לשכיבת התינוק על הבטן כבר מהרגע הראשון ישנה חשיבות רבה.

לשכיבת התינוק על הבטן כבר מהרגע הראשון ישנה חשיבות רבה.

מהי חשיבותה של שכיבה על הבטן? למה זה לא כל כך פשוט לפעמים להשכיב את התינוק על הבטן?

כשתינוק שוכב על הבטן הוא מתחיל לחזק את השרירים השונים, שרירי הצוואר שמשפיעים על הרמת הראש ויציבתו, שרירי הגב לצורך ההתפתחות המוטורית של התינוק לשלבים הבאים כגון התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה. 

כמו כן השכיבה על הבטן מאפשרת גירוי תחושתי לחלק הקדמי של גוף התינוק וכך הוא מגלה את כוח הכובד: התנגדות מול הרצפה (חיזוק השרירים השונים), שיווי משקל של הגוף.  

חשוב להבין שללא שימוש ותיאום נכון בין השרירים השונים, התינוק לא יבין את הפעולות שעליו לבצע ויתכן עיכוב בשלבים השונים.

תינוקות רבים מתקשים לשכב על הבטן מסיבות שונות, תינוק שאינו רגוע ויש להעסיקו הרבה, תינוק שבשבועות הראשונים  לרוב ישן, השכיבה הטבעית הינה על הבטן תוך הכנסת ברכיים מתחת לבטן ובהמשך כאשר השרירים רפויים וגופו ניחוח הוא מיישר את הרגליים וכל גופו נהיה רפוי...

אך ההנחיה של משרד הבריאות שלא להשכיב תינוקות על הבטן בזמן שינה, גורמת לאימהות להימנע מהשכבה על הבטן במהלך היום גם כאשר התינוק ער, כך שלרוב הזמן התינוק שוכב על הגב, ידיים, מנשא, סל קל, טרמפולינה...

שכיבה מרובה על הגב גורמת לגוף התינוק להיות נוקשה יותר וכאשר התינוק שוכב על הבטן, שרירי הגב ובית החזה מתוחים וגורמים לתינוק אי נוחות ותגובתו ברוב הפעמים בכי מתוך תסכול.

חשוב לדעת שקושי משמעותי בשכיבה על הבטן עלול לגרום לאיחור התפתחותי בשלבים ההתפתחותיים של התינוק והקושי ברוב הפעמים הינו קושי מוטורי.

על מנת שהתינוק ישכב על הבטן עליו להיות מודע לאיברי הגוף השונים ומה הדרך הנכונה להשתמש בהם.

ראשית עליו להכיר את הידיים לשימוש נכון ולדחיפת הגוף כלפי מעלה להתרוממות, הידיים הן אלה שמאפשרות את תמיכת הגוף. שרירי זוקפי הגב מאפשרים החזקת הראש באופן יציב, בתחילה התינוק מניע את ראשו מצד לצד ובעצם מתקשה לשלוט ולייצב את מנח הראש שלו, ישנם תינוקות שקושי זה מביא אותם לתסכול גבוה ולבכי רב, כאן יש צורך לחזק את שרירי הגב והצוואר  בהדרכה מאיש מקצוע.

לסיכום, השכבה על הבטן הנה מהותית להתפתחות המוטורית של התינוק, חשוב לאפשר לתינוק לשכב על הבטן במהלך היום כשהוא ער בהשגחה אפילו אם זה למס שניות במידה והוא בוכה. לגלגל אותו לאט דרך הצד לגב, כאשר הוא נרגע לגלגל אותו שוב דרך הצד לאט לשכיבה על הבטן, במידה ומתגלה קושי ותסכול רב מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום לקבל הדרכה קצרה לחיזוק השרירים.

 

 

על הכותבת:
עמליה עלימה,
מאבחנת ומטפלת בילדים ותינוקות
לפי שיטת ורדי
טלפון: 054-7231104 | דוא"ל: amalia@amaliaalima.co.il

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?