התינוק שלכם מתקשה להירדם ואתם מתקשים להבין מי המציא את המשפט ישן כמו תינוק? כמה עקרונות פשוטים וכולכם תוכלו לישון בשקט.

אחד הדברים שמכים כמעט כל הורה בתימהון הוא המשפט "ישן כמו תינוק".

הורים הרי יודעים שתינוק ישן הוא במקרים רבים אגדה. המציאות שונה בתכלית: תינוקות הזוכים בשינה רציפה הם מצרך נדיר, בדיוק כמו הורים ערניים.

הדבר הרבה פחות מצחיק כשמתחוור לנו שהמשפט "אם לא תישן - לא תגדל" הוא לא שיטת הפחדה של סבתות אלא אמירה מדויקת באופן מדעי.

 

בחודש הראשון לחייו הרך הנולד ישן כשני שלישים מהיממה ומשך השינה מתקצר עד לשליש ממנה ככל שעולים עם הגיל. השינה היא אחד התפקודים החשובים והמשמעותיים ביותר לגוף וחוסר בה פוגע במערכת החיסונית, בכושר הזיכרון והלימוד, במערכת הגדילה ובחילוף החומרים.

במילים אחרות, זמן השינה הוא זמן האיכות שבו אוגר התינוק את כמות האנרגיה ההכרחית לו לצורך התפתחותו. תהליך השינה דומה למצב העובר ברחם, כלומר התפתחות המוח ועיבוד מחדש של מידע יחד עם התנתקות מגירויים חדשים.

הרגלי השינה שאנו מקנים לתינוק משפיעים על מערך התינוק בבית, ובעיקר על ההורים, שיכולים בשעות השקט של ילדם להתנתק מהטיפול השוטף בו ולהתרכז בענייני הבית האחרים ובמנוחה.

 

מודל שינה אישי

השאלה הגדולה היא, האם יש דבר כזה הפרעות שינה בילדים.

השינה היא מנגנון פיזיולוגי של הגוף - בדיוק כמו אכילה, שתייה או צרכים. יותר מכך, היא גם הרגל. לעתים קרובות התינוק לא נרדם כי משהו מציק לו, אבל ברוב המקרים ניקיון, האכלה או מתן שתייה מרגיעים אותו והוא חוזר לישון. עם זאת, במקרים מסוימים, ומועטים יש לומר, התינוק לא מורגל ב"מסדרון לשינה" - מנגנון חשוב ביותר המרגיל אותו לרוגע והירדמות, שעוד נרחיב עליו בהמשך.

אבל כדי שאפשר יהיה לדבר על בעיה, צריך קודם לכן לדעת מהי בעצם שינה תקינה. משך שעות השינה משתנה עם הגיל. עד גיל שנתיים הילד זקוק לכ־16 שעות ביממה. בין גיל שנתיים לגיל עשר הוא זקוק ל־12 שעות בלילה כדי להיות ערני לחלוטין. מעל גיל עשר הוא נזקק לשמונה עד עשר שעות שינה בלילה עד לרמה של מתבגר או מבוגר.

זהו המקום לציין כי מחזורי השינה של התינוק נמשכים כשלוש עד חמש שעות ונפרשים על פני כל שעות היממה, וגם בהם יש מחזוריות של שלב שקט ושלב שינה פעילה המשתנה מתינוק לתינוק.

בהבנת תהליכי השינה ניתן להגדיר את הפרמטרים הבאים כמשמעותיים במיוחד לניתוח "מודל השינה" האישי אצל כל ילד. המדדים הם: באיזו שעה הילד הולך לישון בדרך־כלל? כמה זמן לוקח לו להירדם ממש? כמה זמן הוא ישן? מתי הוא מתעורר בבוקר? האם יש חלומות זוועה או סיוטי לילה? האם נשימתו תקינה? האם משקלו תקין או סביר, והאם הוא סובל מהקאות או מתיאבון מוגבר? האם מעשנים בבית? ועוד. מובן שאם נצפה קושי מתמשך, יש חשיבות לבדיקה קלינית של רופא הילדים ובירור סיבות רפואיות לקשיי השינה.

