בשנים המעצבות הראשונות, משחק הוא כמעט מילה נרדפת לחיים. הוא במקום השני מיד אחרי תזונה, ההגנה, והאהבה...

"בשנים המעצבות הראשונות, משחק הוא כמעט מילה נרדפת לחיים. הוא במקום השני מיד אחרי תזונה, ההגנה, והאהבה. הוא מרכיב בסיסי של צמיחה גופנית, אינטקטואלית, חברתית, רגשית." (אשלי מונטגיו).

זהו משפט שאני באופן אישי כ"כ מתחברת אליו.

כי אכן דרך משחקים שונים אנו מפתחים את היכולות הרגשיות שלנו, המחשבות, התחושות השונות... במאמרים השונים שכתבתי כאן, הסברתי את החשיבות של המשחקים השונים לשיפור היכולות והתפקוד של ילדכם , ומשפט זה מחדד ומשקף את האמונה שלי בדרך עבודתי.

חשבו רגע על משחק קופסא כלשהו שילד משחק עם עוד שני חברים שלו:

עליו ללמוד לחכות לתורו – סבלנות, דחיית סיפוקים.

לשמוח כשהוא מנצח אך כשהוא מפסיד עליו לקבל את אי הניצחון מבלי שירגיש שהוא נכשל ושעדיין ימשיך להאמין ביכולותיו.  

ההחלטה של החברים מי יהיה ראשון שני שלישי - סוג של משא ומתן.  

השיחות שלהם תוך כדי משחק לדרך הנכונה כדי לנצח או לגרום לשחקן שמשחק להפסיד – תקשורת, הקשבה אחד לשני והסחת דעת של החברים האחרים שמדברים ועל הילד שמשחק להמשיך להתרכז בחשיבה שלו על מנת לנצח.  

שיפור יכולות האסטרטגיה, חשיבה כמותית – כמה יש לך, (תלוי במשחק כמובן) וכל זה במשחק אחד שיכול לקחת 15 דקות ביום.

 

חשיבותם של משחקי תנועה, מעבר לכך שהם משפרים את יכולות הקואורדינציה של הילד, הם מפתחים את היכולות החברתיות הרגשיות של הילד. גם כאן כל האלמנטים שהזכרתי קודם נכנסים, היכולות של הילד להאמין בעצמו, אך כאן נכנס אלמנט נוסף וחשוב שהוא ההבנה של הילד למאמץ והשקעה להצלחה. לדוגמא: ילד שמשחק עם חבר במטקות קטנות של טניס צריך לתכנן נכון את הפעולה בהתאם לתנועות הגוף שלו על מנת שיוכל לפגוע בכדור עם המטקה ולמסור בחזרה לחברו, פעולה זו איננה פשוטה כ"כ יש כאן קשר עין יד, מערכת ההצלבה – העברת היד מעבר לקו אמצע הגוף (הצד הנגדי) תוך תיאום לויסות הכוח של המכה ודיוק התנועה, כל אלה כעמור דורשים תכנון נכון של הפעולה על מנת להצליח, ילד שלא מצליח נוטה לעיתים קרובות לוותר על המשחק, וכאן המקום לאפשר לילד לנסות שוב עד שיצליח ויחווה את ההצלחה ואת ההבנה של "ההשקעה שלו".

גם משחק כזה לא צורך דקות ארוכות, ומשחקים קצרים של פעם ביום מעניקים בעצם כישורים חברתיים, חשיבה אסטרטגית ,אמונה של הילד ביכולותיו ובכישוריו. ממליצה בכל חום להמשיך ולשחק משחקים שונים עם ילדכם כפי שאשלי מונטגיו אמר... (לא רק טלוויזיה ומחשב...).

 

 

על הכותבת:
עמליה עלימה
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בילדים עם קשיי התנהגות/לימוד/ תפקוד
טלפון 054-7231104
מייל :amalia@amaliaalima.co.il

 


עוד באותו נושא

סוף שנה עם ילדים על הרצף האוטיסטי

סיום שנת לימודים הוא תמיד מלווה בחששות, אבל אצל ילדים מיוחדים – והוריהם – החששות אפילו גדולים יותר. מה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?