"המתמטיקה מגלה סודותיה לאלה שאוהבים אותה" (ארכימדס). האם זה נכון? האם קיימת הלימה בין מידת ההבנה והשליטה של ילדים במתמטיקה לבין תחושותיהם לגבי המקצוע?

הילד נכשל במתמטיקה? הנה כמה סיבות אפשריות

האם מתמטיקה הוא מקצוע אהוב רק למי שטובים בו? בימינו, תלמיד איננו יכול לבחור ללמוד או לא ללמוד מתמטיקה. מתמטיקה זה מקצוע חובה, ולא ניתן לקבל תעודת בגרות ללא ציון עובר בו. במערכת החינוך של היום, גם תלמיד שאיננו אוהב את המקצוע חייב להתמודד עם מתמטיקה - ולהצליח.

 

מקצוע המתמטיקה נתפס כמאיים עבור לא מעט מהתלמידים, והקשיים מתגברים ככל שעולים בכיתות. גם המורים למתמטיקה חשים מתוסכלים. הם כבולים לתוכנית הלימודים העמוסה של משרד החינוך שמשתנה כל כמה שנים, התלמידים מאד מתקשים במקצוע, ובכיתות הגבוהות הרבה תלמידים לא מתאימים לרמה שלהם אלא לרמה נמוכה יותר. שיטות ההוראה המשתנות אחת לכל כמה שנים בבית הספר היסודי יוצרות בלבול התלמידים, הן בכיתות היסודי והן בתיכון.

 

הנה כמה מהגורמים המרכזיים לקשיים בלימוד מתמטיקה

תלמידים המוגדרים כלקויי למידה

קושי במתמטיקה הוא ליקוי למידה ספציפי הנקרא דיסקלקוליה, שהנה לקות למידה ספציפית בחשבון המוגדרת ע"י ארגון הבריאות העולמי כהפרעה ספציפית במיומנויות חשבוניות. כשזה מופיע כהפרעה התפתחותית אפשר להתייחס לזה כאל הפרעה קוגניטיבית ראשונית של ילדות, המשפיעה על היכולת של ילד אינטליגנטי ובריא ללמוד חשבון.

 

הבדל בין האסטרטגיות שנוקטים ילדים כשהם מתמודדים עם בעיות מתמטיות מחוץ לכותלי ביה"ס, לאלו שיילקטו בביה"ס

הכוונה היא, שאם נגיש לילדים מתקשים חישובים מחיי היום-יום, כגון קניות בשוק, הם יסתדרו ויחשבו נכון, ואילו בבית הספר, בתרגילים לא מעשיים - יכשלו.

 

"תלמידים חלשים וטכנולוגיה"

קיימת טענה שתלמידים מתקשים מתקדמים מאד במתמטיקה כשההוראה נעשית באמצעות המחשב. כמובן, קיימת גם טענה שכנגד הגורסת שהפער רק מעמיק...

 

יכולתו המקצועית של המורה למתמטיקה

הדבר נכון עבור כל תלמידי המתמטיקה, ובעיקר לתלמידים החלשים אשר יתקשו לרכוש את מיומנויות המתמטיקה ללא הדרכה נכונה.

אבל בפועל, מורים המשובצים להקבצות החלשות אינם בהכרח מורים למתמטיקה ולעיתים אלו מורים מתחום קרוב כמו מחשבים או מדעים, אך אין להם הכשרה פורמאלית ו/או מעשית ללמד מתמטיקה. מצב זה נובע מהגישה שהתלמידים בלאו הכי חלשים כך שלא משנה מי ילמד אותם - גישה מוטעית בעליל.

 

שיטות הוראה ודרכי הוראה המתאימות לתלמידים חלשים

מורים רבים דבקים בשיטה של העברת ידע ולא יותר לתלמידים, ומשתמשים בעיקר בשיטות של העברת ידע רוטיני בקצב איטי כך שבשלב ראשון המטלות הן פשוטות והחשיבה היא ברמה נמוכה, ולאחר מכן מתקדמים אל המטלות המורכבות יותר והדורשות חשיבה המערבת שיקול דעת עם רמה גבוהה של ניתוח, הסקה וכד‘.

התלמידים החלשים יתמודדו בדרך כלל רק עם מטלות מסדר חשיבה נמוך בשיטת ה"האכלה בכפית", מאחר ומוריהם אינם סבורים כי הם בשלים לעבור לשלבים הבאים ברצף הלמידה (נבואה המגשימה את עצמה) ואילו תלמידים חזקים יזכו להתמודד עם מטלות מאתגרות ולא שגרתיות.

 

החוקרת פיטרסון, לעומת זאת, מייחסת חשיבות רבה להוראת מיומנויות חשיבה גבוהות עבור כל תלמידי המתמטיקה, ובעיקר לתלמידים החלשים אשר יתקשו לרכוש מיומנויות אלה ללא הדרכה. בשיטות הלמידה המתקדמות מנסים לשבור את "החוזה הבלתי כתוב" בין המורים לתלמידים החלשים, ומנסים בכל דרך לעורר את החשיבה בקרב התלמידים המתקשים, מתוך הכרה בצורך שינוי הרגלי התלמידים החלשים ומוריהם במה שקשור להתנהלותם של שעורי המתמטיקה.

שיטות ודרכי ההוראה החדשות עליהן היא וחוקרים נוספים בני ימינו ממליצים, מבוססות על עקרונות של למידת הנושאים דרך שאלות, בעיות, דיון ומסקנות, על בסיס השכל הישר והידע שנרכש בכל פעם בנושא הקודם (להבדיל מהגישה הישנה לפיה עד שהתלמיד לא שלט בחומר בסיסי כלשהו לא התקדמו איתו הלאה). כמו כן, תהיה מגמה ליצור קשר בין התכנים השונים ובין הייצוג שלהם, במידת האפשר, בחיי היום יום.

 

מתי תעבור המערכת כולה לעבוד על פי השיטה החדשה להוראת המתמטיקה? זאת אינני יודעת. האם כל המורים יאמצו את המסקנות שהבאתי לעיל? גם לשאלה זו אין לי תשובה.

מה שאני כן יודעת, זה שאתם ההורים מכירים את ילדכם הכי טוב. האם הוא זקוק לעזרה? האם בשיעורי המתמטיקה, אפילו בכיתות היסודי, הוא סובל או מתקשה? אם התשובה היא כן, האבחון הדידקטי חשוב ביותר. הוא נותן מידע על החולשה ועל הקושי של התלמיד במתמטיקה ובשפה ויכול להיות השלב הראשון בפתרון.

 

 

בהצלחה!

 

 

על הכותבת:
אתי-ענבל סגרון,
יועצת חינוכית, מאמנת אישית,
מומחית לאיתור ולטיפול בילדים ונוער
http://www.etisagron.co.il/
זקוקים לעזרה עם הילדים והנוער שלכם? מוזמנים להתקשר אלי! 052-4329967

 

עוד באותו נושא

מהן מיומנויות חברתיות?

חייו החברתיים של הילד חשובים ביותר לאושרו, בריאותו והתפתחותו. האם ילדכם מתקשה ביצירת קשרים עם בני גילו? כך תזהו את הקושי ותסייעו בצורה יעילה.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!