשך שנת הלימודים.

יש להרבות במשחקי יצירה דמיון ועשייה במגוון חומרים (חימר, טיט פלסטלינה צבעים, פחם וכו') בגילאים אלה נהנים הילדים מעשייה.

חשוב אף להרבות במשחקי חברה המערבים אינטראקציות בינאישיות וקבוצתיות על מנת לטפח מיומנויות חברתיות שהם משימה התפתחותית חשובה בגיל זה.

כדאי מאד שהקייטנה בגיל זה תכלול אביזרים וכלים לפיתוח מודעות גופנית, ובעיקר מוטוריקה גסה.

בגילאים הנ"ל ניתן לצאת לבילויים מחוץ למסגרת מעת לעת, אך חשוב לציין שאטרקציות ושלל בילויים אינם הקריטריון העיקרי בבחירת הקייטנה.

בכיתות התיכונות של בית ספר היסודי יש לשלב בקייטנה יותר נושאי תוכן ייחודיים לאתגור אינטלקטואלי בנוסף לטפוח האינטראקציות הקבוצתיות משחקי היצירה ופתוח הדמיון.

את הקייטנה בגילאי בית הספר יש לבחור יחד עם הילד. רצוי שהילד ילך לקייטנה, שילדים מוכרים לו ילכו גם הם אליה. החברים המוכרים יהיו כעין קשר עם המוכר ויעזרו להסתגלות לסביבה החדשה.

כשאנו בוחרים קייטנה לילדים בוגרים יותר, הצע הקייטנות רחב. רצוי להציע לילד מגוון של קייטנות, אשר מהן יבחר קייטנה בתחום שהוא אוהב ו/או רוצה להתמקצע בו.

רצוי להיות מודעים לרצונות/צרכים שיש לנו מהקייטנה ("הבן שלי הולך לקייטנת מחשבים") לנסות ולשים את הצרכים והחלומות שלנו בצד ולשלוח את הילד לקייטנה שהוא רוצה בה.

ואחרי שבחרנו ורשמנו ושילמנו, המשימה לא הסתיימה.

רצוי להכין את הילד לשינויים הצפויים בסדר היום שלו, לסביבה החברתית וכן לפעילויות של הקייטנה.

ניתן לעדכן את צוות הקייטנה בפעילויות צפויות שאנו משערים שהילד יתקשה בהן ולמצוא יחדיו פתרון. אין לשלוח את הילד לקייטנה כשהוא חושש מפעילויות צפויות.

כדי לעזור לילד להתמודד עם פעילויות חדשות לו, יש להכינו מראש אליהן תוך שיחה, הבנת החשש ומציאת פתרון שירגיע את הילד.

ניתן לשפר את היכולת של הילד להסתגל לקייטנה על ידי יצירת קשר עם צוות ההדרכה. קשר בין המדריך להורים ייתן לילד חווית בטחון.

ולאחר שהקייטנה החלה לצד הקייטנים הנהנים יהיו כאלו שיתנגדו ללכת לקייטנה. 

מקור ההתנגדות להליכה לקייטנה יכול לנבוע מהגורמים הבאים: שינוי המערך החברתי, דרישה ליציאה לעצמאות, חשש מהתמודדות עם פעילויות מאתגרות ללא רשת הורית מוכרת ומגנה.

בין הגורמים להתנגדות לילד, יש כאלה הנובעים מהמשיכה לבית:

נוכחות הורית בבית יכולה ליצור משיכה למקום מוכר ובטוח. חברים שאינם משולבים בקייטנה מהווים מקור משיכה לפעילות משותפת מתחרה בקייטנה.

יש לזכור שהקייטנה היא חלומו של כל ילד ובהיותה כזו היא אמורה להגשים את ציפיותיו ממנה. לקייטנה יש סיכוי מצוין להגשים את החלום ולהפיק את המיטב אם תבחר בתבונה ובמהלכה ילווה הילד כפי צרכיו.

 

קיץ נעים וקייטנות מוצלחות.

 

 

על הכותבת:
מיכל רוזנטל-יעקבי,
פסיכולוגית קלינית-חינוכית מוסמכת,
מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית,
מנהלת תחנות לטיפול משפחתי "פאזלים".
סלולארי: 052-5208873

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?