" />

מאת אילנה שניר, מומחית בהדרכת הורים Med מפתחת המודל "משפחה במחשבה תחילה"

מאת אילנה שניר, מומחית בהדרכת הורים Med מפתחת המודל "משפחה במחשבה תחילה".

 

חלק מהקונפליקטים בין הורים וילדים מתחיל דווקא על רקע לימודים. אם תדעו לנווט ולתעל נכון יותר את התערבותכם (ההורים) בנושא הלימודים ובית-הספר תצליחו יותר לשמור על אווירה נעימה ונינוחה בבית.

היות ואנו נמצאים בתקופה בה מתקיימות "אסיפות הורים" בבתי ספר אשתמש ב"אסיפת ההורים" כדוגמא לשאלה: איך נוצר קונפליקט בין הורים לילדים על רקע לימודים?

במפגש בין הורים ומורים נולד הקונפליקט, מורים נוטים ליידע את ההורים באופן ענייני על מצבו של הילד הן מבחינה לימודים והן מבחינה התנהגותית או חברתית, הורים לילדים "טובים" זוכים בדרך כלל לרשימת ציונים מרשימה עם או בלי קורטוב של רגש ומילים חמות. במקרה וכל הציונים נעים בסביבות המאה האווירה בבית נעימה וטובה הילד עמד בציפיות של ההורים, אם ישנו מקצוע אחד או יותר שציונו נע בסביבות ה – 70 - 80 הילד נקרא לסדר, קצת מטיפים לו קצת מזכירים לו שהוא יכול אך לא עושה מספיק  ובדרך כלל זה לא ממש מעכיר את האווירה בבית אך הילד מקבל שדר לא לגמרי עמדת בציפיות.

הורים לילדים "רעים" עומדים לא אחת מול המורה חסרי אונים ל"ניתוח" שעושה המורה למצבו של הילד, ניתוח שמתייחס להישגיו הלימודיים, להתנהגותו ולמצבו הכללי בכתה, לא אחת זה מלווה באמירות שיפוטיות ובקורתיות הן כלפי הילד והן כלפי ההורים המחנכים. ההורים  יוצאים מאסיפת הורים כזו מיואשים, מתוסכלים, חסרי כלים לעזור לילד ולעצמם, וחסרי יכולת להתמודד עם הפגיעה האישית ולכן את כל תסכולם הם מוציאים על הילד באמירות בקורתיות, שיפוטיות משפטים כמו "אתה מאכזב אותנו", "אנחנו משקיעים ואתה מזלזל", "למה אתה עושה לנו את זה"? ועוד, אמירות ומשפטים שמערערים את בטחונו האישי של הילד וגורמים לו לרגשות אשם ותחושות תסכול על שהוא מאכזב את הוריו. מתוך התסכול של ההורים שהם לא "יוצלחים" לגדל ילד לומד יש המחליטים לקחת אחריות על לימודיו של הילד. יש שהופכים להיות המורה האישי שלו מצב לא בריא כי על רקע זה מתעוררים קונפליקטים בין ההורה המלמד  לילד, הורים אחרים  מפעילים סנקציות ועונשים יש הורים שעושים "עסקים חינוכיים" עם הילד כמו: "אם תלמד תקבל...", בשני המקרים ההורים עסוקים יותר בכאב שלהם, ואין הם מסוגלים לעזור לילד להתגבר על הקשיים שלו בלימודים. ילד שהוריו אינם מרוצים ממנו נכנס למעגל שקשה לצאת ממנו, מצד אחד הוא מאוד רוצה לזכות באהבתם ומצד שני הוא מפתח אמונות מוטעות שאין הוא מסוגל להצליח בלימודים, וכך הוא מגיע לבית – הספר חסר כלים להצלחה בלימודים, ואסיפות ההורים נראות דומות.

לכם ההורים אני רוצה להציע כמה נקודות למחשבה: ראשית אני מאמינה שכל אחד מסוגל להצליח בלימודים, (אני מאמינה שיש מורים החולקים על דעתי) ומפתח ההצלחה טמון דווקא בהורים ובמורים, ככל שהמבוגרים בסביבתו של הילד ישכילו לתת לילד כוחות ואמונה ביכולות שלו כך הוא יצעד בבטחה להצלחה.

ילד זקוק לעידוד, ליחס מכבד, לתחושת שייכות כדי שיכולותיו יבואו לידי מימוש וככל שבית-הספר המורים וההורים ישדרו יכולת נתינה כזו כך הילד יצליח יותר.

 

 

על הכותבת:
אילנה שניר,
כותבת הספר "משפחה במחשבה תחילה"
Med יועצת חינוכית ומשפחתית מאמנת הורים
מומחית בהדרכת הורים וחינוך ילדים
לתיאום פגישה להדרכה הורית וייעוץ חינוכי, ייעוץ משפחתי ואימון זוגי
054-4469925 | http://www.ilanasnir.net
הספר מוצע למנויי אמאבא במחיר מבצע 55 ש"ח + משלוח

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?