המקרה הנוראי של הילדה שנשכחה במכונית מחייב אותנו ההורים לעצור רגע

המקרה הנוראי של הילדה שנשכחה במכונית מחייב אותנו ההורים לעצור רגע, לעשות חושבים רציני בכל הקשור להתנהלות שלנו כהורים ולתת את הדעת לשאלה "איך נמנע במשפחה את האסון הבא"?

הקולות העולים מהשיח הציבורי בעקבות הטרגדיה מלמד שרבים מייחסים לטרגדיה ‘טעות אנוש‘ שעלולה לקרות לכל אחד.

אני רוצה להציע כמה עצות פרקטיות שיוכלו למזער את האפשרויות ל‘טעויות אנוש‘ שעלולות להיות הרות גורל.

כבר הבוקר אנחנו מתעוררים לטרגדיה נוספת, ילד בן 5 נספה בשריפה שפרצה בביתו, ילדה בת 5 טבעה בכנרת, אל לנו לשכוח את אותם ילדים שטבעו באמבטיה, אלה שנכוו ממים רותחים, דליפת גז ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.

התפקיד הכי חשוב שמוטל על ההורים הוא לשמור על בריאותם וחיי ילדיהם.

כדי למזער את המקרים ואת המצבים העלולים לפגוע בבריאותם ובחייהם של הילדים אני מציעה להתייחס אל המשפחה כאל ארגון ולהשתמש בכלים ארגוניים לטובת בריאות המשפחה.

הכלי הראשון שעל הורים לאמץ בתפקידם ההורי מושתת על הפתגם "סוף מעשה במחשבה תחילה" -  ובעניין שלנו "משפחה במחשבה תחילה" והכוונה היא לחשוב מראש על כל התוצאות האפשרויות של התנהלותנו בכלל והתנהלותנו בעניין הילדים בפרט.

אנחנו חיים במדינה שקצב החיים בה מאד מהיר, לוחץ ושוחק. יש התולים את הקצב המהיר בביטחון המדינה, אחרים בכלכלה ובפרנסה או במרוץ אחרי התפתחות אישית וקריירה, תהיה הסיבה אשר תהיה המשותף לכולם הוא הרצון הוא להספיק ולהספיק ובעיקר להספיק לעשות הכל ובזמן קצר.

ראו כמה לחץ בעבודה יכול לגרום לסטייה לא מכוונת של הערנות שלנו . כמה פעמים קרה לכם ששכחתם לכבות את הגז לפני צאתכם לעבודה? (לי זה קרה 3 פעמים ולמזלי שרפתי את האוכל או הסיר), כמה פעמים קרה שמיהרתם להגיע בזמן לעבודה, להצגה וכו‘ ועברתם באור אדום , כשהילדים במכונית (לא שזה בסדר כשהם אינם במכונית), כמה פעמים הלחץ וההתחייבויות גרמו לכם לנסוע על השוליים – לסכן ולהסתכן כשהילדים איתכם? והדוגמאות רבות.

כל הדוגמאות שמניתי ודוגמאות אחרות שאתם מכירים קורים בין היתר מהמחשבה המוטעית (שלא בהכרח אנחנו נזכרים בה כל פעם מחדש) "לי זה לא יקרה", או ממחשבת ה"סמוך" (אותה אנחנו מכירים מהצבא). וממחשבות מוטעות אחרות שביום יום לא נותנים עליהם את הדעת.

בעיני, ככל שנקדים לשנות דפוסי חשיבה כך נוכל להשתמש ביעילות גדולה יותר בעיקרון "משפחה במחשבה תחילה" ולהקדים תרופה למכה. כדי לא לעמוד חלילה מול המחשבה "לו רק אפשר היה להחזיר את השעון אחורנית" או כדי לא "לשלם" על תוצאות המעשים בתחושות של: חרטה, מבוכה, תסבוכת רגשית ונפשית יש לחשוב גם מחוץ לקופסה ולהעלות אפשרויות חיוביות ושליליות למעשים שנעשים מתוך לחץ זמן או לחץ אחר.

כדי להפעיל נכון את העיקרון "משפחה במחשבה תחילה" אני מציעה:

1. ללמוד מניסיונם של אחרים – כשאתם שומעים על טרגדיה כזו או אחרת תנו דעתכם למקרה ולתוצאות ו"תייקו" במוחכם החלטה איך תנהגו במקרה כזה.

לדוגמא, בעקבות ספור אמיתי (כתבו עליו בעיתון) שקרה לפני כמה שנים לחברים שלי שילדם נגנב יחד עם המכונית הדלוקה כשהם מאחורי המכונית מנסים להעמיס אדנית. אמצתי את העיקרון , לא משאירים מכונית דלוקה ואף לא לרגע אחד ובווודאי לא משאירים ילד במכונית.

דוגמא אחרת מתייחסת לדליפת הגז שקרתה לאחרונה בנתניה. בעקבות הדליפה עלו פניות האזרחים לבדיקת תקינות צנרת הגז. באופן אישי אני מכירה משפחה שניצלה. האירוע בנתניה הזכיר להם שמדי פעם הם חשים בריח גז העולה מגינתם. בדיקת הטכנאי גילתה שהחיבור ל"מנגל" היה חובבני וגז דלף באופן קבוע. לדבריו, הדלקת המנגל הייתה מסתיימת ברע.

2. אמצו את הפתגם "החיפזון מן השטן" וחזקו את היכולת לחשוב פעמיים ובעיקר כשממהרים.

עדיף: לאחר, להינזף, להיקרא לסדר.

ולא להתמודד עם המשפט: לו ידעתי מראש את התוצאה... הייתי נוהג אחרת....

עשו הכל מתוך מחשבה תחילה.

 

על הכותבת:
אילנה שניר
יועצת חינוכית ומשפחתית
מומחית בהדרכת הורים וחינוך ילדים
כותבת הספר: "משפחה במחשבה תחילה"
http://www.ilanasnir.net/
http://www.imaba.co.il/expert_card_parents.php

 


עוד באותו נושא

חשיפת ילדים למשחקי מחשב

איך אפשר לשלוט בחשיפת הילדים למשחקי המחשב השונים? האם ניתן למדר אותם ולהחליט מה כן ומה לא?

משנכנס אדר מרבין בזהירות!

אחד המועדים הססגוניים ביותר במשך השנה הוא חג הפורים. יש בו הכל, ואולם, הפורים יכול להיות גם מסוכן

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?