רוצים, מבקשים, נרשמים ולא מתמידים. עצות לבחירת חוג לילדים עם פתיחת שנת הלימודים.

רוצים, מבקשים, נרשמים - ולא מתמידים...

 

איך נבחר חוגים לילדים –עצות להורים עם פתיחת שנת הלימודים

הבא נכיר בזה: לילדים קשה להתמיד במשימות שונות. ההתלהבות מתחילה ונגמרת במהירות שיא, כאשר גם התחנונים הרבים 'שינסה את החוג רק עוד קצת' לא יעזרו לבעל מיומנויות השכנוע המקצועי ביותר. כמעט ואין הורה שאינו מכיר את התופעה, קל וחומר כשמדובר בילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב. להם קשה שבעתיים להתמיד במשימות, לרבות בחוגים.

האתגר שלנו כהורים הוא לבחור עבורם, או לעזור להם לבחור חוגים, שיפתחו אותם ויתרמו להם, וגם יגרמו להם הנאה מרובה.

 

אופיר הוא בן 9, הוא אובחן באגודת ניצן כילד עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. כל שנה שנפתחת, הוא מצטרף לחוג חדש. פעם זה היה שחייה, פעם כדורסל, פעם קפוארה ופעם חוג מבוכים ודרקונים. הבעיה היא שהוא לא שורד בחוגים לאורך זמן. תמיד בין המפגשים השלישי לחמישי של החוג, הוא מודיע להורים שזה לא מעניין ונמאס לו.

גם טופז, בת 13, אובחנה באגודת ניצן  כבעלת הפרעת קשב וריכוז ולאורך השנים ניסתה חוגים רבים: ציור, נגינה, חוג במוזיאון ושחמט. גם היא לא החזיקה מעמד ובכל שנה פשוט נמאס לה די בהתחלה.

 

איך לבחור את החוג המתאים?

ההורים של טופז מתוסכלים. הם חושבים שאין טעם לבזבז שוב כסף ולרשום אותה לחוג חדש, כי היא תפרוש ממנו לאחר מספר מפגשים מועטים. האם אפשר לעזור להם ולהורים אחרים, הנמצאים באותו מצב?

דר' מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז) מציעה כמה טיפים בנושא כדי לסייע להורים המתלבטים.

