חברים מקבלים אותנו, עוזרים לנו כשקשה, חולקים איתנו רגעי שמחה, נותנים עצה טובה ומאפשרים לנו לא להרגיש לבד.

" />

כולנו רוצים שהילדים שלנו ייהנו מהצלחה חברתית. אז איך גורמים לילדים שלנו להיות חברותיים?

חברים. כולנו רוצים שהילדים שלנו ייהנו מהצלחה חברתית.

זה אך טבעי, בהתחשב בעובדה שתמיכה חברתית היא אחד הגורמים והעוגנים המשמעותיים בחייו של אדם.

חברים מקבלים אותנו, עוזרים לנו כשקשה, חולקים איתנו רגעי שמחה, מהווים נקודת התייחסות, נותנים עצה טובה ומאפשרים לנו לא להרגיש לבד.

כהורים יש לנו השפעה לא מבוטלת על חיי החברה של ילדינו. בעיקר כשהם קטנים, אבל גם כשהם גדלים ואין לנו יכולת להשפיע באופן ישיר על החיים החברתיים שלהם, הם עדיין ממשיכים לתרגל וליישם את הערכים והדוגמאות שהטמענו בהם במשך כל שנות ינקותם.

אז איך נגרום לילדינו להיות חברותיים?

קודם כל, דוגמה אישית. הילדים מסתכלים עלינו ולומדים מאיתנו.

זה לא משנה כמה נאומים על ערך החברות ננאם באוזניהם, אם הם לא יראו כיצד אנחנו עומדים לצד החברים שלנו כשהם צריכים אותנו, אם הם לא יחוו כיצד אנחנו מתחזקים קשרים חברתיים, לא יעזור שום דבר.

לכן - הקיפו את עצמכם בחברים והיו חברים טובים לחברים שלכם.

זה טוב לכם וזה טוב לילדים שלכם.

שנית, אנחנו יכולים לעזור להם לייצר לעצמם סביבה שוקקת חברים אם נעודד אותם להזמין, אם נאפשר וניצור בית שכיף לארח בו ואם הם ידעו שהחברים שלהם תמיד רצויים אצלנו.

כשיש תנאים מתאימים לאירוח, החברים מגיעים.

כשהילדים קטנים, אפשר לשבת עם דף הקשר ולעודד אותם להזמין חברים שעוד לא היו אצלם, להציע לגננת לקיים בית מארח ולפעול במסגרת ועד הגן לקיום פעילויות חברתיות משותפות המחזקות את הקשר בין הילדים.

מה לעשות כשהילדים שלנו מתחברים לחברים שאנחנו לא אוהבים?

לפעמים הילדים שלנו בוחרים להתחבר לילדים שאנחנו לא אוהבים, מסיבות שונות ומשונות.

הסיבה שלא נרצה שהילד שלנו יתחבר עם ילד מסוים יכולה להיות משום שאנחנו לא מחבבים את ההורים ומעדיפים להימנע מאינטראקציה עם המשפחה של אותו ילד, או כי החבר משפיע על הילד שלנו לרעה, גורם לו להתנהג בצורה שאנחנו לא אוהבים, או שהוא נגרר למעשים לא יפים ועוד.

תהא הסיבה אשר תהא, לפני שאנחנו נוקטים עמדה, עלינו לעצור ולחשוב למה הילד שלנו בחר בחבר הזה ואיזה צורך הוא ממלא אצלו.

אולי באמצעות החברות עם אותו ילד "מופרע", הוא יכול להביא לידי ביטוי צדדים באישיותו שאחרת כ"ילד טוב" הוא לא יכול להוציא? אולי ההיגררות אחרי "מלכת הכיתה" מאפשרת לבת שלכם רווח חברתי מסוים ששווה לה לשלם? גם אם החברות נראית כמזיקה לילד שלכם, אם הוא מתעקש עליה, כנראה שהיא ממלאת אצלו צורך כלשהו שאתם כהורים חייבים להכיר.

מה עושים עם החברות המזיקה הזו בפועל, זה בעיקר תלוי בגיל הילד.

כשמדובר בילדים צעירים מאד, יש לנו שליטה ואפשרות לכוון את הקשרים החברתיים שלהם באמצעות הזמנת חברים אחר הצהריים וחיזוק קשר עם ילדים מסוימים על פני אחרים. אבל כבר בבית הספר היסודי, האפשרות הזו להשפיע הולכת ומצטמצמת ובסופו של דבר רק הילד יבחר עם מי לשחק בהפסקות. אם יש בעיה עם חבר או חברה ספציפיים, ניתן ורצוי לשתף ולערב את המורה או את הגננת ולמצוא יחד פיתרון לבעיה.

ניתן לשוחח עם הילד ולהסביר מדוע לדעתכם החברות שבחר מזיקה ופוגעת בו, אבל חשוב לזכור שמגיל מסוים דווקא ההסתייגות שלכם עלולה לעודד את הילד להדק את הקשר.

לכן, בכל מקרה, התערבות היא המוצא האחרון וכדאי לזכור שאיסור להתחבר עם ילד או ילדה הוא איסור שאין ביכולתכם לאכוף ככל שהגיל עולה וככל שיש אינטראקציה וחיכוך ביניהם במסגרות השונות.

מה עושים כשהחברויות בפייסבוק ובמחשב מחליפות את החברויות פנים אל פנים?

בשנים האחרונות, נראה שהילדים שלנו כבר לא יורדים לשחק בחוץ, בגינה ואת החיים החברתיים שלהם הם העבירו לאינטרנט, לפייסבוק ולצ'אטים.

הקטנטנים עדיין יורדים לגינה, בחסות ההורים, אבל בכיתות הגבוהות של ביה"ס היסודי וכמובן בחטיבת הביניים ובתיכונים, פעילות חברתית שוקקת ותוססת מתנהלת בפייסבוק ובצ'אטים שהילדים שלנו לומדים במהירות לשלוט בהם.

כדאי לזכור שעלינו, ההורים, מוטלת החובה לשלוט על המינונים ולהזכיר לילדינו שאפשר לנהל גם חברות פנים אל פנים ולא לאפשר להם לשבת ימים שלמים מול המחשב.

זה בידיים שלנו.

אתם יכולים וצריכים להגביל את הנוכחות שלהם בפייסבוק בהתאם למינון המקובל אצלכם בבית.

חשוב גם להכיר את הזירה הוירטואלית ולא להשאיר אותה רק לילדים. להציב את המחשב במקום מרכזי בבית, לבדוק עם מי הם מדברים ועל מה, ללמד אותם את כללי הזהירות והבטיחות ברשת לגלישה בטוחה ולהבין שהעובדה שהילד יושב שעות מול המחשב לא אומרת שהוא יושב שם לבד.

עולם שלם של תכתובות, המלצות, סקרים, הגיגים ואינטראקציה בין עשרות ילדים יכולה להתנהל במקביל באחר צהריים אחד. גם בריונות ברשת, העלבות, קללות וחרמות חברתיים יכולים להתנהל שם, כך שמאד חשוב להיות עם האצבע על הדופק.

 

בחג הסוכות הקרוב, כשאתם מזמינים אושפיזין לסוכה שלכם, חשבו על החברויות של ילדיכם וכיצד אתם יכולים להשפיע וללמד אותם להיות חברים טובים יותר.

 

חג שמח!

 

שלכם,
ליאת גולדשטיין
האמא של אמ‏אבא

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?