הכנת שיעורי בית היא סיבה למתחים ומריבות יום יומיות בבתים רבים.

שיעורי בית

הכנת שיעורי בית היא סיבה למתחים ומריבות יום יומיות בבתים רבים. מצד אחד הרצון הטוב של ההורים לעזור לילדים להכין שיעורי בית ובכך ל"הוכיח" להם כמה הם הורים משקיענים ומצד שני חוסר הרצון של הילדים לשתף את ההורים במטלות שהם קיבלו בבית הספר גורמים לאווירה עכורה בין הורים וילדים.

משפטים כמו: "הכנת שיעורי בית?", "תראה לי את היומן", "סדרת את הילקוט?", "קבלת שיעורים?" מלווים את הילדים כבר מכתה א'. וגוררים אחריהם מתחים, תסכולים ועימותים מיותרים עם הילדים.

בדרך כלל הורים אינם מבינים שהמטרה לעזור לילדים להצליח בלימודים שהם הציבו לעצמם גובה לעיתים קרובות מחיר גבוה שמתבטא באווירה לא נעימה בבית,במאבקי כוח ומריבות מיותרת שאפשר היה להימנע מהם אם כל אחד מהצדדים היה יודע מה חלקו באחריות של הכנת שיעורי הבית. הורים רבים מרגישים מאוימים מהחשש שמה יחשבו עליהם שהם אינם הורים טובים והם מוכנים לשלם את המחיר היקר הזה רק כדי להרגיש שהם ממלאים את תפקידם כיאה להורה אכפתי.

המחשבה ש"הורות טובה" נמדדת בין היתר ביכולת של ההורה לשמש כמורה לילד שלו בנוסף לשאר התפקידים המוטלים עליו טעות ביסוד וככל שמקדימים להיפתר ממחשבה מוטעית זאת וככל שמאמצים דרכים אחרות לעזור לילד להצליח בלימודים כבר בשלבים הראשונים שלו בבית הספר ניתן להימנע ממתחים, מריבות ותסכולים מיותרים עם הילדים.

בנוסף לכך שהורים המתערבים בהכנת שיעורי הבית מחטיאים את המטרה המוצהרת לעזור לילדים וגורמים לאווירה לא נעימה בבית הם מזיקים ופוגעים במוטיבציה של הילד לתפקד באופן עצמאי ובביטחון העצמי שלו ואף מגדילים את התלות של הילד בהוריו והופכת אותם לילדים חסרי אונים בכל הקור ללמידה, וגרוע מזה יחסים כאלה גורמים לילד לעיתים לשקר להוריו כדי שיפסיקו ל"נדנד" לו בנושא הכנת השיעורים. זה קורה בעיקר בבתים שהילד נדרש לוותר על משחקים,צפייה בטלוויזיה וכו' עד סיום הכנת שיעורי הבית.

אגב מחקרים שנעשו בנושא מלמדים שהעזרה הצמודה של ההורים בהכנת השיעורים לא משפרת את הישגיהם הלימודיים.

אחת הסיבות שעזרה של ההורים בהכנת השיעורים הופכת למריבות קולניות בין הצדדים נעוצה בקושי של ההורה המלמד לקבל שהילד שלו לא מצליח להבין ומהר את מה שנראה לו כל כך פשוט ומובן.בנוסף,הורים רבים חוששים מהמחשבה שחוסר ההבנה של הילד נובע מיכולות נמוכות ומגדילות אצל ההורה את תחושת התסכול "איך ייתכן שהילד שאני ילדתי לא מבין דברים כל כך פשוטים" ומעוררת את כעסו של ההורה והופכת את חווית העזרה לחוויה לא נעימה.

לידיעתכם ההורים, חוסר ההבנה של הילד נובעת לעיתים מהסבר לא מספיק ברור של ההורים-לעיתים נדמה להורה שהילד צריך להבין את מה שהם רוצים לומר לו (מעין טלפתיה) גם אם הם לא מצליחים לומר את הדברים במשפטים ברורים.

לא אחת ההסברים של ההורים מבוססים על שיטות לימוד שהם זוכרים מזמן היותם תלמידים והם אינם תואמים את שיטות הלמידה לפיהן לומד הילד בבית הספר, אי הבנה מצד הילד גוררת אחריה אמירות מיותרות הן כלפי הילד  שלא מבין והן כלפי בית הספר והמורים (כדי להצדיק את ידענותם של ההורים) ובכך מגדילים את התסכול בין ההורים לילדים.

לעיתים חוסר ההבנה של הילד נגרם מתקשורת לקויה בין הורה לילד-ילד שגדל בבית שההורה יודע הכול ותמיד צודק מוצא את עצמו גם בסיטואציה זו בעמדת נחיתות מול ההורה כל יכול וכל יודע.כדי שהכנת שיעורי הבית לא תפגע באווירה הביתית ולא תגדיל את תסכולם של ההורים שרוצים רק בטובת הילד,אני ממליצה לא להתערב בהכנת שיעורי הבית אלא אם נדרשתם ע"י הילד לכך. גם כשהילד מבקש את עזרתכם אני מציעה למצוא את הדרכים הנכונות שיובילו אותו להיות ילד חושב עצמאי בעל אחריות על התפקידים שלו. לצורך כך כוונו והפנו אותו לחומרים וספרי עזר שיוכלו לעזור לו להתמודד עם הקושי, הציעו לו לפנות לחבר בכתה שיכול לעזור לו או במקרים יותר קשים הציעו לו עזרה מגורם חיצוני. בשום אופן אני לא ממליצה לפקח על שיעורי הבית פיקוח צמוד ואגרסיבי כי זה מקור למצחים ותסכולים מיותרים.

זכרו הכעס המיותר של ההורה גורם נזק ליחסים בין ההורים לילדים,גורם נזק לתדמית של הילד בעיני עצמו ובעיני הוריו וכדי למנוע עימותים מיותרים רצוי שגורם אחר שאינו מעורב רגשית יעזור לילד.

 

על הכותבת:
אילנה שניר
יועצת חינוכית ומשפחתית
מומחית בהדרכת הורים וחינוך ילדים
כותבת הספר: "משפחה במחשבה תחילה"
http://www.ilanasnir.net/
http://www.imaba.co.il/expert_card_parents.php

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?