מהו ברזל? מינרל הנמצא בגוף האדם ולוקח חלק פעיל וחשוב בתפקוד מערכות רבות וחשובות בגופנו

תוספי ברזל לנשים בהריון

מערכות כגון כלי הדם, מערכת הנשימה ותפקודי המוח תלויות עד מאוד בשמירה על רמה מתאימה של ברזל בדם. אדם בעל בריאות תקינה ומבנה גוף ממוצע אמור לצרוך בממוצע תשעה מיליגרם ביום, במהלך תקופת ההיריון דרישות הברזל של הגוף עולות עד פי שלוש מהרגיל ונשים בתקופה זו זקוקות לכמות של כ30 מיליגרם בממוצע.

 

מחסור בברזל (אנמיה)

אחת התופעות המוכרות יותר שנובעת מברזל נמוך בדם נקראת בשפה המקצועית אנמיה, ומשמעותה היא בעצם מחסור של המוגלובין בדם. התופעות המלוות את האנמיה הינן לא נעימות בכלל החל מהרשת תשישות מוגברת וכאבי ראש ועד בחילות, סחרחורות ועוד, מכיוון שבמהלך תקופת ההיריון עולות מאוד דרישות הגוף לברזל נמצאות הנשים בקבוצת סיכון ללקות באנמיה.

 

כיצד מטפלים

בשלב הראשון מומלץ להקפיד מאוד על תזונתנו, חשוב להרכיב תפריט מאוזן המספק ככל הניתן את צרכי הויטמינים והמינרלים של הגוף, כמו כן ישנם מאכלים הידועים כמקור תזונתי טבעי לברזל וכדאי להוסיף אותם לתזונה היומית בין אם מדובר בדגים, ירקות בעלי עלים ירוקים או דגנים ואגוזים.

תוספי ברזל – לאנשים בקבוצות סיכון הצריכים לצרוך יותר ממליצים רופאים רבים על שימוש בתוספי תזונה, צריכת תוספי ברזל ניתנת לביצוע בשני אופנים עיקריים, הראשונה היא באמצעות טבליות והאפשרות השנייה היא באמצעות תוסף נוזלי. ההבדלים בין התוספים הם בעצם באחוז ספיגת הברזל בגוף, מחקרים מצאו שבעזרת שימוש בתוסף ברזל נוזלי טבעי עולה רמת הספיגה בעשרות אחוזים ובעצם כתוצאה מכך גם מביאה לירידה גדולה בתופעות הלוואי הכרוכות בשימוש שכן תופעות הלוואי מגיעות מפליטת הברזל שלא נספג.

 

טיפים לשימוש יעיל יותר בתוסף

בעזרת צריכה נבונה ומספר פעולות פשוטות אנו יכולים להפוך את השימוש בתוספים לטוב יותר ולשפר את השפעתו על הגוף וכתוצאה מכך גם את בריאותינו.

  1. ויטמין סי הוא חומר הידוע בהשפעתו החיובית על הברזל, מומלץ לצרוך את התוסף בשילוב עם משקה רווי בוויטמין (מיץ תפוזים לדוגמא) על מנת לשפר ספיגתו בגוף.
  2. לעומתו, סידן ידוע שמעקב ספיגה של הברזל, על מנת לא להפריע לברזל מומלץ להימנע ככל הניתן בצריכת מוצרים בעלי כמות סידן גבוהה כגון חלב ומוצריו השונים.
  3. כדאי לשמור על טווח של כארבעים דקות בין לקיחת התוסף לבין שתיית משקאות בעלי ריכוז קפאין גבוה.

על מנת להקל על השימוש מומלץ מאוד להכין מספר מתכונים שונים של מיצים אותם תוכלו להכין בעזרת מערבל מזון ביתי פשוט, שילוב הפירות ביחד עם תוסף הברזל גם ישפר את ספיגתו בגוף וגם יהפוך את התהליך להרבה יותר נעים ומזמין כלפיכם, פירות כמו קיווי, תות ותפוז הם בהחלט מעומדים ראויים.

 


עוד באותו נושא

הקשר בין תזונה להתפתחות רעלת הריון

הקשר בין תזונה להתפתחות רעלת הריון

מיהן הנשים שנמצאות בסיכון לרעלת הריון, מה המשמעות של גילוי מקדים והאם יש מה לעשות? וגם - מה הקשר בין שוקולד ובין רעלת הריון?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!