לגדל ילדים בתרבות המקדשת את ערך החומרנות שבה אנו חיים כיום, היא משימה קשה, לטוב ולרע. מחקרים מראים כי ילד ממוצע צופה בעד 40,000 פרסומות בשנה. מגיל 6 חד' הוא מסוגל להבחין בלוגו של חברה.
ילדים חשופים יותר לנעשה בעולם באמצעות טכנולוגיות מתקדמות והקולות שהם שומעים בבית נטמעים בקולות שנשמעים מחוצה לו.
כדי לסבר את האוזן, מחקרים מראים כי ילד ממוצע צופה ב-20,000 עד 40,000 פרסומות בשנה. מגיל 6 חודשים הוא מסוגל להבחין בלוגו של חברה, בגיל שנתיים הוא מסוגל לפתח נאמנות למוצר, ובגיל שלוש (עוד לפני שהוא יודע לקרוא) הוא מתחיל לדרוש מוצרים ממותג מסוים.
יש לזכור שילדים לא מבדילים בין תוכנית טלוויזיה ובין פרסומת, ומשוכנעים ב"אמת" הנראית לעין, מפרסמים מכירים את המצב ומנצלים את הפוטנציאל הטמון בכח הקניה של הילדים. הם מודעים לגורם הנדנוד של הילדים ולהשפעה, שיש להם על הוצאות הבית השוטפות - מקניית משחת שיניים ועד לקניית צעצוע ובגד.
בעידן הטכנולוגי המתקדם הורים סובלים ממחסור בזמן – שכן הם נדרשים לעבוד יותר, יש פחות זמן להקדיש למשפחה, לבן/בת-הזוג, לילדים, לחברים ולדברים שעושים את החיים יותר נעימים. העבודה היא "הכל". ההורים ש"נגזר" עליהם לבלות פחות עם ילדיהם מנסים לפצותם בכסף ובמתנות על חשבון יחס וזמן משותף. הילדים ממלאים את הזמן הפנוי בצפייה לא מבוקרת בטלוויזיה ובמחשב ונהנים מ"שטיפת-מוח" בלתי פוסקת של המפרסמים.
איך לצאת מה"פלונטר"?
ראשית כדאי שההורים יבררו עם עצמם איזה ערכים הוא רוצים להקנות לילדים בנושא הכסף. ברגע שהערכים יהיו ברורים אפשר יהיה לכוון את באי הבית לקניות נכונות ומושכלות.
לפניכם כמה עצות ‘עשה‘ שיענו על השאלה, איך לגדל ילדים פחות בזבזניים?
על הכותבת:
אילנה שניר
יועצת זוגית, משפחתית וחינוכית מוסמכת
מומחית בהדרכת זוגות, הורים וחינוך ילדים
טלפון ליצירת קשר למפגשי ייעוץ והדרכה 054-4469925
כותבת הספר: "משפחה במחשבה תחילה"
http://www.ilanasnir.co.il/
עוד באותו נושא
מאז שבני נולד, אני מוצאת את עצמי חושבת לעיתים קרובות כיצד אוכל לתת לו בסיס כלכלי טוב כדי לצמוח ממנו?
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...