איך מסבירים לפעוטות את יום השואה? איך מעבירים לילדים את זוועותיה ואת סיפורי האימה של אותה מלחמה עקובה מדם? ומה הקשר של כל אלו לחג הפסח, לבת פרעה ולמשה רבנו?

סיפור הפסח מביא לנו למעשה את תיאור הסלקציה הראשונה: "וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל-הַבַּת תְּחַיּוּן". השואה הראשונה, אם תרצו. הפעם הראשונה שבאופן כל כך ברור ניתנה פקודה להרוג על רקע לאומני תינוקות בני יומם והדבר בוצע ללא עוררין על ידי... כולם. מצרים ועבריים כאחד.

 

כולם פרט לחמש גיבורות.

חמש נשים שהפעילו שיקול דעת מוסרי וסרבו לקחת חלק בטבח ההמוני הזה ששרר סביבן למרות שידעו היטב את הסיכון שהן לוקחות על עצמן.

 

ראשית, שפרה ופועה, המיילדות שהמציאו תירוץ יצירתי במיוחד כדי להסביר לפרעה מדוע נבצר מהן לקיים את פקודתו ולהרוג את התינוקות הזכרים: "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה. טז וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה. יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים. יח וַיִּקְרָא מֶלֶךְ-מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים. יט וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל-פַּרְעֹה כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת כִּי-חָיוֹת הֵנָּה בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ".

 

שתי נשים אמיצות נוספות הן יוכבד ומרים הקטנה שמסתירות את התינוק שלושה חדשים בביתן ולאחר מכן בונות את תיבת הגומא ושמות אותה ביאור ודואגות שלא יקרה לה דבר עד שבת פרעה מוצאת אותה. ולאחר שבת פרעה מוצאת אותה הן למעשה מוותרות עליה ועל התינוק לטובת אשה אחרת, בת לדת אחרת, העיקר שיחיה.

 

ואחרונה חביבה, גיבורת הסיפור האמיתית מבחינתי, הלא היא הנסיכה בתיה בת פרעה, שמבחינה בתיבה, משה אותה מן המים מוצאת בתוכה את התינוק ומחליטה לאמץ אותו. בת פרעה מביטה מבט אחד בתינוק ויודעת ש"וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה". היא יודעת שבאימוצו היא מפרה את צו המלך, אביה, והיא יודעת כיצד נוהג אביה במי שמפר את דברו. ובכל זאת כתוב "וַתַּחְמֹל עָלָיו".

 

בשתי מילים מצליח התנ"ך לבטא אמת פשוטה והחלטית שאמורה להיות ברורה לכל בר דעת: להשליך תינוק אל מותו איננה אופציה!

האפשרות להשליך תינוק אל מותו ולהמשיך לחיות כאדם לאחר מכן פשוט לא קיימת עבור הנסיכה שלנו. באותו רגע שנדרשה לעשות מעשה הבינה שלא תוכל להמשיך לשבת בחיבוק ידיים, שלא תוכל לעמוד מהצד. גם אם זה אומר לצאת מול המלך שלה, מול אבא שלה ומול כל מה שהכירה עד אז.

בתיה בת פרעה היתה ללא ספק חסידת אומות עולם והיא גם אחת מעשרת הצדיקים שגן העדן הובטח להם עוד בחייהם.

 

אתם בוודאי שואלים מה הקשר של כל זה ליום השואה?

מי שמעיין בהגדה של פסח שם מהר מאד לב לכך שלא מוזכרים בה משה רבנו, יוכבד, בת פרעה או התיבה על היאור... בליל הסדר אנחנו מספרים אך ורק על גדולתו של ה' על מכות מצרים וכד'. ועדיין לא תמצאו ילד בישראל שלא ידע לספר לכם את הסיפור על הנסיכה המצרית הרחמנית שהצילה את משה הקט.

 

במקביל אני חושבת שגם לצד הסמלים, התמונות וסיפורי הזוועה בנושא השואה, שבכל שנה אנחנו מתלבטים החל מאיזה גיל אפשר לספר אותם לילדים בגן - אולי כדאי להתחיל בסיפורים מהסוג הזה? בסיפורים על חסידי אומות העולם שהצילו, תוך סיכון עצום של עצמם ושל בני ביתם, ילדים (ולא רק ילדים) יהודים?

הרי גם בתוך זוועות השואה לא חסרים סיפורים של חמלה ואנושיות, אז אפשר בהחלט לשזור גם כמה כאלו בתוך המחרוזת הבלתי אפשרית של יום השואה שאנחנו עוד נעביר לילדינו מדי שנה במשך כל כך הרבה פעמים.

 

 

שלכם,
ליאת גולדשטיין
האמא של אמ‏אבא

 


עוד באותו נושא

טראפלס שוקולד לפסח

אצלנו יש תמיד מן התלבטות- מה נאכל לקינוח? ארוחת החג גם ככה ארוכה וממלאת יותר מכל ארוחה אחרת שלא מלווה במצות...

על אימוץ, חירות ומנהיגות

או: כיצד להעצים את ילדיכם ולחברם אל החמלה באמצעות סיפורו של משה רבנו?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?