התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז הינה אחד הנושאים המאתגרים והנחקרים ביותר בעולם הרפואה בימינו, אצל ילדים, נוער ומבוגרים

התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז הינה אחד הנושאים המאתגרים והנחקרים ביותר בעולם הרפואה בימינו, אצל ילדים, נוער ומבוגרים בארץ ובעולם.

אדם עם הפרעת קשב נושא איתו לעיתים "שק" של כישלונות וקשיים מצטברים. קשיים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בלימודים, בחיים החברתיים וביחסים בינאישיים ובהתנהלות היומיומית.

ל- ADHD בד"כ נלווים קשיים בתפקודים ניהוליים, כלומר, אותם תפקודים המאפשרים לנו לווסת ולכוון את התנהגותנו.

בעלי ADHD מגלים קושי לפחות בחלק מהכישורים והמיומנויות הבאים: יכולת תכנון מפת דרכים ויצירת סדרי עדיפויות, תכנון זמן, זיכרון עבודה, יכולת לביקורת עצמית, עיכוב תגובה, ויסות רגשות, גמישות ונקיטת יוזמה, שמירה על מוטיבציה מספקת לאורך זמן ולקיחת אחריות. כמו כן עלולים להתפתח קשיים רגשיים כמו: תסכול רב וכעס, מעמסה ולחץ, פגיעה בדימוי העצמי ופגיעה במוטיבציה. בנוסף, הפרעת הקשב מפריעה בצורה כוללנית בכל צורות הלמידה, הן האקדמית והן החווייתית אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

 

איך תדעו אם ילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז? האם ילדכם:

  • מתחיל משימה ואינו מסיים אותה.
  • נמנע מפעולות הדורשות מאמץ מנטאלי ממושך.
  • מאבד פריטים שנחוצים לפעולות או מטלות.
  • מתקשה לשים לב לפרטים או עושה טעויות הנובעות מחסר תשומת לב.
  • מפריע כשאחרים מדברים.
  • חסר סבלנות, מתעצבן מכל דבר קטן.
  • מציע תשובות עוד לפני שהשאלה נשאלה בשלמותה.
  • מנענע ידיו או רגליו, נע על כסא, מתקשה להישאר בישיבה.
  • נמצא באי שקט, רץ ועושה כל הזמן הכול, כאילו מונע ע"י מנוע.
  • מתקשה להעסיק את עצמו בפעילות שקטה.
  • מדבר הרבה, ברצף, אינו מפסיק להקשיב לאחרים.
  • מתקשה בארגון פעולות ומטלות.
  • ארגון זמן לקוי: מאחר, לא מעריך נכון זמן לביצוע פעולה.
  • מתכנן באופן לא יעיל, אם בכלל…
  • דוחה דברים עד השנייה האחרונה.
  • מתקשה בארגון חפצים/סביבה.
  • אינו מכין שיעורי בית.
  • מתקשה בקבלת אחריות במשימות בבית.

 

אני רוצה שתדעו שאפשר גם אחרת!

איכות החיים של ילדכם ושלכם יכולה להשתפר במגוון רחב של מדדים, בעזרת עבודה נכונה איתו.

באימון הורים לילדים ונוער עם הפרעת קשב, המטרה העיקרית שלי היא לשפר את התפקוד היומיומי שלהם. חשוב שתדעו, שללא טיפול מתאים בילד ובביטויי הפרעת הקשב בחייו, הילד ימשיך להפגין ביצועים נמוכים בבית הספר וגם יפתח בעיות התנהגות ומערכות יחסים עלובות עם אחרים.

 

אימון ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

אימון תלמידים בזמן שהם עדיין מפתחים את הרגלי הלמידה והעבודה שלהם, מאפשר להם להבין איך הם לומדים ומהן האסטרטגיות הטובות עבורם לתקוף נושאים איתם הם מתמודדים.

עבודה עם מאמן מעלה את הדימוי העצמי של המתאמן ע"י סיוע בשיפור כישורי הלמידה והעבודה שלו.

 

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADD/ADHD) הינם לרוב אינטליגנטים מאד אך אינם עומדים בציפיות ההורים ו/או המורים שלהם. בנוסף, תלמידים אלה רואים את בני כיתתם, אותם הם תופסים לעיתים כמי שאינם בקיאים כמותם, מטפסים דרך משימות דידקטיות שהם לרוב אינם יכולים אפילו להתחיל בהן, שלא לדבר על סיומן.

 

תלמידים עם ADD מתמודדים לעיתים עם אתגרי ניהול זמן והתארגנות. טיפול במיומנויות אלה, כאשר התלמיד צעיר עדיין, עשוי לסייע ברכישת ההרגלים הנכונים עבורו, אותם יישא עימו בהצלחה גם בבגרותו.

 

דרך עבודה עם מאמן אישי, יש לתלמיד האפשרות ללמוד על עצמו ועל הדרך בה משפיעה הפרעת הקשב על חייו, כמו גם איך לנצל את הכישורים הייחודיים לו ואת מתנות הADD שלו. אין גיל מינימאלי להתחיל לעבוד עם מאמן אישי. יש ילדים בני 9 שהם ברי אימון ואילו בני 16 שאינם ברי אימון.

כדי להיות בר-אימון על הילד להפגין רמה של בגרות שתאפשר לו:
* לקחת אחריות על מעשיו ופעילותו.
* להיות בעל מוטיבציה ללמוד על עצמו.
* להיות בעל רצון לשפר את ביצועיו.

