המעבר מהגן לכיתה א' דורש מהילדים וגם מאתנו ההורים תהליך של הסתגלות. איך אפשר להסתגל למציאות החדשה בדרך הטובה ביותר?
הכירו את הקשיים הרגשיים עמם מתמודד ילדכם במעבר לכיתה א‘
ילדינו שבגן החובה הולכים ומשתנים בלא הפסקה והופכים במהרה לאנשים קטנים ועצמאיים, ואפילו שאך לפני רגע הם היו הקטנטנים שלנו, בהרף עין אנו ההורים מוצאים את עצמנו כבר מכינים את הציוד לכיתה א‘.
עבור ילדים רבים, גם ה"בשלים", המעבר מ"חממת" הגן לכיתה א הוא מעבר קשה וחד ולעתים אפילו טראומטי. הילדים זוכרים בגעגוע את ימי הגן שבהם יכלו לשחק כאוות נפשם, ללא מטלות ועמידה בציפיות, ונזכרים בצוות הגן המטפל שלמד את צרכיהם וזיהה את רגעי הקושי והשמחה והכיר את הלך רוחם.
בכיתה א‘ הילדים צריכים להסתגל לשינוי בקשר עם דמויות סמכות - בשל המעבר למורה יחיד בכיתה לעומת צוות רב יותר בגן הכולל גננת וסייעות. הילדים צריכים להתאים את עצמם לתרבות בית הספר: ביה"ס קובע את אופי תפקודו של הילד, מה ילבש, כיצד יתנהג, מערכת שעות, שיעורי בית. מעבר מסביבה אינטימית (34 ילדים בגילאים זהים) לעומת בי"ס עם ילדים רבים מטווח גילאים רחב. המעבר מסביבת גן קטנה ומוכרת לבי"ס גדול עם מרחבים לא מוכרים. סדר יום: בגן סדר יום קבוע עם גמישות - בבי"ס מערכת שעות ופחות בחירה אישית. מבחינת עצמאות: בבי"ס נדרשים לרמה גבוהה יותר של עצמאות ואחריות: הילד נדרש להגיע בזמן, להביא ציוד וכלי כתיבה, להתארגן לשיעור, להביא אוכל. עמידה בכללים ונורמות: כללי הגן כוללים ישיבה במפגש, דחיית סיפוקים, בקשת רשות לדבר, והכל עם סלחנות. בביה"ס כבר קיימת דרישה לדחיית סיפוקים לאורך זמן רב יותר, יכולת ריכוז לטווח ארוך יותר, סדר יום, וצפיות, יש פחות מקום לתלות בהורים או בצוות, ויותר צפיות אקדמיות.
כל אלו מטלות קשות מבחינה רגשית שדורשות רפרטואר של מיומנויות וכישורים, הסתגלות והערכות של הילד והתאמה לסביבה החדשה. שבעיקר דורשות לשים בצד את הצרכים והרצונות האישיים שלהם ולבצע מטלות שלא תמיד מהנות.
חשוב לזכור שקשה מאד בגיל צעיר זה להבין באופן רציונלי את החשיבות שבלימודים, ולכן המניע ללימוד חייב להיות קשור גם בהנאה. מניע חשוב נוסף הוא הצורך העז של כל ילד לרצות את הוריו ואת סביבת המבוגרים בכלל, אך חשוב שזה לא יהיה המניע היחידי.
ממגוון סיבות אלו ונוספות, הורים רבים מוטרדים מן ההתמודדות העומדת בפני ילדם לקראת המעבר לכיתה א‘. לרוב המעבר בין הגן לבין כיתה א הוא מעבר חד מאד, ועולה רבות השאלה האם הילד "בשל" לעשות את המעבר הזה?
איך נדע שהילד מוכן רגשית למעבר?
כאן מדובר על עצמאות ובגרות, הבאים לידי ביטוי בתחושה ש"אני גדול ואני יכול לטפל בעצמי", כלומר להתלבש לבד, לנעול נעליים, לעזור במטלות בבית, לפתור בעיות שאני נתקל בהן. זה תלוי במוטיבציה של הילד לגדול ולפתח כישורי למידה, בסקרנות שלו והצורך בהישג לצד פיתוח עצמאות ולקיחת אחריות. כמו גם, יכולת להתמודד עם סמכות ומרות, לדחות סיפוקים ולשאת תסכולים. לדאבוני, כמות התסכולים שילד חווה בבית הספר על בסיס יום-יומי היא עצומה, מבחינה דידקטית-לימודית וחברתית. והילד יידרש להפעיל את מגוון המיומנויות שברשותו להתמודד ולהסתגל.
מתי כדאי לפנות לגורם מקצועי שיסייע לילד בתקופת המעבר?
כמו בכל שינוי בחיינו, לצד ההתרגשות והשמחה- לקראת, קיימות גם חששות ודאגות. לא כל הילדים משתפים את הוריהם בחששותיהם ולעיתים הדבר מקבל ביטוי בהתנהגות כמו: עקשנות, תוקפנות, הסתגרות או הגברת התלותיות. אם אתם מרגישים שילדכם חרד, או מתקשה מאד לשאת גבולות ומסגרת, או מתקשה להשתלב בקבוצה גדולה, ליצור קשרים חברתיים ולתחזק אותם לאורך זמן- ייתכן שכדאי לתת לו תמיכה מקצועית בתחום הרגשי.
"לעבור בקלות" – כיצד נתווך לילד את השינוי?
בית הספר פותח בפני הילד אופקים חדשים, עולמו מתרחב, ואנו ההורים נסייע לו להתמודד עם השינוי הגדול במיטביות, אז להלן כמה דברים שניתן לעשות:
שיהיה מעבר נעים וקל,
רוית
על הכותבת:
רוית גולן
מטפלת רגשית בעזרת בעלי-חיים ומנחת הורים
דוא"ל: ravitosh20@gmail.com
הצטרפו אלי לפייסבוק
עוד באותו נושא
דברים רבים השתנו בשנים האחרונות בשוק השיעורים הפרטיים בישראל. שנה אחרי שנה, מורים פרטיים...
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...