פזית בלציאנו נגרין, יועצת חינוכית לגיל הרך מתארת את חשיבותו של המשחק בקוביות ותרומתו להתפתחות התקינה של הפעוט

פזית בלציאנו נגרין, יועצת חינוכית, לגיל הרך מתארת את חשיבותו של המשחק בקוביות ותרומתו להתפתחות התקינה של הפעוט.

משחק בקוביות חשיבות רבה ותרומה משמעותית להתפתחות התקינה של הפעוט. למעשה מחקה המשחק בקוביות את העיקרון שממנו אנו המבוגרים בונים את ביתנו שלנו. כאשר נתבונן בילד המשחק בקוביות, נבחין בהנאה עצומה בהבעת פניו, רצינות ולרוב יהיה שקוע ומרוכז במשחק.

ילדים בגיל שנה מתחילים לגלות ענין במשחקי הקוביות וימשיכו בכך שנים רבות. המשחק הולך ומשתכלל עם הגיל. הילד יתחיל במגע ובניה עם קוביות וימשיך בפעילויות כמו השחלות, פזלים, לוטו וציור.

במשחקים אלו לומד הילד להיענות לסדר וחוקיות לצד ההנאה הרבה שמפיק. במשחקי הבנייה חש הילד חשיבות לתוצרים שהוא יוצר. הילד משתמש בקוביות על מנת לבנות משהו שהוא מעבר לחפץ עצמו ומחבר בין חפצים שונים.

אט אט לומד הפעוט לתכנן ולבנות. הוא לומד כיצד ניתן לטעות, לנסות שוב ולהתמודד עם תסכול כאשר דבר מה אינו מצליח. הוא לומד לדחות סיפוקים, להיות מציאותי ובעיקר לעבוד לקראת מטרה, לקראת התוצר הסופי.

כאשר הפעוט חוזר על מעשיו הוא לומד איזה גירוי גורם לאיזו תגובה: קובייה יוצרת מגדל, קובייה אשר אינה יציבה נופלת ועלולה להפיל בעקבותיה את המבנה כולו.

כאשר הקוביות צבעוניות, מתרחבת אפשרות הבנייה למימד נוסף של למידה. הילד לומד למיין ולהבחין במשותף ובשונה ולומד על תכונות החומר ואפיוניו במגע: כבדות, חספוס, חדות וקהות.

משחק הקוביות מציב אתגרים מחשבתיים ומפעיל את יכולת פתרון הבעיות והיצירתיות של הילד. כאשר הילד בונה הוא מעריך את מספר הקוביות אשר יכנסו למבנה וכך לומד מושגי מרחב (למעלה-למטה, קרו-רחוק) וחוקי פיסיקה ברמת תפיסה שמתאימה לילד (שווי משקל, כוח משיכה).

המשחק בקוביות ובניה של מגדל מקוביות מעודדת את התפתחות התאום בין העין ליד, ותאום בין שתי הידיים, כאשר יד אחת מייצבת את המגדל והאחרת מניחה קובייה נוספת. משחק בקוביות מפתח אצל הפעוט גם את יכולת ההתמדה, דחיית סיפוקים מיידים ואת היכולת לשאת תסכולים.

החל מגיל שנה רוב הפעוטות יצליחו לבנות מגדל בין שתי קוביות, קובייה נוספת תתווסף למגדל לקראת גיל שנה וחצי. בהדרגה תגדל יכולתו של הפעוט להתמיד ולנסות להתגבר על המכשולים בדרך להצלחה.

במשחק הקוביות קיימת גם תרומה רגשית. תחושת המסוגלות של ילד אשר בנה בניין מקוביות גורמת לו לשמחה והערכת הסובבים כי מעשיו הינה בעלת ערך רגשי רב.

ולסיום, כאשר שולח הפעוט את ידיו והורס את המגדל שזה עתה בנה במו ידיו, הוא מתנסה בפעולה אשר נותנת משוב חזק: צלילי חבטה, קוביות מתמוטטות ועפות לכל עבר. זוהי הזדמנות טובה לתעל מתחים ותוקפנות בדרך של משחק.

 

על הכותבת:
פזית בלציאנו נגרין
יועצת משפחתית וזוגית
052-2783703

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?