מאות פעמים ביום אנו מגיבים לסובב אותנו. אנחנו מגיבים לקולות, ריחות ומראות נעימים ונעימים פחות. אך לעיתים, במצבים מסוכנים כמו נהיגה, אנו נדרשים לתגובות מהירות. אבל האם אנו יודעים באיזו מהירות אנו מסוגלים להגיב?

החומרים לניסוי

סרגל באורך 30 ס"מ

עפרון

נייר

 

אופן הניסוי

למשחק נדרשים שני משתתפים.

משתתף אחד מחזיק את הסרגל בקצהו העליון, השני מושיט את ידו כך שהאגודל והאצבעות יוצרות מעגל כמעט סגור.

הראשון מחזיק את הסרגל במאונך, כשקצהו התחתון כ-3 ס"מ מעל יד חברו, ובלי להתריע מראש הוא משחרר את האחיזה.

על המשתתף השני לתפוס את הסרגל העובר דרך החור שבין אצבעותיו.

כדאי לחזור על הפעולה ולראות אם משתפרים עם הניסיון: על הנייר רושמים על איזה מספר בסרגל נסגרת היד וכך אפשר לבדוק אם חל שיפור.

 

הסבר מדעי

כל תגובה בגוף מתרחשת על פי אותו תהליך: העיניים, האוזניים או העור, מגלים את הגירוי. הגירוי מעביר אותות עצביים לאורך העצבים התחושתיים אל המוח, במהירות של עד כ-100 מטרים בשניה. המוח מקבל את האות, מבצע החלטה ושולח אותות לאורך העצבים התנועתיים, ואלה מנחים את השריר לפעולה מסוימת.

במקרה שלנו, ברגע שהעין מבחינה בנפילת הסרגל היא מאותתת למוח ומודיעה לו על כך. המוח מגיב על הודעה זו ושולח הודעה לתפוס את הסרגל (במקרה שלנו לסגור את היד). זמן התגובה ארוך יותר מזמן הנפילה ולכן בדרך-כלל לא מצליחים לתפוס את הסרגל.

אגב, אם בן אדם אחד עושה את הניסוי (כלומר ביד אחת מחזיק את הסרגל ובידו השניה מנסה לתפוס אותו), אז התגובה מהירה יותר. תוכלו לשער למה?

נסו לעשות את הניסוי עם שטר כסף. הצלחתם לתפוס? קשה מאד לתפוס שטר כסף, כיוון שהוא קצר לעומת הסרגל.

 

 

הניסוי באדיבות מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?