קריאת ספר היא חלק משגרת היום של רוב הילדים החל מגיל צעיר ביותר, הן בגן הילדים ובביה"ס והן בבית. כאמא, גם אני מנסה להנחיל את זה לילדיי. יש הרבה ספרים יפים ואיכותיים לילדים, עם עלילות מרתקות, עם מוסר השכל ועם... גיבורים.

הדבר הפריע לי מאז שאני זוכרת את עצמי, אבל היום כשיש לי ילדים קטנים ובמיוחד שיש לי גם ילדה, אני מוצאת את עצמי מחפשת בעקביות את אותם הספרים שיעניקו להם דמויות שבאמת הייתי רוצה יעצבו את עולם הערכים שלהם.

ולא, אין לי שום דבר נגד סיפור אגדה על נסיכות דוגמת שלגיה או סינדרלה מידי פעם, אבל אך ורק אם מאזנים אותו בסיפורי ילדים מהעידן שלנו.

אסור לנו בשום אופן להקל ראש במידת השפעתן של הדמויות הנשיות הפסיביות, הצייתניות והקורבניות שנחקקות בזכרון ילדינו דרך אגדות אלו ושמעצבות דרך כך את אישיותם של בנינו ובנותינו כאחד.

 

שימו לב לחומר הכתוב אליו נחשפים ילדיכם: חוברות או דפי עבודה למיניהם, דפי צביעה, חומר פרסומי כזה או אחר וכמובן, ספרי ילדים.

 

איזו תמונת עולם מגדרית מציגים להם חומרים אלו?

באילו דמויות הם נתקלים?

אחוז הבנים והגברים בספרי הילדים גבוה משמעותית מזה של הבנות והנשים. מספר הגיבורות הבנות הוא אפסי בכל קנה מידה.

 

איזה תפקידים ממלאת כל דמות?

דמויות הבנים מוצגות עם מגוון רחב של תפקידים ומקצועות, לעומת הדמויות הנשיות שעד היום מקבלות תפקידים מסורתיים של אמהות, אחיות, מבשלות וכו.

 

אילו תכונות אופי יש לכל דמות?

הבנים מוצגים לרוב עם מגוון של תכונות אופי, מוצאים פתרונות, אמיצים, נועזים, שובבים, החלטיים, חזקים. לעומתם דמויות הבנות הן בדרך כלל חד מימדיות, יפות, הססניות, פסיביות, קנאיות, זקוקות להגנה, צייתניות.

 

מה ההתייחסות לנושא ההורות בדמויות השונות?

הנשים מזוהות עם היותן אמהות באופן מוחלט. הן מקבלות תכונות הוריות כמו טיפול, חינוך, דאגה, מסירות וכך הן מוצגות בעקביות בכל הספרים כמעט. לעומתן הבנים אינם מזוהים כלל עם האבהות שלהם. הם מוצגים חד משמעית במנותק ממנה. במקרה שכן קיימת התייחסות לכך שדמות גברית כלשהי היא אב, הרי שהיא תקבל תכונות כגון חכמה, פתרון בעיות, מקור כח ובטחון. זקנים בספרי ילדים בדרך כלל מיוצגים על ידי חכם הכפר בעוד זקנות מיוצגות כסבתות חביבות או כמכשפות רעות...

 

איך נראים איורי הדמויות?

האיורים מעבירים מסר התומך במסר המילולי בסיפור. לכן הדמויות הנשיות ילבשו שמלה, יעסקו בפעולות של נתינת עזרה, נקיון וטיפול ויהיו ממוקמות באזור הבית, בעוד הדמויות הגבריות ישחקו במגוון תפקידים, לרוב מחוץ לבית ובפעילות עצמאית.

 

מה תפקידן של הדמויות?

ניתן לשים לב לזה בעיקר בסיפורי אגדות. תפקידה של הדמות הגברית יהיה להציל, לנצח, להוביל בעוד הדמות הנשית תהיה הפרס. שאיפתו של הבחור תהיה להשיג מטרה כלשהי כששאיפתה של הבחורה תהיה שהנסיך ישים לב לקיומה... שלל הכלים שיש בידי הבחור הוא גדול החל בידע, כשרון לחימה וכלי נשק, בעוד הכלים שיהיו בידי הבחורה הם היופי והתמימות שלה.

 

עד כמה זה משנה?

זה משנה! מאד!

ספרים מהווים את אחד הכלים להעברת מסרים ולחברות הילדים למציאות ולתרבות שלנו.