 

עניין של הרגל

הרגלים לסדר יום כמו ארוחות בזמנים קבועים ותגובות מתאימות לזמן שבין הארוחות (כמו הרגעה באמצעות ליטוף, טיול או שיר, מוצץ או מים) מפתחים אצל התינוק דפוס נכון של הרגלי שינה תקינים. בתפיסת התינוק, כאשר ההורה עוזב את החדר הוא נעלם. לכן ארגון סדר היום מתחיל בערך בגיל חצי שנה ועד אז הוא נקבע על־פי צורכי התינוק.

מצד אחד, יש לתת לתינוק את תחושת הביטחון כי בשעת מצוקה ההורה נמצא בסביבה. מצד שני, רציפות של מגע עם התינוק עלולה לשבש את איכות השינה שלו, שלא לדבר על העייפות הנגרמת להוריו. יש להיזהר שלא להרגיל את האדון הקטן למצב שבו הוא יבכה אם הוא מרגיש שההורים לא נמצאים לידו בכל רגע נתון. כך הקשר עם ההורים הופך להיות קשר על־ידי בכי.

טקס שינה הוא חלק חשוב בסדר היום.

הוא מגדיר לתינוק גבולות ברורים בין יום ללילה. בעזרת הטקס ההורים מלווים את התינוק בביטחון לקראת שנת הלילה. חשוב שטקס זה יחזור מדי ערב ובסופו התינוק ימצא תמיד את עצמו נרדם במיטתו (ולא נרדם על הידיים או מול הטלוויזיה). הטקס כולל ארוחת ערב, אמבטיה, משחק או סיפור או שיר ושינה. סדר הפעולות אינו חשוב, אך חשוב שהוא יחזור על עצמו בצורה דומה מדי ערב וכך יהפוך לרוטינה. הטקס צריך להתנהל באווירה נעימה המקרינה רוך ואהבה ללא כעס ומתח. התינוק צריך להרגיש שהוא מקבל פרס ולכן הוא מצפה לו באהבה.

חשוב לא להרגיל את התינוק להירדם עם בקבוק אוכל, אך הוא יכול להירדם עם מוצץ מתאים או בובה. חיבוק וליטוף צריכים להקדים בכל מקרה את בקבוק המים או האוכל בכל תהליך של הרגעת התינוק. כמו כן יש להימנע מלהבטיח לתינוק (בגיל מבוגר יותר) דברים שאי אפשר לעמוד בהם, כמו להישאר איתו בלילה. במצב זה הוא יתחיל להתעורר בלילות כדי לבדוק אם ההורים נמצאים איתו.

 

מפלס הנעימות

הפרעות שינה יכולות להתרחש על רקע תנאים לא נוחים של החדר, רעב, תזונה לא מתאימה או רבה מדי, בקיעת שיניים, מחלות שונות, פריחות ובעיות גרד בעור. לכן לפני שמכריזים על בעיה, רצוי לבדוק אם התנאים הבאים מתקיימים:

 

סביבת השינה

רצוי לתת דגש מיוחד על הסביבה שבה נמצאת מיטת התינוק, מה שגורם לדפוס שינה איכותי, או לחלופין: להפרעות שינה.

 

ניקיון

חיתול רטוב הוא האויב של השינה המתוקה. פריחה או גרד עלולים להציק ולכן יש לבדוק אם החיתול אינו מלא למרות שלא מזמן החלפתם לו.

 

תאורה

אצל תינוקות גדולים יותר איכות הסביבה ומפלס הנעימות שלה חשוב ביותר. כאן התקנת מנורת לילה קטנה יכולה לסייע בשני מישורים: מניעת חשיכה מוחלטת, והימנעות מהדלקת אור פתאומית ברגע שההורה צריך להיכנס לחדר.

 

רעש

חשוב להקפיד להרגיל את התינוק מלכתחילה לרעשי הבית הסבירים - כמו דיבור, רדיו, עיטוש וכיוצא באלה. תינוק הישן באזור של דממה מוחלטת ייבהל מכל רעש, ולו הקטן ביותר.

