דווקא בחופשת הקיץ ילדים רבים מעלים במשקל וההורים לא תמיד מודעים לבעיה

דווקא בחופשת הקיץ ילדים רבים מעלים במשקל וההורים לא תמיד מודעים לבעיה.

בין הגורמים להשמנה: חוסר תעסוקה, העדרות ההורים וחוסר במסגרת.

בחופשת הקיץ, תקופה בה הילדים יכולים לבלות את רוב זמנם בחוץ ולהיות פעילים יותר, ניתן לראות דווקא מגמה של עלייה במשקל.

על פי הערכות מומחי ‘מכבי שירותי בריאות‘, בחודשי יולי-אוגוסט ישנה בדרך כלל עלייה של כ-2-3 ק"ג בממוצע, המתקיימת בקרב ילדים ומתבגרים כאחד.

"קיימים מספר גורמים להשמנה", אומרת לימור טל-פוני, דיאטנית ומנהלת המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל, מחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות, "כאשר אין מסגרת יום קבועה, שעות השינה משתבשות. הילדים קמים בשעות הצהריים, מדלגים על ארוחת הבוקר וסדר הארוחות נפגע. גם העובדה שההורים אינם נוכחים משפיעה. ילד שמבלה את רוב היום לבדו בבית מתחיל לחפש חטיפים בארונות ובלי משים עלול לחסל את מלאי החטיפים. מיותר לציין שלרוב מדובר בחטיפים בעלי ערך קלורי רב וערך תזונתי מועט, המכילים צבעי מאכל ושאר חומרים שאינם בריאים לילדינו. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שבמהלך החופש ישנה עליה של פי 2 במדד מסת הגוף (BMI) של ילדים, בהשוואה למהלך השנה. זאת ועוד, הנתונים מצביעים על כך שקיימת עליה גדולה עוד יותר דווקא בילדים הסובלים מעודף משקל. כל אלו מדגישים את החשיבות שהשמירה על גבולות בנושא התזונתי גם במהלך החופשה".

עוד מוסיפה טל-פוני כי נמצא שרמת הפעילות הגופנית של ילדים שמבלים עם הוריהם או בבית נמוכה יותר, בהשוואה לילדים השוהים בקייטנות. ילד שאינו בקייטנה סביר שיבלה את רוב זמנו בבהייה בטלויזיה או מול המחשב, פעילויות ‘יושבניות‘ שגם הן, במידה ותופסות שעות מרובות מהיום, עלולות לעודד השמנה. ההורים, שחוזרים לא פעם בשעות אחר-הצהריים המאוחרות, אינם מודעים לתזונת ילדם ול‘תפריט היומי‘ שהוא בוחר לעצמו.

רונית אנדוולט, מנהלת תחום תזונה ארצית במכבי שירותי בריאות: "השמנה בקרב ילדים היא תופעה שכיחה, וההערכה היא כי כל ילד רביעי בישראל נמצא בעודף משקל, ויש לכך לא מעט השלכות רגשיות ובריאותיות. כל עלייה במשקל של 5% מעל לרמה התקינה מעלה את הסיכון לסכרת ולפיתוח מחלות לב בגילאים מאוחרים יותר".

אפשר ומומלץ לסייע לילדנו לשמור על משקל תקין בתקופה חסרת מסגרת זו:

  1. שעות שינה – על שעות ההרדמות והיקיצה להיות קבועות יחסית. מחקרים מראים כי קיים קשר בין מיעוט שעות שינה בילדים והשמנה.
  2. הקפידו על שלוש ארוחות מסודרות לאורך היום – במידה ואינכם נמצאים עם הילדים בבית במהלך היום, השאירו את הארוחות בצלחת במקרר אותן ניתן יהיה לחמם ולאכול.
  3. צמצמו את מלאי החטיפים – כשילדנו משועממים הם נוטים לחפש ממתקים בארונות. הציעו להם ארוחות ביניים בריאות יותר כמו פירות.
  4. עודדו לביצוע פעילות גופנית – כל יציאה מהבית היא הזדמנות להפעיל את הגוף. כאשר אתם מתכננים לצאת, העדיפו הליכה רגלית על פני נסיעה ברכב, באם היעד הינו בקרבת מקום.
  5. הכניסו גיוון בסדר היום – סדר יום פעיל ומגוון יסייע לילדנו בשמירה על משקל תקין. עודדו אותו להפגש עם חברים ומשפחה, לצאת לפארק ולהשתתף בקטיינה פעילה.

 

על הכותבת:
לימור טל-פוני,
דיאטנית ומנהלת המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל,
מחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות


עוד באותו נושא

תזונת תינוקות ופעוטות בימי הקיץ החמים

ימי הקיץ החמים בפתח ועם עליית הטמפרטורות אנו חשים לעיתים קרובות שיש להוסיף מים לתזונת הפעוטות. קבלו מדריך

הסוד של מיה

חופש, בחוץ לח ולוהט, בבית הילדים מטפסים על הקירות - מה עושים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?