במיוחד בגיל הרך, ילדים מושפעים מאד מהסיפורים אליהם הם נחשפים. הם לא מבחינים בין מציאות לדמיון, ולכן נקשרים לדמויות מהסיפורים ומנסים לחקות אותן. כשרובן המכריע של הדמויות הנשיות שבנות נחשפות אליהן הן דמויות נחותות לאלו של הדמויות הגבריות, הן מפתחות דימוי עצמי נמוך ושאיפות נמוכות יותר.

אנחנו ההורים והמחנכים צריכים להיות מודעים מאד לנושא הזה על מנת לדעת להבחין במסרים שמתקבלים מכל סיפור, כיון שהמסרים השוביניסטיים לפעמים מגיעים באופן סמוי שבא לעזור להטמיע את הערכים המיושנים האלו בקרב הילדים הצעירים והלא מיומנים.

 

מה אפשר לעשות?

לקרוא ביחד עם הילדים ולשוחח איתם על אופן הצגת הדמויות ועל המסרים המתקבלים מכל סיפור וסיפור, על פי השאלות שנדונו בסעיפים הקודמים.

 

לחשוף אותם לאלטרנטיבות ספרותיות אחרות ומגוונות עם מודלים אחרים לחיקוי, כגון דמויות נשיות חכמות, יוזמות ופעילות ודמויות גבריות רכות, משתפות וקשובות.

 

לשכתב ולהמציא ביחד סוף אחר לסיפורים קיימים, למשל בסיפור בו הדמות הנשית פסיבית ונעלבת להמציא קו אחר לעלילה בו היא מתאמנת לומדת ומצליחה לשנות את המצב בעצמה. אפשרות אחרת לקרוא את הסיפור אבל להפוך את מגדר הדמויות, למשל בסיפור על סינדרלה תהפוך סינדרלה לסינדרל ואילו הנסיך יהפוך לנסיכה.

 

להמציא יחד או לתת לילדים ולילדות להמציא סיפורים משלהם עם גיבורים וגיבורות משלהם. לעודד את הילדות להאמין ביכולות של נשים ולהמציא גיבורות יוזמות, חכמות ואקטיביות.

 

הנה כמה ספרים שיכולים לעזור מעט ביצירת איזון על המדף בחדר הילדים שלכם:

 

הנסיכה חכמולוגה

כתבה ואיירה: בבט קול

מתאים לגיל 3 ומעלה

איך צריכה נסיכה להיראות? איך היא צריכה לבלות את זמנה הפנוי? ובעיקר – מה עליה לעשות כשתגדל? למלכה, אמא של חכמולוגה, היו דעות מגובשות בעניינים אלה: נסיכה צריכה להתלבש יפה, להתנהג יפה, והכי חשוב – להתחתן.

אלא שלחכמולוגה היו תוכניות אחרות: היא לבשה מה שרצתה, בילתה כמו שרצתה וסירבה בכל תוקף ללכת בתלם שחרש מישהו אחר, לוותר על עצמאותה ולהתחתן.

סיפור על גיבורה אקטיבית, שמסרבת לציית למסורת המלכותית ולסדרי עולם שנחשבים נכונים, ומעדיפה להמשיך ללכת בדרכה שלה, שגורמת לה הנאה גדולה.

 

אגדה חדשה

כתב: גיל הראבן

מתאים לגיל 6 ומעלה

באמצע ארוחת הצהריים של משפחת המלוכה הגיע שליח וסיפר שמפלצת איומה הגיעה לממלכה. המלך פרסם הודעה שהנסיך האמיץ שיביס את המפלצת יזכה בידה של בתו הנסיכה, אלא שלנסיכה היה רעיון אחר...

 

הארנב הזה שייך לאמילי בראון

כתבה: קרסידה קאואל

מתאים לגיל 3 ומעלה

הארנב של אמילי בראון לא עומד למכירה, אפילו לא להוד מלכותה הרמה, המלכה גלורינה השלישית. אפילו לא תמורת כל הצעצועים שבעולם. אבל יום אחד המלכה גלורינה גונבת מאמילי בראון את הארנב שלה. אמילי בראון יוצאת להחזיר אותו ומלמדת את המלכה מה היא צריכה לעשות כדי שיהיה לה צעצוע אהוב משלה. סיפור הרפתקאות מצחיק על ילדה אמיצה ונחושה, שמבינה טוב מכולם כי על חברות טובה צריך לשמור מכל משמר!

הספר זיכה את יוצריו, קרסידה קאואל וניל ליטון, במדלית הזהב של פרס "נסטלה" לספרות ילדים.

 

מטילדה עושה צרות

כתב ואייר: אלכסנדר שטפנסמיר

מתאים לגיל 3 ומעלה

יש דבר אחד שמטילדה אוהבת לעשות: להפחיד את הדוור. היא אורבת לו, מבהילה אותו ומבריחה אותו. עד שיום אחד הוא מביא לה חבילה...

