כל אדם ובוודאי שכל ילד מגיב בצורה שונה ללחץ ולמצוקה רגשית. ולכל אחד גם תעזור דרך אחרת לפרוק את אותו הלחץ ולהירגע. עשרה רעיונות לפעילויות נחמדות שיעזרו לכם ולילדיכם לשחרר את הלחץ והחרדה ולחזור בהדרגה לשגרה.

אחרי צפירת ההרגעה

כל אדם ובוודאי שכל ילד מגיב בצורה שונה ללחץ ולמצוקה רגשית. ולכל אחד גם תעזור דרך אחרת לפרוק את אותו הלחץ ולהירגע.

היום אני רוצה להציע לכם כמה רעיונות שיעזרו לכם להתנתק, להירגע ולפרוק קצת מהמתח שהצטבר בכם בתקופה האחרונה.

כאמור, לא כל הרעיונות המוצעים כאן יתאימו לכל אחד. תרגישו חופשי לקחת מה שמדבר אליכם ולדלג על מה שלא...

 

פעילויות ריכוז

הרבה אנשים וגם ילדים קטנים מגלים שלהתרכז לחלוטין בפעילות מונוטונית כלשהי עוזר להם לפרוק חוויות רגשיות ולחצים שהצטברו בהם.

מה אפשר לעשות?

פעילויות צביעה המצריכות דיוק: דפי צביעה, מנדלות וכד‘.

הרכבה והדבקה: הרכבת פאזלים, הדבקת פסיפס וכד‘.

עבודות יצירה עדינות: הרכבת קופסאות וקישוטן, יצירת מחרוזות וכד‘.

 

פעילויות הבעה דרך ציור

כבר מגיל צעיר ביותר, החל בשלב השרבוט, נהנים ילדים להביע את עצמם דרך ציור. אם הילד נהנה לצייר ומצליח להביע ולפרוק מעט ממה שרובץ עליו בציור חופשי הרי שזה נהדר. אם לא, אפשר לנסות טכניקות אחרות כגון:

להציע לילד לצייר את רגשותיו, לצייר את הפחד.

לנסות ציור בעיניים עצומות או ציור זורם בלי להרים את העט מהדף וכד‘.

אפשר לתת לילד לצייר על משטחים בגדלים שונים ובמרקמים שונים, החל מפתקים קטנים ועד לציור גרפיטי על קירות גדולים.

 

פעילויות בתנועה

ישנם אנשים או ילדים שקשה להם להירגע בישיבה בתנוחה קבועה אלא דווקא בתנועה. בזמן שגופם בתנועה הם מרגישים חופשיים ויכולים לשחרר כעסים, לחצים ושאר תחושות מעיקות שקיימות בהם לפעמים במודע ולפעמים שלא במודע.

מה אפשר לעשות?

פעילויות קפיצה/הליכה שונות: אם מדובר בילדים קטנים הציעו להם ללכת כמו בעלי חיים שונים למשל ללכת כמו צב, כמו קוף, כמו נחש וכד‘. אם מדובר בילדים גדולים יותר אפשר להציע קפיצות שונות למשל על רגל אחת, על שתי רגליים ועוד.

משחק קלאס – מי זוכר את המשחק הנהדר הזה?

ריקוד – השמיעו מוזיקה ופשוט תתחילו לרקוד.

 

לקחת אחריות

בעבור רבים החוויה הקשה והמלחיצה של ריצה למקלט או לחדר המוגן בכל אזעקה גרמה לתחושה של חוסר אונים. חוסר שליטה על החיים של עצמם. כעת כשהמצב הקשה חלף צריך לנסות ולהחזיר להם את תחושת השליטה והאחריות.

מה אפשר לעשות?

להציע להם פעילויות בעלות אחריות: לתת לילד תפקיד חשוב בבית כמו להשקות עציצים, לטפל בחיית המחמד, להקריא לאח/ות קטנים סיפור לפני השינה וכד‘.

עם ילדים קטנים יותר אפשר לשחק במשחקים שיתנו להם הרגשה של אחריות על אחרים, להרגיע את הבובה, להאכיל אותה וכד‘.

 

רגיעה דרך הגוף

דרך מצוינת נוספת לפריקת מתחים ולהירגעות שפועלת כמעט על כל אחד היא העיסוי.

עיסוי גוף, מלווה בריחות נעימים ומוזיקה מרגיעה יכול לסייע ולהעניק כמה דקות של שקט ושלווה גם ללחוצים שבינינו.

