אתמול התקשר אלי אבא של גיא ושאל מדוע בנו קיבל 9 במבחן בקריאה. "אני בוחן אותו יום יום בקריאה והוא קורא נפלא, אז למה רק 9"?

אתמול התקשר אלי אבא של גיא ושאל מדוע בנו קיבל 9 במבחן בקריאה.

למען האמת, הוא אמר כך: "אני בוחן אותו בכל יום בקריאה ואני רואה שהוא קורא נפלא, אז למה רק 9"?

אני לתומי חשבתי ש 9 זה ציון מצוין...

אבל בכל זאת הסברתי ש 9 זה הציון הכי גבוה שאפשר להשיג בשלב הזה. אצלנו בבית הספר טוענים שילד צריך לדעת שתמיד אפשר לשאוף ליותר. את הציון 10 ניתן להשיג רק בסוף השנה וגם אז רק במקרים מיוחדים.

גיא קורא נהדר, אבל זו רק תחילת השנה, הוא עוד יכול להשתפר וחשוב לי שהוא ידע את זה.

 

אז מה באמת עומד מאחורי הציונים שנותנות המורות?

כשמורה נותנת ציון במבחן, היא מחשבת את סך כל השאלות ומשתדלת לחלק באופן שווה את הנקודות כדי להיות הוגנת. פעמים רבות הציון הבסיסי מכיל מספר נקודות מתנה. הציון במבחן אמור לשקף את הידע של התלמיד בהתאם לשאלות בנושא המסוים עליו נשאל במבחן.

כשמגיעים לציון בתעודה, לעומת זאת, הדבר קצת שונה. ציון זה מכיל יותר קריטריונים כגון התנהגות בשיעורים, הקשבה, השתדלות בלמידה, השתתפות ועוד ועוד.

גם אז לאחר שהמורה קובעת את הציון הסופי לרב הוא עובר ביקורת של ההנהלה כי כידוע תעודה היא מסמך חוקי...

חשוב גם לזכור שמורים הם לפני ואחרי הכול בני אדם וככל בני האדם גם אנחנו טועים לפעמים. מותר לכם לשאול שאלות ולהתעניין למה ילד קיבל ציון כזה או אחר. אם ילד חושב שמגיע לו ציון גבוה יותר, עודדו אותו לדבר עם המורה בעצמו, בעיקר אם מדובר בילד בכיתה גבוהה. המיומנות של לשטוח טענה, להתמודד עם מצב מורכב ואפילו לקבל התנצלות ממורה ולתקן עוול היא הזדמנות פז שתלווה את הילד בעתיד ותסייע לו להמשיך ולהתמודד בעצמו עם בעיות בחיים. כשמדובר בילד קטן, אפשר לגשת יחד איתו ולתמוך בו בעדינות ועדיין, לא לסדר עבורו את העניינים, אלא לתת לו את ההרגשה ואת המקום שלו.

 

איך אתם צריכים להתמודד עם ציוני ילדיכם?

דבר ראשון: פ ר ו פ ו ר צ י ו ת !!!

אל תוציאו את כל התסכולים שלכם מתקופת ילדותכם... ואל תחזרו על התגובות של ההורים שלכם.

אם הציון גבוה, השתמשו בהזדמנות זו כדי ליצור חיזוק חיובי ועידוד. ספרו לכולם והחמיאו לילד.

אך גם בציונים נמוכים הקפידו להגיב ברוגע ועם הפנים לעתיד.

אל תתחילו "לרדת על הילד". הוא יודע שהציון נמוך ואני יכולה להבטיח לכם שהיה רוצה ציון גבוה יותר. שבו ביחד, רק לאחר שאתם נרגעתם והילד נח מעט. התחילו לעבור על המבחן, תקנו את התשובות הלא נכונות והציבו מטרות להמשך הדרך. (במקרים מיוחדים אולי הציעו עזרה חיצונית כגון שיעורי עזר או התייעצו עם המורה כיצד ניתן לקדם את הילד ולתמוך בו בשיתוף פעולה בכיתה ובבית).

 

בלי קשר לציון, חשוב מאד שתתייחסו להשקעה של הילד, לתהליך, לדרך שהוא עשה.

ילד שכל השנה קיבל 60 והצליח לשפר ל-75, עשה קפיצה משמעותית ומגיעה לו טפיחה על השכם. ילד שעבד נורא קשה, למד והתאמץ אבל ברגע האמת "פישל" והוציא ציון גרוע - חשוב שיקבל הערכה על ההשקעה שלו ואת הכוח להמשיך ולעבוד אפילו קשה יותר בהמשך.

 

בית הספר נועד להוות בסיס איתן לילדכם, ללמד אותו את עקרונות החיים ולאפשר לו להתנסות במצבים שונים ובאתגרים שונים. תנו לו להתמודד עם החלק שלו, אנו המורים נעשה הכול כדי לתת לו את המקום הטוב ביותר ללמידה הזו.

 

שלכם,

המורה ליאת

 

 

על הכותבת:
ליאת שטיגליץ,
מורה בכיתה א',
מנהלת תחום מעברים מסגרות וכיתה א' באתר אמאבא


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?