רק 30% מהעסקים הקטנים בישראל שורדים יותר מ-5 שנים. ואם רק 30% מהעסקים שורדים, חישבו כמה מהם באמת מצליחים...

מה לעסקים קטנים ולנס פח השמן?

רק כ-30% מהעסקים הקטנים בישראל שורדים יותר מ-5 שנים. ואם רק 30% מהעסקים שורדים, חישבו כמה מהם באמת מצליחים...

נתונים אלה מובאים ממחקר שערכו חברתBDI  והרשות לעסקים קטנים ובינוניים. נראה שהעסקים הקטנים ששורדים ועוד יותר מכך אלו שמצליחים, מחוללים איזשהו נס לעומת אחרים.

 

במאמר זה אחדד חלק מהניסים שעסקים קטנים יכולים לחולל.

 

אחד היתרונות של החברות הגדולות לעומת העסקים הקטנים והבינוניים זה יתרון הגודל, שמתבטא בעיקר בהקשר השיווקי, ואחדד את הנקודות ויתרונות הגודל של חברות גדולות:

  • פרסום מגוון רחב של מוצרים ושירותים בפרסום אחד ולא שיווק של מוצר יחיד או מספר בדיד של מוצרים, כך בעצם על נתח פרסומי אחד משווקים מספר רחב של שירותים או מוצרים.
    יתרון זה בא לידי ביטוי גם בפרסום במדיות הקלאסיות וגם במדיה האינטרנטית.
  • כשבעל החברה או אנשי יחסי הציבור של החברה עושים לחברה יחסי ציבור, מסתובבים בחוגים חברתיים כאלה או אחרים וכיו"ב החברה ממשיכה לעבוד ולייצר כסף. בהרבה עסקים קטנים ובינוניים כאשר בעל העסק או אחד מעובדי העסק עושה שיווק, נטוורקינג וכיו"ב העסק או חלק מהעסק לא יצרני באותו זמן. זה קורה להרבה עסקים קטנטנים שפעילים במסגרות נטוורקינג כמו עסקים עושים עסקים, שפע וכיו"ב, עסקים של אדם אחד שזזים מנטוורקינג לנטוורקינג ובעצם בכל הזמן שהם נמצאים בנטוורקינג העסק לא יכול באמת לעבוד.
  • חברה גדולה נותנת ללקוח הסופי מעטפת שלמה של פתרונות והוא יכול לרכוש את כל מה שהוא צריך אצלה.

 

כיצד עסקים קטנים יכולים לחולל את הנס וליצור תחרותיות או, ברוח החנוכה, מהו נס פח השמן לעסקים קטנים?

  • מיקוד בייחודיות המוצר או השירות: אחד היתרונות של העסקים הקטנים הוא מומחיות גבוהה בתחום שבו הם עוסקים. ויש לזכור שהרבה עסקים קטנים פותחים עסק לאחר שהתנסו כשכירים באותו תחום ובהשוואה לחברות הגדולות שם הלקוח הסופי יכול לקבל את השירות ממתלמד או מתחיל בעסקים קטנים השירות יינתן לרוב ע"י מקצוענים. (אגב, אם אתם לא מקצוענים במה שאתם עושים אל תפתחו עסק קטן בתחום אלא אם כן בכוונתכם להעסיק מומחה אחר בעסק שלכם).
  • שיתופי פעולה יצירתיים: חישבו על המתחרים שלכם ועל העסקים שמשיקים אליכם כעל שותפים פוטנציאליים ולא כעל מתחרים ונסו לשתף פעולה באופן נרחב. כך לדוגמא מישהי בעלת עסק לאיפור וסטיילינג יכולה לחבור לקוסמטיקאית ולספר, וליצור איתם שיתוף פעולה הרבה יותר הדוק מהפניית לקוחות.השלישייה הזאת יכולה לפתוח אפילו אתר אינטרנט משותף (בנוסף לאתר שכל אחד מחזיק אם יש לו אתר), ולשווק ביחד. מה היתרון תכלס? התקציב של האתר יהיה פי 3 מהתקציב של כל אתר בודד וכך הוא יוכל לממן שיווק וקידום שלא היה רלוונטי כאשר התקציבים היו מחולקים. כמו כן במקום שכל אחד מהשלושה יגיע למפגשי נטוורקינג שונים ויפרסם רק את עצמו  הם יוכלו לחלק את המשימות וכשאחד מהם יגיע למפגש כזה או אחר הוא יציג עסק של פיתרון יופי מקצה לקצה שמציג את שלושתם. כך בעצם כל פעם אדם אחד נמצא במפגש ומשווק יחד עם עצמו את שני האחרים. בראייה מסוימת גם אם זה עסקים נפרדים, העסק ממשיך לעבוד גם כשאחד מחברי הצוות נמצא בנטוורקינג. מה האתגר פה? תקשורת בין שלושה עסקים שונים, יצירת אמון ויצירת מודל פיננסי הגיוני והוגן בין השלושה.

 

ובאנרגיה זו של ניסי חנוכה לעסקים קטנים אסיים את המאמר.

 

שלכם,

רמי בוכניק

 

 

על הכותב:
רמי בוכניק
מומחה לעסקים קטנים ובינוניים
מוזמנים לבקר באתר http://www.CoachHome.net
הצטרפו לפייסבוק שלנו: http://www.facebook.com/coach2u

 


עוד באותו נושא

שיווק בקיץ – עשי ואל תעשי

כל בעלת עסק יודעת שעם פרוץ החופש הגדול כבר אין עם מי לדבר. הלקוחות נעלמים, ספקים יורדים למחתרת, חצי מדינה בחו"ל והחצי השני בבריכה ובים.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!