חופשת הפסח יכולה להיות מהנה לכל בני המשפחה, שסוף סוף מוצאים קצת זמן איכות לבילוי משותף. מאידך היא גם יכולה להוציא את כולם מהדעת ולגרום לכאוס מוחלט.

איך מתנהלים נכון עם הילדים בחופשת הפסח ונהנים מהבילוי המשותף? ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לשמור על סדר, ולא רק בערב החג.

 

לפני היציאה לחופש: הכינו תכנית בילוי מסודרת

שיגרה מרגיעה אנשים רבים בזכות ה'סדר' שבה, כשמרגע היקיצה, יודעים לאן מועדות הפנים ומה צפוי בלוח זמנים. כך גם אצל ילדים. מסגרת קבועה של פעילות (לימודים/ חוגים / ארוחת ערב), תורמת לשקט נפשי ומקנה תחושת ביטחון.

על עיקרון הסדר הזה צריך לתכנן את חופשת הפסח, אך חשוב לעשות זאת יחד עם הילדים. התחילו בשאלה פשוטה שתופנה אליהם: 'מה הם מצפים מהחופש'?

אתם עצמכם, התפנו להקשבה, ועשו זאת בגובה העיניים. כך תרוויחו שיח ושיתוף פעולה מצידם. הם עצמם יחושו משמעותיים, ומועילים יותר. וכך גם יהיה להם קל יותר לקחת אחריות על התנהלותם.

טיפ: מדי ערב, במהלך החופשה, דברו עם הילדים על 'המחר': מהי התכנית הצפויה ואיך מתכוננים אליה.

 

תיאום ציפיות במיידי

בחופשת פסח יש לא מעט אירועים: ארוחות משפחתיות, טיולים, ביקורים אצל קרובי משפחה. בעוד שאנו, המבוגרים, מתורגלים בהבנת הקודים החברתיים והציפיות מאיתנו, אצל הילדים – המצב שונה. הם ידעו מה מצופה מהם, אם נשכיל לשוחח עמם ולערוך תיאום ציפיות, זאת בתנאי כשמקפידים על מסרים קצרים, ברורים, פשוטים ומותאמים לגילם.

לדוגמא: לפני ארוחת הסדר, מומלץ לשוחח עם הילדים על דרכי ההתנהגות המקובלים בזמן הקראת ההגדה, היכן יושבים ומה עושים כשמסיימים את הארוחה.

"כשיוצאים לבילוי בפארק, קובעים כללי התנהגות, שמירה על הסביבה וכמובן – שמירה על הביטחון האישי".

כאמור לעיל, תיאום הציפיות צריך להיות מותאם לגיל הילד ולבשלותו. ילד בן שלוש, למשל, יתקשה מאוד לשבת סביב השולחן במשך כל קריאת ההגדה.

טיפ: כדי לוודא שהילד הבין מה הציפייה ממנו, בקשו ממנו לחזור על הסיכום ביניכם.

 

שמרו על הרגלי שינה

הכיף הגדול בחופש: לישון מאוחר, ולהתעורר מתי שמתחשק. אלא שכדי לתפקד טוב, צריך לישון טוב. לחוסר בשעות שינה, תופעות לוואי שיכולות להרוס לכם את הבילוי המשותף, כמו עייפות, עצבנות, פגיעה בשיקול הדעת וצריכה מוגברת של פחמימות.

מצד שני, אם תאפשרו לילדים להתעורר מתי שבא להם, התכניות שלכם עלולות להשתבש, וחבל. 

 

מה עושים? משתדלים לשמור על שגרת שינה!

* תזמנו את שעות הטיול לזמן העירות של הילדים.

* זהו את סימני העייפות של הילדים. השכיבו אותם  לישון כמו שאתם עושים זאת בשגרת היומיום. עשו זאת לפחות שלוש פעמים בשבוע, כך גם יהיה להם קל יותר לחזור בהמשך לשגרה הגן והלימודים.

* במצבים מסוימים, כמו בחופשות בבית מלון, אפשר לצאת מהשגרה, אך עדיין רצוי להימנע מהרגלים שאינכם מעוניינים בהם, כמו  שינה משותפת, אוכל בלילה וכד'.

* התחשבו בילד ש'דורש' את טקס השינה הקבוע שלו. עשו מאמץ ונסו ליישם את אותו הטקס, גם כשאתם מחוץ לבית.

* אל תשכחו לקחת אתכם את 'חפץ המעבר' של הילד (בהנחה שיש לו כזה) בשינה מחוץ לבית.

בערב החג

* דאגו שילדכם יישנו את שעות היום, כדי שיהיו ערניים בליל הסדר. גלו גמישות ותיהנו מאווירת החג.

* אם סדר הפסח מסתיים בשעה מאוחרת, שחררו ותיהנו גם אם הילדים יירדמו ברכב.

טיפ

שגרה חשובה מאוד לתינוקות ולילדים, גם כשהם בימי חופשה וחג. שמירה על כללים, יצירתיות וגמישות, תחסוך מכם עצבים ותסכול מיותרים ותבטיח חופשה נעימה ומהנה לכל בני המשפחה.

 

 

חג שמח!!

 

 

על הכותבת:
ליבנת רייפן,
יועצת שינה בשיטת "לילה טוב"
http://www.livnatreifen.com

 


עוד באותו נושא

אינטליגנציה רגשית ושנת תינוקות ופעוטות

שאלתם את עצמכם פעם, למה הילד מתעורר כל כך הרבה בלילה? למה קשה לו להירדם?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?