לעתים אנחנו נתקלים בתינוקות שכוח הרצון שלהם מאוד בולט: סקרנות גדולה ורצון להגיע לכל מקום. תינוקות אלו נראים כאילו שהם יודעים בדיוק מה הם רוצים מהחיים ומתקדמים בהתאם.

כוח הרצון (או במילה אחרת: מוטיבציה) הינו מרכיב חשוב בהתפתחות התינוק.

 

תינוק עם מוטיבציה רואה חפץ מעניין ומוצא את הדרך להושיט את היד כדי לתפוס את אותו החפץ. בשלב הבא בשכיבה על הבטן הוא מגלה שהפלאפון של אימא נמצא דווקא לא כל כך רחוק ממשטח המשחקים שלו. הוא מנסה וכעבור זמן מוצא דרך להתקדם וכדי להשיג את הדבר הנחשק. הרצון החזק שלו הוא זה שמוביל אותו קדימה

 

ויש את התינוקות אשר שמחים בחלקם, רגועים, נינוחים, ולעתים לא כל כך ממהרים להתקדם ולהתפתח. הידעתם שאפשר לעורר את כוח הרצון גם אצל תינוק שמראה פחות מוטיבציה ונוטה להסתפק במועט? מפתח הקסם הוא בידי ההורים!

כבר אצל תינוק כבן שלושה חודשים אפשר לעבוד על המרכיב הזה. כאשר אנו מושיטים לו משחק כדי לעודד הושטת היד, נקפיד קודם למשוך את תשומת הלב של התינוק לחפץ. כלומר, אנחנו רוצים שהתינוק ייצור קשר עין עם המשחק. אנחנו נרשרש קצת עם החפץ ונמתין. אם התינוק לא יודע עדיין להושיט את ידו, ניגע בעדינות ביד ובפה – ונחכה! הפה היא הדלת ליצירת הרצון אצל התינוק. בשלב הזה כמעט בטוח שנראה כבר תגובה כלשהי אצל התינוק. אולי במבט נרגש או בתנועת רגליים שמראה שכל הגוף עכשיו במתח חיובי.

חשוב איך אנחנו, ההורים, בוחרים לפעול: לא נמהר להכניס לתינוק את החפץ בעצמנו ליד שלו. נחזור עוד מספר פעמים על אותו התהליך– עד שהתינוק מצליח בעצמו להושיט את היד ולתפוס את המשחק.

 

אצל תינוקות קצת יותר גדולים אשר נמצאים לקראת שלב הזחילה נקפיד להניח משחק אחד או שניים בלבד על מזרן הפעילות. את המשחקים נמקם מדי פעם במקום אחר, כך שנאפשר לתינוק שלנו לנסות להגיע לכיוונים שונים של המזרן. כאשר אנו משחקים עם התינוק נניח את המשחק במרחק קטן ונעודד את התינוק להושיט את הידיים רחוק קדימה כדי להגיע. כך הוא לומד לזחול קדימה.

במידה והתינוק לא מצליח להגיע לחפץ הנחשק ולפני שהוא מתחיל להתעצבן ולבכות נבחר בתגובה הזו: נניח את כף היד שלנו בכף הרגל של התינוק ונעזור לו כך לגלות שאפשר לדחוף עם הרגליים כדי להתקדם. – אנחנו לא מקרבים את המשחק אל התינוק, אלא עוזרים לתינוק להתקדם בעצמו למשחק, כדי לשמור על המוטיבציה של התינוק להשיג דברים בעצמו.

אחרת הבכי הופך לכלי להשגת מטרות. ובטח לא זה מה שרצינו להשיג... תינוק שגם עם עזרה ברגלים לא מצליח להתקדם, נרים בידיים ונסב את תשומת לבו למשהו אחר, המובייל בחדר, העצים בחוץ,... זאת כדי מצד אחד לא לתסכל אותו ומצד שני לא להוריד לו את המוטיבציה.

 

לסיכום, הורים יקרים,

תאהבו, תחבקו, תנשקו את התינוק, אך אל תעשו במקומו דברים שהוא יכול לעשות בעצמו! וזה תקף לכל הגילאים.

 

כדי לדעת מה ניתן לצפות מהתינוק בכל שלב יש צורך בהקשה והתבוננות בתינוק וגם בידע. סדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות הנן דרך מהנה לקבלת כלים אשר תומכים בהתפתחות הסנסו-מוטורית של התינוק.

 

 

על הכותבת:
בטי כהן-קובלסקי,
ליווי התפתחותי והדרכת הורים לתינוקות
מדריכה מוסמכת להתפתחות תינוקות בשיטה המשלבת את שיטת Child'Space ושיטת "צעד ראשון",
בעלת ניסיון של שנים רבות בעבודה עם הורים תינוקות וילדים 
טלפון: 054-4520125 | דוא"ל: betticohen@gmail.com
אתר: http://www.betticohen.co.il
https://www.facebook.com/bettibaby

 


עוד באותו נושא

מה עושים עם הרגש הזה? - התקפי זעם בילדים

אחת הבעיות הנפוצות ביותר עמם נאלצים הורים להתמודד, אלו התקפי זעם בקרב ילדים. למה זה קורה ומה עושים?

גיל שנתיים ותקופת המרד הראשון

מה שמחכה לכם כשהפעוט יתחיל להפגין עצמאות

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?