 

צחוק

דבר ידוע הוא שצחוק עוזר לנו להשתחרר. הצחוק עוזר בהפגת מתחים, כעסים, בשחרור הגוף והנפש כאחד. בזמן הצחוק משחרר הגוף הורמונים מיוחדים העוזרים להרגשה הטובה.

מה אפשר לעשות?

לצפות בסרטים מצחיקים, לספר בדיחות, להתחפש לדמויות מגוחכות ועוד.

 

כתיבה

יש אנשים שכתיבה מאד משחררת אותם ועוזרת להם לפרוק מלבם חוויות ומצבים קשים. אני באופן אישי בכלל חסידה גדולה של כתיבת יומן כאורח חיים, אבל גם למי שלא עשה זאת עד כה, מומלץ לנסות. אגב, זה יכול להתאים גם לילדים שרק לא מזמן למדו לכתוב.

מה אפשר לעשות?

לכתוב יומן אישי. אגב, לא חייבים להתחיל כל ‘פרק‘ ביומן במילים ‘יומני היקר‘. אבל זה בהחלט אפשרי למי שרוצה.

לכתוב מכתב. לכתוב לאמא, לאבא, לדוד או למכר רחוק כלשהו. אפשר לכתוב למישהו אמיתי או למישהו דמיוני. אפשר לשלוח ואפשר להניח בקופסא לאחסון. הכל הולך.

לכתוב רשימה. רשימה של דברים שהייתי רוצה לעשות כש... , רשימה של המקומות הכי מוזרים שהאזעקה תפסה אותי בהם, רשימה של כל החברים שלי ועוד ועוד.

 

פעילות מסיחת דעת

לפעמים הדבר שהכי מתחשק זה פשוט לחשוב על משהו אחר ואין ממש כח לפעילויות אחרות. גם זה בסדר, וגם הסחת הדעת יכולה לפעמים להיות דבר מאד משחרר.

מה אפשר לעשות:

לשחק משחקי קופסא כמו טאקי, מונופול וכד‘.

לצאת לטייל קצת ברגל, ללכת לקולנוע וכד‘.

לשחק משחקי דמיון, למשל להמציא מפלצת אכזרית שעל הילדים להמציא דרכים להיפטר ממנה וכד‘.

 

תרגילי נשימה והרפיה

בזמני מתח, כשאנו חווים פחד וחרדה עוברת מערכת העצבים שלנו שינוי המשפיע ישירות על תהליכים שונים בגוף, בין היתר מתרחש כווץ יתר של השרירים. אחת הדרכים להורדת מתח נפשי היא לגרום לתהליך הזה להתרחש בכוון הפוך: להרפות את שרירי הגוף ועל ידי כך להשפיע על מערכת העצבים. לכך מיועדים תרגילי ההרפיה והנשימה למיניהם.

מה אפשר לעשות?

תרגילי נשימה, מדיטציה, דמיון מודרך ועוד. ברשת האינטרנט אפשר למצוא עשרות תרגילים לדוגמא אבל אם אתם שואלים אותי אני חושבת שהמומלץ ביותר הוא לבחור את סוג ההרפיה שמדברת אליכם הכי הרבה וללכת ללמוד וליישם אותה בצורה עקבית לאורך זמן.

 

קריאה משותפת

אפשרות נוספת לגלות מה עובר על הילדים שלכם ולתת להם את הפתח להתחיל ולדבר על זה היא קריאה משותפת בספרי ילדים העוסקים בפחדים. דרך ספרים אלו הילדים יכולים למצוא דמות להזדהות איתה ובנוסף לקרוא מה עשתה אותה דמות כדי להתמודד עם הפחד.

 

תפילה והודיה

לסיום, אני רוצה להמליץ על עוד דבר אחד אחרון והוא: תפילה והודיה.

לא משנה אם אתם דתיים, מסורתיים או חילוניים גמורים. לפעמים כמקדישים כמה דקות לתפילה ולבקשה מכח עליון שיגן עלינו ועל הקרובים לנו עושה לנו טוב. ואין ספק שמנייה של כל הדברים החיוביים שיש לנו- כמו משפחה, ילדים, גג מעל ראשנו- והודיה עליהם יכולה לגרום ליום שלנו להיראות הרבה יותר טוב ואופטימי.

 

 

שיהיה המון בהצלחה,

ואתם כמובן מוזמנים לכתוב לי, לשאול שאלות, להציע הצעות וסתם לשתף info@imaba.co.il.

 

 

שלכם,
ליאת גולדשטיין
האמא של אמאבא

 

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!