בשעת ערב מאוחרת מסדר בר את המערכת שלו לבית הספר ולפתע צועק בלחץ "יואוווו יש לי שיעורים בספרות ושכחתי לעשות..."

בשעת ערב מאוחרת מסדר בר את המערכת שלו לבית הספר ולפתע צועק בלחץ "יואוווו יש לי שיעורים בספרות ושכחתי לעשות..."

אימו בתגובה: "בר, אבל שאלתי אותך בצהריים ואמרת לי שאין לך שיעורים למחר.."

בר: "נכון. אבל שכחתי לגמרי מהשיעורים!"

אמא: "טוב נו... לא חשוב. בוא תביא את השיעורים ואני אעזור לך..."

בר: "אמא אני עייף, בטח המורה לא תבדוק או שאני אגיד לה ששכחתי את המחברת."

אמא: "בשום פנים ואופן לא! עכשיו אתה יושב יחד איתי ונעשה ביחד. קדימה."

"בר, כבה בבקשה את הטלוויזיה!"

 

שיעורי בית יכולים להוות גורם לוויכוחים ועימותים בין הורים לילדים. השאלה סביב שעורי הבית, האם צריכים אותם או לא, נשאלת הרבה. יש כאלה אשר דוגלים במתן שעורי הבית ויש כאלה שטוענים שאין בכך צורך.

למה בעצם ניתנים שעורי הבית? מטרתם העיקרית היא לאפשר לילד לחזור על החומר על מנת שיוכל להבינם ולשלוט בחומר הנלמד ובנוסף לפתח את יכולת החשיבה וההבנה של הילד וביכולת שלו למצוא פתרון לבעיה.

כאשר הילד חוזר עם שעורי הבית הרצון והשאיפה שלנו כהורים שהוא יהיה האחראי להכנת השיעורים, אך אם אנו ההורים לא נלמד ונאפשר לו את המיומנויות הנדרשות להכנת שעורי הבית הילד יתקשה לקחת אחריות להכינם.

הכישורים שהילד צריך שיהיה לו הם:

התארגנות במרחב, ניהול זמן, קביעת סדר עדיפות, והבנת רצף הוראות. תפקידנו כהורים הוא להקנות הרגלי למידה ולא לקחת אחריות בהכנת שעורי הבית.

כיצד מקנים את הרגלי הלמידה?

זמן הכנת שעורי הבית

כדאי לקבוע יחד עם הילד את הזמן הנוח לו להכין שעורי בית בהתאם ליכולות הריכוז שלו (שעות צהריים עדיפות לילדים מסויימים על שעות הערב ולהפך) בנוסף יש להבין את סדר היום שיש לילד, חוגים, צהרון, מתי חוזר הביתה. ולפי זה למצוא את הזמן שבו הילד יכול להיות מרוכז בזמן הכנת שעורי הבית. כדאי ורצוי לשאול את הילד "מתי אתה רוצה להכין שיעורים?" תשובת הילד לשאלה היא לקיחת אחריות להכנת השיעורים ולכן חשובה כאן הדרך בה אתם שואלים. כאשר הוא עונה בשעה שלוש אחר הצהריים לדוגמא, תפקידכם להזכיר לילדכם שהשעה שלוש הגיעה.

אורך זמן הכנת שיעורי הבית משתנה מילד לילד ויש להבין מה נכון לילד שלכם. ילד בעל קושי בהבנת הנקרא, קשב וריכוז בכתיבה זקוק להפסקות. רצוי להגביל את ההפסקה עד חמש דקות ולבקש שיחזור להכין את שעורי הבית, ובזמן ההפסקה שיפרק את המתח שהצטבר בגופו.

חשוב שאתם ההורים תהיו גם פנויים למתן הדרכה ועזרה לילד. ילדים רבים, ביחוד בכיתות הנמוכות זקוקים לתיווך בשיעורי הבית ועל כן יש צורך שתהיו פנויים מעיסוקים שונים על מנת להיות שם עבורם.

היכן מכינים את שעורי הבית?

כדאי לייחד מקום קבוע להכנת שעורי הבית שיהיה מקובל עליכם וגם על ילדכם, זה לא חייב להיות רק בחדרו של הילד, יכול להיות גם מקום מרכזי בבית, החשוב לתת דגש להתארגנות של הילד להכנת שעורי הבית, כלומר להביא את כל הציוד הנדרש: מחברות, ספרים, קלמר, ציוד נלווה במידה ויש להכנת השיעורים.

הבנת רצף הוראות

יש לאפשר לילד לקרוא בקול את ההוראה/שאלה ולוודא שהבין את המוטל עליו. במידה ולא הבין קראו אתם בקול רם ואם עדין לא הבין את המוטל עליו, הסבירו את המטלה במילים אחרות או תנו דוגמא/המחשה לשאלה ואולי יש צורך להסביר מילה שלא הבין. הרעיון הוא לאפשר לילד להבין את ההוראות שניתנו לו.

במידה וזו משימה מורכבת לילד, כדאי ומומלץ לחלק אותה לחלקים קטנים יותר כך יהיה לו קל יותר להתמודד.

השתדלו להימנע מלתקן, לשכתב, להכין את המטלות של הילד

ילדכם צריך להבין כיצד כותבים נכון תשובה או עבודה. ילדכם הוא זה שצריך להכין את המודל. אתם יכולים להיות שם לעזור לעודד אך הדגש שהוא יפתח את היכולות שלו בכך שיכין את העבודה.

עודדו וחיזקו את הילד כאשר סיים את שיעורי הבית. תנו לו חיבוק גדול.

הדבר הכי חשוב לדעתי הוא להימנע מוויכוח ועימות בנושא שעורי הבית. אם תנסו גישה אחרת, תקלו עליכם ועל ילדכם למצוא את הפתרון הנכון ביותר להכנת השיעורים. במידה ומאד קשה לילדכם בהכנת שעורי הבית כדאי לערב את המורה ולנסות להבין למה קשה לו כ"כ ולמצוא ביחד את הפתרון הנכון עבור הילד.

 

על הכותבת:
עמליה עלימה
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בילדים עם קשיי התנהגות/לימוד/ תפקוד
טלפון 054-7231104
מייל :amalia@amaliaalima.co.il
אתר: amaliaalima.co.il

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?