כפי שבני ישראל היו משועבדים במצרים, כך גם אנחנו כיום משועבדים לתעשיית המזון.

 מאת צמרת בן דוד, נטורופתית והרבליסטית N.D, CI.H.

 

כפי שבני ישראל היו משועבדים במצרים, כך גם אנחנו כיום משועבדים לתעשיית המזון.

תעשיה זו פיתחה אסטרטגיות שיווק שעוזרות לה למכור יותר מזון ומעודדת אותנו לאכול יותר, אוכל משופע קלוריות. בין אם הוא דרוש לנו ובין אם לא.

כל אחת מאיתנו, אם תבחר בכך, תהיה יכולה לצאת מעבדות לחירות בכך שתבין שבריאותה ובריאות ילדיה בידיה.

מתלווה אחריות גדולה לחירות ולכן חשוב לי שבחירת המזון שלך תהיה מודעת ומותאמת לך אישית. אנחנו עדיין צריכים לאכול וחג הפסח נתפס לחלק מאיתנו כשדה מוקשים. אעזור לך לפסוע בו כדי שלא תתפוצצי מקלוריות.

 

בחג הפסח הלחם מפנה את מקומו למצה הרזה והדקיקה, בעוד שאנחנו מאבדים את גזרתנו המקורית.

לא בהכרח נצליח להפחית את הערך הקלורי אבל בוודאות אפשר להנות ממגוון מצות בעלות ערך תזונתי.

המצה הרגילה יבשה, דלת מים ונטולת סיבים תזונתיים. המצה סופחת נוזלים ממערכת העיכול ולכן אכילתה יוצרת ‘תקיעות‘ במערכת העיכול, עד כדי עצירות. משום שבצק המצה לא החמיץ ולא הותפח העיכול שלה לא תקין. במקומו אנו אלו שמחמיצים פרצוף כשתוקפים אותנו הגזים וכאבי הבטן. לכלל האנשים ובפרט לנשים הרות כדאי לאכול מצות מקמח מלא. ניתן למצוא מצות אורגניות מקמח חיטה מלאה, ללא תוספת מלח וסוכר. ללא תוספת שומן וללא כולסטרול. ניתן למצוא מצות מקמח שיפון מלא ומקמח כוסמין מלא. אלו מצות בעלות ערך תזונתי גבוה יותר בשל תכולת סיבים תזונתיים גבוהה. טעמן שונה ומיוחד. מרקמן פריך ועשיר. הסיבים התזונתיים מסייעים בפעילות מעי תקינה ומספקים ויטמינים מקבוצת B ומינרלים כמו זרחן, מגנזיום ואשלגן הדרושים לגופינו.

הירקות הבאים עתירים בסיבים תזונתיים ומעודדים תנועתיות של המעי: חסה, מלפפון, שומר, קישוא, בצל, גזר וכרפס כיאה לחג הפסח. ככל שהתפריט מכיל יותר סיבים, כך קטנה בו כמות הקלוריות, כי הסיבים אינם מוסיפים לגוף קלוריות אך מקנים הרגשה של שובע.

מיץ סלק – לסלק השפעה מסדירה על העיכול במקרה של עצירות קשה. יכול לגרום לשלשול. לכן מומלץ לערבב את מיץ הסלק עם מיץ גזר או תפוחים. טעים מאוד. ניתן להשיג בבית טבע מיץ סלק תפוח טבעי.

אפשר להתפנק עם מצה מתוקה ודבש דבורים או דבש תמרים הידוע בכינויו סילאן – סירופ ממיצוי פרי התמר. השפעתו של הדבש גדולה על המעיים ומשלשל קמעא. להרטיב המצה לפני המריחה.

עדיף לשתות חליטת תה לאחר הארוחה. מרגיעה מיחושים ומסלקת גזים בקיבה ובמעיים. למשל שיח הבבונג (קמומיל) וצמח הלואיזה יסלקו גזים וירגיעו את הגוף והנפש בשל ריחם הנעים. מרווה ונענע גם הם מסייעים לפעולת העיכול. כשהמרווה מרבה חלב ומשביחה אותו אצל האם המניקה ונענע תקטין את כמויות החלב ועל כן לא מומלץ לשתות אם את מניקה. אם הנך בהריון, המנעי מנענע בכלל כי מעודדת התכווצויות רחם. תה מזרעי שומר יחזק את אברי העיכול. תה זה יעיל לתינוקות וילדים נגד גזים והתכווצויות. מקל קינמון בכוס תה מסלק גזים מהקיבה, מפסיק בחילות והקאות.

ככל שירבו הצמחים במים רותחים, כך תהיה החליטה בעלת תכונות רפואיות גדולות יותר.

אל לנו לשכוח להרבות בשתיית מים לפני אכילת המצות, למניעת עצירות.

מומלץ בימי החג לשתות כל בוקר כפית עד כף שמן זית לפני האוכל. שמן זית מעורר ומחזק והינו מרכך יציאה.

מקווה שתדעי על מה לפסוח החג ושתהי בת חורין בבחירת המזון הנכון והבריא עבורך.

 

על הכותבת:
צמרת בן דוד,
נטורופתית, הרבליסטית קלינית N.D , CI.H
ומנחת הרצאות בנושא תזונה מודעת
לקבלת תוכנית טיפול מלאה ניתן ליצור קשר בדוא"ל tosaf.tvuna@gmail.com או 054-2395574.

 

 


עוד באותו נושא

אל תסתכל בירק אלא בקליפתו

ירקות ופירות הם חשובים. אך מה לגבי קליפותיהם? לגביהן נשאלת השאלה: לקלף או לא לקלף....?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?