סיפור מקסים עם שתי גיבורות נשיות, הפרה מטילדה והאיכרה, שאינן כנועות ו"נשיות" במובן המסורתי: האחת דוהרת לה בשדות רכובה על טרקטור במרדפים אחרי פרה משוגעת, והשנייה שועטת בעקבות תשוקתה הבלתי נשלטת לגרש מהטריטוריה שלה את הגבר היחיד בסביבה בדרכה למימוש עצמי (ולא, שתיהן ממש לא שונאות גברים...).

 

אל תנשקי את הצפרדע

סיפורים פמיניסטיים לילדים ולהורים בעריכתה של מירי ברוך

מתאים לגיל 7 ומעלה

נסיך צפרדע - כתב מחדש שמואל סגל:

יום אחד טיילו שתי נערות צעירות ליד ברכת מים. לפתע, שמעו קול קורא: "הצילו! הצילו!" התקרבו וראו צפרדע.

"הצילו!" חזר וזעק הצפרדע. "אני נסיך! מכשפה איומה הפכה אותי לצפרדע. נשקו אותי ואשוב להיות נסיך!"

אחת הנערות התקרבה לצפרדע, גחנה ולקחה אותו בידה. לאחר הרהור קל הכניסה את הצפרדע לכיס.

"למה אינך מנשקת אותו?" שאלה חברה, "הוא יכול לחזור ולהיות נסיך."

"מה אעשה עם נסיך?" השיבה הנערה בשאלה. "אך את יודעת כמה כסף אוכל להרוויח מצפרדע מדבר?"

בניגוד לגיבורה במעשיות המסורתיות (נסיכה, לרוב) שהנה סבילה, חסרת אונים, כנועה ולא פעם משמשת חפץ בשביל נסיך אמיץ ונועז, המעשיות הפמיניסטיות המובאות בספר זה משתמשות באותם מרכיבים כמו המעשיות המסורתיות, אך מדברות ב"קול אחר" והמסר שלהן שונה לחלוטין.

יש עדיין נסיכה (אך היא אינה חייבת להיות יפה...) ויש גם נסיך (שאינו תמיד כל כך אמיץ או יפה תואר) ושניהם אינם חייבים להתאים לתפיסות סקסיסטיות סטריאוטיפיות מיושנות.

 

נסיכה על סוס

ערכה: מירי ברוך

מתאים לגיל 6 ומעלה

המלכה גולדונה היתה אישה אמיצה. כשבעלה האהוב נלקח בשבי בידי המלך השכן, היא החליטה לעשות מעשה. בלילה, כשאיש לא ראה, לבשה המלכה בגדי צועניה ודהרה על סוסה, לחלץ את בעלה ולהשיבו הביתה. האם הצליחה במשימה?

זהו אחד מתוך חמשת הסיפורים בספר הזה, המספרים כולם על נסיכות חכמות ואמיצות ועל מלכים ונסיכים שאהבו אותן משום שהן היו כאלה.

 

הנסיכה שלבשה שקית נייר

כתב: רוברט מונש

מתאים לגיל 4 ומעלה

אחד מספרי הילדים הפמיניסטיים הטובים ביותר.

הזוג המלכותי הנסיך והנסיכה עומדים להינשא, אך במהרה נכנס לסיפור דרקון מפחיד שהורס את הארמון, שורף את בגדיה של הנסיכה וחוטף את הנסיך. הנסיכה, בניגוד לכל המוסכמות הנהוגות עוטה על עצמה שקית נייר ויוצאת להציל את הנסיך האבוד.

המוסכמות נשברות סופית כאשר בסוף הסיפור הזוג המלכותי בוחר שלא להינשא...

 

מומו

כתב: מיכאל אנדה

מתאים לגיל 10 ומעלה

מומו היא גיבורה קטנה ומעוררת השראה, המצליחה לעשות את מה שגדולים וחזקים ממנה אינם מסוגלים לו.

אחד מספרי הילדים הנפלאים והמרתקים ביותר. סיפור על עיר מאושרת שנלכדה בידי "אדונים אפורים" שמבטיחים לאזרחיה הבטחות שווא של שפע ממון וזמן ועל ילדה אחת קטנה שלא פוחדת לשנות את פני הדברים.

 

 

שלכם,
ליאת גולדשטיין
האמא של אמאבא

 


עוד באותו נושא

יובל כבר לא נושך בכלל

כיצד מתמודדים עם תופעת הנשיכות בין זאטוטים בגני הילדים?

ה-ל' במסע הצלילים

ספרה החדש של אילנית נחמן הוא ספר נפלא וצבעוני המקנה לילדים צעירים את יסודות הקריאה בדרך כייפית ומשעשעת

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?