 

באימון ילדים מזהים את החוזקות הפנימיות ואת היכולות שלהם במטרה לאפשר להם להצליח במה שירצו.

בתחילת יחסי האימון יוצרים הסכם בין המאמן, התלמיד והוריו, המגדיר באילו נושאים יתמקד האימון, למשך איזו תקופה, היכן יתקיים וכו‘. מרבית התלמידים עובדים על נושאים הקשורים בבית הספר, החל ממשימות ארוכות טווח: התנהגות בכיתה, ארגון (התיק, החדר), סינגור עצמי בבית ספר סיטואציות חברתיות, התנהגות כללית – קימה בבוקר, יציאה בזמן מהבית לבית הספר ונושאים אחרים שעולים תוך כדי האימון.

עבודה עם ילדים ומתבגרים לרוב אפקטיבית יותר באימון פנים אל פנים. באופן כללי, הילד נפגש עם המאמן אחת לשבוע, למשך שעה. בין האימונים הילד נדרש להיות בקשר יומי עם המאמן, דרך הטלפון או הדואר האלקטרוני, במטרה לדווח על התקדמות המשימות שהתחייב לבצע.

 

במהלך תקופת האימון, המאמן והמתאמן יבדקו את התקדמות המטרות הספציפיות עליהן עובד המתאמן (התלמיד). חשוב מאד שההורים יהיו שותפים במטרות שהוגדרו ע"י בנם/ביתם, ויתמכו בהם דרך מערכת תגמולים מותאמת.

 

אימון אישי הינה דרך אפקטיבית מאד בעבודה עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב.

שאילת שאלות הינה מיומנות חשובה ביותר אצל המאמן.

לפניכם "טעימה" קטנה מאימון ילדים באמצעות המשחק האימוני שפיתחתי "על מה ולמה – ילדים מנסחים ערכים":

כשאתם מקיימים דיאלוג עם הילדים שלכם, אני מזמינה אתכם להשתמש במיומנויות אימון כגון: הקשבה לא שיפוטית, שאילת שאלות פתוחות*, שמזמינה את הילד, לעצור רגע, להתבונן פנימה ולחשוב, ללמוד על עצמו, להעלות אפשרויות, לבחור ולפעול.

סקרנות - גלו סקרנות של ילד בכל מה שקשור אליו, שיקוף, העמקת למידה – עזרו לו להעמיק את הלמידה שלו על עצמו, גם דרך השיקוף וגם דרך שאילת השאלות, העלאת אפשרויות על נושא מסוים, ובסופו של דבר הנעה לפעולה – דאגו לסכם את הדיאלוג בכך שתגדירו פעולה לביצוע.

 

* שאלה פתוחה היא כל אחת מהשאלות למטה. היינו, שאלה שהתשובה עליה אינה "כן" או "לא". שאלות לדוגמא בהן תוכלו להשתמש באימון באמצעות קלפי הערכים לילדים ובכל דיאלוג איתם. נניח שהילד בחר קלף "מיקוד במטרה".

 

נשאל את הילד:

מהו מיקוד במטרה עבורך? למה אתה מתכוון כשאתה אומר "מיקוד במטרה"?

אם הילד נתן לערך "תמיכה" את המספר 4  לדוגמא– שאלו אותו :

מה קורה כשאתה 4 במיקוד במטרה? איך זה נראה? מה לא קורה?

כמה היית רוצה להיות בערך הזה?

 

נניח שהוא אומר 10. שאלו אותו:

איך זה ייראה? מה יקרה בחיים שלך כשתהיה 10 במיקוד המטרה?

מה יתקיים אז – שלא מתקיים היום כשאתה 4 במיקוד במטרה?

מה דעתך שנגדיר לנו מטרה?

אז מה המטרה שלך בקשר לערך "מיקוד במטרה?

 

נניח שהילד יענה:

המטרה שלי שכאשר אהיה בפרוייקט, אהיה עסוק במשימה אחת ולא בכמה משימות במקביל אתמקד בכל פעם, בזו החשובה ביותר, שתקדם אותי שלב הבא.

 

סיימו בשאלה:

מה אתה רוצה לעשות בקשר לזה?

מהו דבר אחד שאתה לוקח על עצמך לעשות היום כדי לקדם את הערך מ4 ל-10?

 

היו הורים מאמנים לילדים שלכם ובוא ללמוד איך לאמן את הילדים שלכם, לפעול תוך אחריות, כבוד, בטחון וחיים בחוויית הצלחה.

 

זכרו! אין ילד קשה, יש ילד שקשה לו.

 

לקריאה נוספת – http://www.nekudatmifne.net/

 

 

על הכותבת:
שוש מעוז-אריה, נקודת מפנה
אימון אישי, עסקי והפרעות קשב וריכוז
סדנאות "דרך ערך" ופיתוח כלים אימוניים
www.nekudatmifne.com
shosh@nekudatmifne.co.il
054-3093096, 08-9302397
פייסבוק | יו-טיוב

לחיות בחוויית הצלחה – המדריך לאבחון והתמודדות יעילה עם הפרעות קשב וריכוז
סדנא להורים לילדים ונוער עם הפרעות קשב וריכוז
מבדק לאבחון הפרעות קשב וריכוז  MOXO
אימון להפרעות קשב וריכוז ADD / ADHD
משחק אימוני למשפחה – הורים וילדים

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?