לכולנו כבר ידוע שהשינה היא צורך קיומי, בדיוק כמו חמצן, מזון או מים.

מאת איילת רוזן ישראלי, יועצת ומאמנת הורים ויועצת שינה לתינוקות ולילדים, "הורים באור טבעי".

 

לכולנו כבר ידוע שהשינה היא צורך קיומי, בדיוק כמו חמצן, מזון או מים. יחד עם זאת, לצערנו, רוב הילדים אינם ישנים מספיק. לחוסר שינה בילדות קשר הדוק לבעיות התפתחות ולבעיות התנהגות אצל ילדים. ילד שלא ישן מספיק אינו מתפקד במהלך היום. הבעיות עלולות לנבוע הן מכך שהילד אינו ישן די הצורך, והן משום ששנתו אינה רציפה ומשובשת.

כאשר מתפתח חוסר שינה לטווח ארוך (אפילו אם זו שעה אחת פחות כל יום), יכולות להתפתח בעיות פיזיולוגיות שיפריעו לשגרה ולתפקוד היומיומי שלנו, גם אם אנחנו לפעמים כבר לא מרגישים עייפים.

אז מדוע כל כך חשוב לישון? מה קורה לילד שלא ישן מספיק? וכמה שעות הילדים שלנו צריכים לישון?

מדוע השינה כל כך חשובה?

  1. שינה היא צורך פיזיולוגי: בדיוק כמו חמצן, מזון או מים. המערכת החיסונית של הילד נבנית בזמן השינה. ילד שישן טוב היא ילד בריא יותר ונוטה לחלות פחות.
  2. השינה חשובה להתפתחות המוח והגוף: בזמן השינה, כאשר הגוף נח, המוח מעבד את המידע שנקלט. ילדים שאינם ישנים טוב הם פחות רגועים, מוצפים בגירויים ואינם מסוגלים להתרכז במשימה אחת. שעות שינה הן דבר חיוני להתפתחותו התקינה של הילד, גם מאחר ובזמן השינה מופרש בגוף הורמון הגדילה.
  3. שינה טובה ביום קשורה לשינה טובה בלילה, ולהיפך. השינה של הילד ביום משפיעה על כמות ואיכות השינה בלילה. ילד שמגיע עייף מדי לערב יתקשה להירדם ויתעורר הרבה בלילה. לעיתים הוא אף יתעורר בשעה מאוד מוקדמת בבוקר. הורים רבים חושבים בטעות, שאם ימשכו את הילד רק עוד קצת, הוא יהיה עייף יותר ויישן טוב יותר. אולם זה עובד בדיוק ההיפך. עייפות יתר מקשה על השינה.
  4. שינה לא טובה יכולה לגרום לעייפות יתר ולעצבנות. ילדים שמסרבים או לא מצליחים לישון מחוץ לבית או בגן לעיתים קרובות חוזרים הביתה עייפים והולכים לישון מוקדם, שלא נדבר על העצבנות של שעות אחר הצהרים. עייפות זו משבשת ברוב המקרים גם את ארוחת הערב, ומרוב עייפות הילדים מדלגים על הארוחה והולכים לישון רעבים. ולהיפך – ילדים שלא ישנים טוב בלילה מתחילים את היום במצב עייפות.

כמה שעות הילד שלי צריך לישון ?

אחת השאלות שמטרידה הורים לתינוקות הכי הרבה היא, כמה שעות התינוק שלי צריך לישון?

לפניכם טבלה המפרטת שעות שינה מומלצות לתינוקות ולילדים לפי גיל. חשוב להבין שאלה ממוצעים, יש ילדים שישנים יותר ויש כאלה שישנים פחות.

בשבועות הראשונים התינוק יישן כל שעה-שעתיים ביום ובלילה, ולא כ"כ יבחין בין יום ללילה.

לקראת גיל 6 שבועות, עם התפתחות השעון הביולוגי, התינוק מתחיל לישון יותר בלילה ופחות ביום.

 

שעות שינה מומלצות לתינוקות ולילדים לפי גיל (בממוצע):

 

ועם כל המידע שבידיכם, עכשיו הכדור אצלכם. בדקו לכמה שעות שינה ילדכם זקוק, ועזרו לו לישון טוב, ולרכוש הרגלי שינה נכונים ובריאים כבר מגיל צעיר.

 

 

על הכותבת:
איילת רוזן ישראלי
יועצת ומאמנת הורים ויועצת שינה לתינוקות לילדים, הורים באור טבעי
אתר: http://www.horimtv.com/
לשאלות: ayelet.horimtv@gmail.com

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?