שאלת ההשתלבות בכיתה א' היא שאלה חשובה ביותר, שהורים רבים מתלבטים בה מדי שנה ונדמה שאין תשובה אחת נחרצת. הרי בסופו של דבר- כל מקרה נבחן לגופו.

בציורים, במקרים האלו, אני מחפשת איזון בין החלקים הקוגניטיביים לחלקים הרגשיים. רק כאשר מתקיימים איזונים שכאלה, הילד פנוי באמת ללמידה. בתוך זה כמובן, אני משלבת גם פרמטרים של גיל, ג'נדר וכד'.

 

לאחרונה קיבלתי מכתב מאם ישראלית המתגוררת בחו"ל אשר כתבה לי כך:

בתי השנייה בת 3.5. היא עומדת להיכנס לגן הנמצא בתוך מבנה בית ספר (חטיבה צעירה) ונחשבת לצעירה בכיתה. האם היא בשלה להשתלבות בבית ספר או שכדאי להמתין שנה נוספת? עברנו לכאן לפני שנה מישראל וחשוב לי לדעת האם היא מסתדרת מבחינה חברתית או שמרגישה בודדה?

 

 

 אשתף אתכם בשלב ראשון במסקנות מהציורים, ואחר כך אכתוב את עמדתי.

ראשית, מבחינה קוגניטיבית, הילדה מראה כבר בשלב זה בשלות קוגניטיבית שמותאמת לכיתה א'. במילים פשוטות יותר: גם אם קיימים כרגע קשיי שפה, אני מאמינה שהיא תתגבר עליהם בשנה הקרובה ותצליח לעמוד במשימות הלמידה של כיתה א'. יחד עם זאת, עכשיו השאלה היא איזו סביבה תהיה הכי טובה עבורה מבחינה רגשית כדי להתגבר על קשיי השפה?

התמונה הרגשית הנובעת מהציורים מעט שונה.

לא מדובר במצב רגשי קשה חלילה, אבל כדי שהילדה תהיה באמת פנויה ללמידה, חשוב שהלמידה תהיה על קרקע רגשית טובה. אחד הסימנים לכך בציורים הוא העובדה שדמויות האנוש שהיא מציירת מרחפות ולא עומדות באופן יציב בדף. במילים אחרות, יתכן ובגלל המעבר לארץ אחרת הילדה מרגישה (באופן טבעי) חוסר יציבות רגשי: היא מבולבלת לפעמים, מבוהלת, ונמצאת במעין דריכות כללית וטבעית להבין מה קורה סביבה, מהם כללי ההתנהגות, מהן הדרישות ממנה וכיצד עליה לפעול.

כל הדברים האלה ביחד, יוצרים פער בציורים שלה בין התבונה והחוכמה הרבה שמאפיינים אותה, לבין הרצון להיות עוד קצת באזור הבטוח: האזור של הילדות, המשחקים ופחות אזור הלמידה והדרישות.

 

ביקשתי שתשלחי גם ציורים מלפני המעבר, ואלו מחזקים את הכיוון שראיתי קודם: המעבר בהחלט השפיע והדמויות הפכו לקטנות יותר לאחר המעבר. הקטנה של הדמויות זהו סימן נוסף לכך שהילד זקוק לפוקוס על התחום הרגשי בתקופה הקרובה וכך גם בתך.

 

 

לכן, לשאלתך,

כאשר בוחרים האם לשלב ילד בגן מחוץ לבית ספר או בתוך בית ספר (בחטיבה צעירה) חשוב לקחת בחשבון בעיקר את העניין הבא: קיימות כל מיני מסגרות של חטיבות צעירות- יש כאלה שמטרתן מאד לימודית וכבר בגיל הגן משלבים את ילדי הגן בלמידה בכיתה, ונותנים להם משימות של קריאה וכתיבה. ויש מסגרות אחרות שעיקר מטרתן היא להרגיל את הילדים למבנה בית הספר, לצלצולים וכדומה.

מתוך ציוריה של בתך, במידה ותחליטו להכניסה לגן במסגרת בית ספר חשוב שתשימו לב לאוריינטציה של החטיבה הצעירה, כי בתך זקוקה בשנתיים הקרובות לאוריינטציה שאינה לימודית אלא כזו השמה יותר דגש על משחק והתנסות (שגם בהם יש כמובן המון למידה).

נטיית הלב שלי היא להמליץ ולהשאיר עוד שנה במסגרת של גן מחוץ למסגרת של בית הספר, כלומר: איני ממליצה להשאירה עוד שנה בגן, אלא להשאירה עוד שנה במסגרת של גן שאינו באוריינטציה לימודית - כאשר היא עדיין במסגרת הגן, היא תוכל להשקיע עוד זמן בילדות ובמשחקים הפשוטים שדרכם, אגב, היא תוכל לבסס את המפגש שלה עם השפה החדשה בעקבות המעבר לארץ אחרת. בשלב הזה, קיים סיכוי גבוה שבתך תרגיש שהיא שולטת בעניינים ומבינה את מה שקורה סביבה. רק כשיגיע השלב הזה, היא תהיה פנויה באמת ללמידה.

במקרים האלה בדיוק, עוד שנה בגן שאינו מכוון להכנה לקראת כיתה א' יכולה לעזור כי היא תכנס גדולה יותר ולכן תתמודד עם המשימות בקלות רבה יותר.

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
מיכל וימר,
תרפיסטית בהבעה ויצירה,
מחברת הספר: המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים
http://www.todraw.co.il/?page_id=70
הצטרפו אלי לפייסבוק  https://www.facebook.com/MichalWimmer1

 


עוד באותו נושא

יתרונות הלמידה החוץ כיתתית

למידה מחוץ לכיתה ומחוץ למסך – כדרך מאפשרת חווית למידה מעצימה ומעוררת.

עצמאות...

ניתן לראות בכיתה כיצד ישנם ילדים עצמאים יותר ומתמודדים בקלות ובפרופורציות אחרות עם חברים, צוות ההוראה והלמידה

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?