אין היום ויכוח על החשיבות שבידיעת השפה האנגלית. בין אם מדובר על עולם העסקים שחלקים נרחבים ממנו מתנהלים בשפה האנגלית, על תקשורת ברשתות החברתיות ובאינטרנט עם אנשים מכל קצוות היקום הדוברים שפות משפות שונות

– כולם מתקשרים באנגלית. למרות החשיבות הרבה שיש לידיעת השפה האנגלית בעולם המבוגרים, הרי שבכל הקשור לילדים הוויכוח על הגיל בו יש להתחיל ללמד אנגלית, וכיצד – חי קיים ובועט.

 

תנו לילדים להיות ילדים Vs. לעולם לא מוקדם מכדי להתחיל

מהות הוויכוח על הגיל בו יש להתחיל עם לימודי אנגלית לילדים סובב למעשה סביב הסוגיה הבסיסית של מה מצופה מילדים מודרניים. הורים חשים בלחץ רב להכין את הילד מינקות לעולמם של המבוגרים. ברשתות נמכרים צעצועים "חינוכיים" וניסיונות השיווק מתמקדים ביתרון הלימודי שהצעצוע יקנה לילד בתחומים השונים. היום אם צעצוע אינו מקדם את הילד, ואפילו את התינוק, עם התפתחותו המוטורית, שפתית או אינטלקטואלית – הרי שאין הוא שווה את מחירו בכסף.

גישה זו גורסת כי דווקא המוח הצעיר הוא זה הפתוח ביותר לקלוט שינויים וללמוד. ישנם גילאים בהם לימוד השפה הוא מואץ, גילאים אלו באופן טבעי סובבים סביב גיל שנה עד ארבע, אם נפספס את הרכבת הזו, לילדים יהיה קשה יותר לקלוט שפה שניה וללמוד אנגלית.

לצד גישה זו, קיימת הגישה האומרת כי ילדות היא זמן קסום, בו יש לאפשר לילדים להיות ילדים מבלי ללחוץ עליהם ללמוד ולהשיג. במשך שנים ודורות ילדים הצליחו להתפתח יפה מאד גם בלי עזרתם של צעצועים חינוכיים, קורסי העשרה לטף וחוגי אוניברסיטה לבוגרי גן טרום חובה. גישה זו אומרת בואו נדחה את הלחץ וההישגיות בכמה שנים. נשמור על התמימות של ילדנו ונכריח אותם להכנס לתוך מעגל התחרותיות בגיל קצת יותר מבוגר, גיל בו הם כבר בשלים ומוכנים לעמוד בלחצים המופעלים עליהם.

 

ללמוד או לא ללמוד – העיקר שיהיה בכיף

ישנן גישות שונות לדרך הוראת אנגלית לילדים, ובעיקר לגילאים היותר צעירים. ברור שבגיל שנתיים ילדים אינם בשלים ללמוד את חוקי הדקדוק ואפילו לא קריאה וכתיבה, אך דווקא דרך משחק, שירה ומוסיקה ניתן לחשוף אותם לשפה זרה שניה, לאפשר להם לקלוט בדרך טבעית את שפת האנגלית ולהכין את הקרקע ללימוד מסודר של השפה האנגלית בשלבים מאוחרים יותר בחייהם.

אנגלית לילדים ניתן ללמוד בחוגים מיוחדים, בחשיפה לתוכניות טלויזיה באנגלית, ספרים אינטראקטיביים או ערכות לימוד שונות הקיימות לרב בשוק. כל ילד והדרך המתאימה ביותר עבורו – הדרך אליה הוא מתחבר באופן הטוב ביותר. שיטות אלו מאפשרות לילד לקלוט את השפה השנייה באופן טבעי ולהטמיע את הנלמד מבלי שהדבר יהפוך עבורו למקור לחץ, כל עוד גם ההורים זוכרים להתייחס ללימוד בדרך זו כלימוד חוויתי ולאו דווקא הישגי.

הורים לילדים דוברי אנגלית לומדים את האנגלית כשפה שנייה באופן טבעי. ישנם אלו הטוענים כי לימוד השפה הראשונה מתעכב מעט עם לימוד שפה שנייה במקביל אולם לא נמצאו ראיות לכך שהידע בגילאי בית הספר הוא נמוך ממקביליהם שלמדו שפה אחת בלבד.

 

לימוד אנגלית הוא חשוב, וגם ילדים קטנים כבר מקבלים תמורה כאשר הם שולטים בשפה. יכולתם להנות משלל תוכניות טלויזיה רחב יותר, היכרותם עם תרבויות אחרות, ספרים זרים ועוד. ישנן עדויות כי תהליכי החשיבה מתקדמים יותר עבור ילדים דו לשוניים כיוון שחלק משמעותי מתהליכי החשיבה נשען על אוצר מילים ומלל. יחד עם זאת, חשוב להשאיר את לימוד השפה האנגלית בגיל הרך כלימוד חוויתי ומהנה, ולשמור את הדרישה להישגים לשלבים מאוחרים יותר בהם לילדים ישנם כלים רגשיים מפותחים יותר להתמודד עם הלחץ וציפיות.

 

שלכם,

צוות אמאבא


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?