  1. בחירה מושכלת בחוג המתאים
    פעמים רבות הבחירה בחוג נעשית באופן אינטואיטיבי. חוג מסוים נראה לילד, או לנו ההורים – כמוצלח, ולכן נמהר לרשום אליו את הילד. חשוב להפוך את הבחירה בחוג להליך מושכל ולשתף בו את הילדים. כדאי להתלבט בין מספר חוגים. להציע לילד כמה אפשרויות ולבחון אותן, כאשר ההתלבטות צריכה להתחשב באהבות ובתחביבים של הילד, אך גם בקשייו. בסופו של דבר בחירת חוג הוא תהליך, ולא בהחלטה קפריזית ואמוציונאלית בלבד.
    מומלץ לבחור בחוגים עם ערך מוסף לילד, חוגים שביכולתם לבטא את יכולותיו וכישרונותיו של הילד. אפילו חוגים שישמשו דרך לעקיפת קשיי הילד. למשל: חוג תיאטרון הוא דרך מצוינת לילדים עם ליקויי למידה ללמוד טקסטים, לשננם, לעמוד מול קהל. חוג בישול הוא גם דרך נפלאה לשנן מתכונים, לעבוד לפי סדר (קושי שכיח אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז), לתכנן מראש, לגייס סבלנות במעבר בין שלבי הבישול. החוג המתאים לילד יכול לתרום לחיזוק ביטחונו האישי. במקביל, כדאי להיזהר בהרשמה לחוגים המחייבים רמות ביצוע גבוהות, שאינן מותאמות ליכולת של הילד. ילד שחווה תסכול בחוג – ירצה כמובן לפרוש.
  2. יחס רציני לחוגים
    כדאי להתייחס לחוגים ברצינות, כמעט כמו באותה רמת חשיבות שאנחנו מייחסים לשיעורים בבית הספר, שהרי לא טבעי שהילד יפרוש פתאום משיעורי חשבון, או טבע, כך הדבר גם לגבי חוג העשרה. היחס הרציני מתחיל מבעוד מועד, משלב טרום ההרשמה. כדאי לברר מראש ככל הניתן פרטים על החוג, לבדוק מהם תכניו, מיהו המדריך, מה יחס בין מספר המדריכים לבין מספר הילדים בחוג, מה גודל הקבוצה, מהו הרכבה. כך למשל, מספר גדול מידי של ילדים בחוג ביחס למספר המדריכים – יקשה על יחס אישי לילד.
    מומלץ בחום לשתף את הילד במידע הנאסף על החוג. לאחר ההרשמה, היחס הרציני לחוג כולל הקפדה על הגעה בזמן (ולעיתים  הגעה מוקדמת לחוג כדי להסתגל לאווירה), הקפדה על חזרות ואימונים בבית, במידת הצורך, הקפדה על תלבושת החוג (במידה ויש כזאת) ועל כללי החוג האחרים.
  3. לא להתעקש עם הילד על חוג מסוים
    לנו כהורים יש רצונות משלנו. פעמים רבות אנו מדרבנים את הילד להצטרף לחוג שאנחנו עצמנו היינו שמחים להשתתף בו, או שעונה על מהווים שונים שלנו ההורים. עם זאת, אסור לנו להתאהב בחוגים מסוימים, בלי לשים לב לרצונות, לחולשות ולחוזקות של ילדינו.  
  4. דיאלוג עם הילד
    כמו בכל משימה, חשוב לקיים דיאלוג רצוף עם הילד. מומלץ, לפחות בתחילת השנה,  להקפיד לשוחח עם הילד לאחר כל מפגש ולברר עימו: איך היה לו החוג? האם נהנה? האם הכיר חברים חדשים? האם המדריך נחמד? וכד'.
    כך ניתן לזהות חולשות, או בעיות בזמן אמיתי ולטפל בהן. לא פחות חשוב, לבקש מהילד להדגים מה למד בחוג, או לבקשו לשתף את בני המשפחה בידע שרכש.
  5. הקפדה על שיעור ניסיון אחד ואפילו שני שיעורי ניסיון
    באופן כללי מומלץ תמיד לבקש ממפעיל החוג שיעור ניסיון אחד לכל הפחות. בשיעור הניסיון אפשר ללמוד מקרוב על אופי החוג, ההדרכה, התכנים, הילדים המשתתפים, אורך החוג, רמת ההנאה של הילד. שיעור הניסיון קריטי במקרה של היסוסים: האם החוג מתאים וראוי. הוא מהווה מדד להערכת הסיכוי שהילד יתמיד בחוג.
  6. אין להגזים במספר החוגים
    ילד זקוק לזמן פנוי, למנוחה ולבילוי עם חברים ומשפחה. לרבים מההורים יש נטייה לרשום את הילד לכמה שיותר חוגים, מתוך רצון לפתח אותו. חשוב לזכור- הילד עשוי לפגוש בחוג את הכישרונות שחבויים בו, אך גם את הקשיים שמהם הוא מעוניין להימנע. הרשמה לחוגים רבים מדי היא לעיתים מעייפת ולא מועילה. פעמים רבות היא מגדילה את הסיכוי שלילד יימאס מהחוגים וירצה להפסיקם.
  7. יידוע המדריך בלקויות של הילד
    ילדים עם לקויי למידה ו/או הפרעת קשב עלולים לסבול משלל בעיות, בין היתר: אי הבנת מסרים חברתיים, צורך בהסבר אישי נוסף, אי שקט וכד'. כדאי לנו ההורים ליידע מבעוד מועד את המדריך של הילד, כדי לגלות כלפיו אורך רוח ולהתחשב בקשייו. כפי שניידע את המורים בבי"ס לגבי קשיי הלימוד של הילד, כך צריך ליידע את המדריך בחוג.
  8. אם אפשר, מומלץ לרשום את הילד לחוג יחד עם חבר/ה
    כדאי שלילד יהיה עוד חבר עימו בחוג. פנים ידידותיות ומוכרות יקלו על ההסתגלות, יפחיתו את רמת החרדה ויהפכו את החוג, בין היתר, גם למפגש חברתי נעים יותר.
  9. שמירה על קשר אישי עם המדריך
    מדריך טוב הוא תנאי הכרחי לכך שהחוג יתנהל בצורה טובה. לטיב ההדרכה יש משקל רב על התמדת הילד. כדאי לפגוש את המדריך, להתרשם מהגישה שלו וליידע אותו, כאמור, בחולשות הילד (על אחת כמה וכמה אם יש לילד היסטוריה של נטישת חוגים). כדאי להדגיש בפני המדריך שקשר אישי וחיובי שלו עם הילד יכול לגרום לילד להתמיד או לנשור.
  10. ריטלין בחוג- כן או לא?
    ילדים שנעזרים בריטלין, או בתרופות אחרות סובלים  מקשיים בריכוז ובויסות ההתנהגותי. רבים מההורים מניחים בטעות כי אין צורך שלקראת החוג יצרוך הילד את התרופה הקבועה שלו. ההנחה השגויה היא שבחוג  הילד לא חייב להיות קשוב ומרוכז כמו בלימודים. הבעיה היא שילד הרגיל לקחת ריטלין, או תרופה אחרת בבית הספר, יתקשה בחוג לשמור על התמדה, על קשב וריכוז. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולפעול על-פי המלצתו.

 

על הכותבת:
ד"ר מלי דנינו,
מנכ"לית אגודת ניצן,
מחברת הספר 'המדריך לאימון הורים'

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?