 

האכלה

תינוק שבע רגוע יותר ולכן ישן משך זמן רב יותר, אבל ראוי לזכור כי הקשר בין בכי לרעב הוא לעתים קשר שרק ההורים יוצרים. לא בכל מקרה נדרשת האכלה בלילה, העלולה לגרום לאי נוחות אצל התינוק. גם אם נהוגות אצלכם ארוחות לילה – מוטב שיהיו בזמן השינה הקלה, ולא בזמן השינה העמוקה.

 

טמפרטורה

הקיץ הישראלי והחום הכבד השורר בו משפיע גם הוא על הירדמות התינוק והשינה שלו. כמו גופם של מבוגרים גם גוף התינוק מייצר חום כל הזמן, כשהחום הקלאסי לגופו של תינוק הוא 36 מעלות. אם בחדר יש כ- 22 מעלות צלזיוס באופן קבוע, חום גופו של התינוק נשמר כמו שצריך. אבל אם החום בחדר עולה מעל ל- 23 מעלות, גם חום גופו של התינוק עולה בהתאם. וכיוון שגוף התינוק הנו קטן אזי תוך שעות ספורות יכול להיות שינוי. לדוגמא אם הטמפ תגיע ל- 25 מעלות גם חום גופו של התינוק יעלה ב- 2 מעלות מה שיכול להיות מסוכן כי אז יתחיל התינוק לאבד נוזלים ולהתייבש.

לכן חשוב שבמצב של אקלים חם מאד יהיה גם חדר התינוק מקורר. מומלץ להשאיר מד-טמפרטורה בחדר התינוק ולוודא שהטמפ תהיה 22-23 מעלות צלזיוס באופן קבוע.

 

מזגן או מאוורר?

חסרון המזגן הוא שהמזגן מקרר כל הזמן. אם משאירים מזגן פועל באופן קבוע, עלול להיווצר מצב שהחדר יתקרר יותר מידי. היות שגוף התינוק (עד גיל שנתיים) מתקרר מהר אזי בחדר מקורר מידי תוך שעתיים יכול התינוק להגיע למצב מסוכן.

כאשר משתמשים במאוורר, לעומת זאת, הטמפרטורה בחדר נשארת סבירה ומאוזנת לאורך כל הלילה ולא נשקפת לתינוק סכנת התקררות.

לכן ההמלצה לחדר תינוקות היא שימוש במאוורר ולא במזגן. אם אין ברירה ומדליקים מזגן, יש לשים לב שההורים הם אלו ששולטים ברמת הקירור של החדר וברגע שהטמפרטורה סבירה ויש אויר קריר בחדר הם מכבים את המזגן.

דבר נוסף שיש לשים לב בשימוש במזגן, הוא שהמזגן מייבש את האויר ולילדים עם אסטמה או מחלות ריאה זה גורם לשיעולים מיותרים. לילדים בריאים אין בעיה עקרונית עם מזגן.

כמה שכבות יש להלביש לתינוק בלילות החמים? בימים החמים אין צורך להלביש לתינוק, גם אם הוא בן יומו, יותר משכבה אחת. אין צורך בשתי שכבות.

לכסות או לא לכסות? מומלץ תמיד לכסות את התינוק. גם בלילות הכי חמים, בשעות מאוחרות או לפנות בוקר יורדת הטמפרטורה ואנו רוצים לשמור על חום גופו של התינוק בשעות אלו.

 

 

על הכותב:
ד"ר ישראל הדרי,
מומחה ברפואת ילדים התפתחותית
ורופא מחוזי בקופת חולים לאומית

 


עוד באותו נושא

המעבר למזון מוצק

עם מה להתחיל? מהו הסדר השכיח בהכנסת מזונות מוצקים לתפריט התינוק ועל מה כדאי להקפיד במיוחד?

שפע אטרקציות בעמק יזרעאל ורמות מנשה

לכבוד החופש הגדול: שפע אטרקציות בעמק יזרעאל ורמות מנשה

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?