בביקורי בסופרמרקט עמדתי בתור אחרי אם אחרת שקנתה תחליף חלב לילדה וסיפרה בשמחה כי אחרי שבתה מסיימת בקבוק דייסה היא ישנה לילה שלם

באחד מביקורי בסופרמרקט כאם צעירה ועייפה, עמדתי בתור אחרי אם אחרת שקנתה תחליף חלב לילדה וסיפרה בשמחה כי אחרי שבתה מסיימת בקבוק דייסה היא ישנה לילה שלם.

תוך מספר שניות עזבתי את התור, וניצבתי מול מדף תחליפי החלב העמוס – קוואקר, קורנפלור סולת... חשבתי לעצמי איזו דייסה היא המוצלחת ביותר - מה יעזור לבני בן השבעה חודשים לישון לילה שלם כמו שאותה אם סיפרה.

בחרתי בדייסה והלכתי מרוצה לביתי כאילו כרגע קיבלתי את מספרי המזל של הגרלת הלוטו הקרובה.

הערב הגיע, שעת ההרדמה התקרבה, הכנתי את הדייסה עם הרבה אנרגיות חיוביות ופנטזיות על הזמן הפנוי שיהיה לי עכשיו כשמצאתי את הנוסחה להשגת שינה רצופה, בני המתוק שתה מן הבקבוק בשמחה ונרדם. הנחתי אותו במיטתו וכמו שעון, כמו בכל לילה הוא התעורר לאחר 45 דקות בבכי ובהמשך התעורר עוד מספר פעמים ונרדם רק על הידיים שלי.

 

נשמע לכם מוכר? התינוק שלכם מתעורר מספר פעמים בלילה  ונרדם רק על הידיים, במהלך הנקה, איתכם במיטה?

 

בעיות שינה אצל תינוקות

בעיות שינה אצל תינוקות שכיחות, וברב המקרים מקורן הוא התנהגותי. מחקרים מצאו כי בין 20%-30% מהילדים בגילאי 6 חודשים עד 3 שנים סובלים מבעיית שינה. ישנה חשיבות רבה להקניית הרגלי שינה טובים כבר מגיל צעיר. הורים רבים אינם יודעים מהי הדרך לעשות זאת ויוצרים אצל הפעוט הרגלי שינה המחייבים תלות בנוכחותם.

 

מבנה השינה וחשיבותה

לשינה יש מבנה מחזורי, הכולל מספר שלבים. אורכו של מחזור שינה אצל תינוקות הוא כשעה, כאשר בסיום מחזור השינה, יש לעיתים יקיצה קצרה שהיא תופעה נורמאלית. אנחנו, המבוגרים, ממשיכים לישון בעוד שתינוק צריך ללמוד לעשות זאת.  הבעיה נוצרת כאשר תינוקות אינם יודעים להירדם לבד וזקוקים לעזרה כלשהי כדי לשקוע שוב בשינה. מתן מוצץ, מים,שינוי תנוחה, הנקה, או מעבר למיטת ההורים- כל אלה כרוכים בהזעקת ההורה על מנת שיסייע להם להירדם שוב ומצביעים על כך שהילד פיתח תלות כלשהי על מנת להירדם.

כולנו יודעים כי שינה הינה חשובה לתפקוד היומיומי שלנו. בנוסף לכך השינה חשובה להתפתחות הקוגניטיבית והפיזיולוגית של התינוק כאשר במהלך השינה מופרש הורמון הגדילה. ברמה הרגשית, כאשר אנו מלמדים את התינוקות שלנו להרדם לבד אנו עוזרים להם לפתח יכולת ויסות והרגעה עצמית, שהיא בסיס חשוב לבניית אישיות חזקה ויציבה שתלווה אותם לאורך כל חייהם.

 

 מהו הגיל המומלץ להקניית הרגלי שינה?

הורמון המלטונין מופרש בחושך והוא אחראי על מצבי העירות והשינה שלנו. עד גיל חודשיים הוא מופרש בכמות קטנה שאינה מספיקה בכדי שתינוק יוכל להירדם באופן עצמאי.  בהדרגה, כמות המלטונין עולה וגם התינוק מתבגר, מסתגל יותר לסביבה ומצליח להרגיע את עצמו. בגיל חצי שנה כשרמת המלטונין מתחילה להופיע בכמויות סבירות והשעון הביולוגי הבשיל אפשר להתחיל ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי.

 

דגשים שיעזרו לכם בהקניית הרגלי שינה טובים:

  • ישנה חשיבות לשמור על שיגרת יום המקנה לילד ביטחון ורוגע וזאת מכיוון שהוא יודע למה לצפות. שיגרה כוללת טקס שינה קבוע והרדמה במקום ובשעה קבועה. כך למשל, אמבטיה, עיסוי, הלבשה, הקראת סיפור בסדר קבוע כשהאור מעומעם מסייעים לתינוק להיכנס לאוירת שינה.
  • זיהוי סימני עייפות – ישנה חשיבות לזהות את סימני העייפות אצל התינוק ולהיענות להם בזמן. תינוק שלא הורדם בזמן נמצא בעייפות יתר  ומשתולל, התנהגות המטעה את ההורים שמסיקים כי הוא איננו עייף.
  • חשוב להניח את התינוק במיטה כאשר הוא ער ולזכור שלתינוק לוקח כעשרים דק להירדם.
  • על פי שיטת "לילה טוב" ששמה דגש רב להיענות לצרכיו הרגשיים של התינוק ישנה חשיבות רבה להיענות לבכי התינוק  ולהרגיעו
  • להימנע מהרדמה שיש בה גורם תלות חיצוני כמו הנקה או נדנוד  
  • חשוב לשלול בעיה רפואית כמו, קשיי נשימה, כאבי אוזניים, כאבי בטן  העשויים להפריע בתהליך ההירדמות

 

חשוב לזכור, שבהקניית הרגלי שינה טובים כמו בכל הקניית הרגלים התנהגותיים לקטנים וגדולים אין פתרון בזק והשינוי דורש עקביות ומוכנות נפשית להתמודד עם הקשיים הכרוכים בכך.

 

על הכותבת:
גלית רבר,
יועצת שינה לתינוקות, מדריכת הורים
יועצת שינה לתינוקות בשיטת "לילה טוב" מבית גנית פרג
עובדת סוציאלית (M.A)
054-4600510

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?