הילד לא מקשיב בשעת סיפור, הוא עובר בין פינות המשחק, לא מתמיד באף משימה וכשמעירים לו הוא זועם ומסתגר בעצמו... יתכן ומדובר בהפרעת קשב וריכוז - מספר נקודות ששווה לבדוק.
הגננת שוב זימנה אותנו לשיחה, מסתבר שהקטן שלנו לא מקשיב בשעת סיפור, הוא עובר בין פינות המשחק, לא מתמיד באף משימה וכשמעירים לו הוא זועם ומסתגר בעצמו.
מה שנראה בהתחלה כמו היסטריה של גננת שמעדיפה ילדים שקטים וממושמעים, מסתמן בהמשך כנורת אזהרה, כשאותה התנהגות חוזרת גם אצל חברים ובבית ועל בסיס יומיומי.
הערות של אחרים וגם מחשבות פנימיות שלנו, שאולי לילד יש הפרעות קשב וריכוז, מתחילות לחלחל עמוק ולפני שאנחנו לוקחים אותו לאבחון מקצועי, אנחנו מעוניינים לוודא עם עצמנו שאכן יש כאן מקום לדאגה.
אז מה הם הסימפטומים לכך שיתכן שמדובר בהפרעת קשב וריכוז? מספר נקודות ששווה לבדוק בהתייחסות לתגובות והתנהגות הילדים שלנו.
פיזור במרחב ובנפש
בין הסימפטומים הנפוצים להפרעות קשב וריכוז, אין ספק שרוב הילדים שסובלים מבעיה כלשהי נוטים להתפזר והפיזור שלהם גם פיזי וגם מנטלי.
כך למשל, הם נוטים לאבד חפצים בקצב מסחרר ולא תמיד לשים לב לכך או לזכור היכן הניחו אותם מלכתחילה, הם שוכחים מהר הוראות בסיסיות ומתקשים לתכנן קדימה (לדבר אתם על "מחר יש להביא לגן" או "מחר נלך לחוג" לרוב שוקע בתהומי השכחה).
ארגון זה בהחלט לא הצד החזק שלהם, וגם לא של הרבה ילדים אחרים, אבל כשחוסר הארגון הוא תופעה מוקצנת עד כדי כך שאי אפשר שלא לשים לב אליה, אנחנו מבינים שיש כאן בעיה מעבר לקושי טבעי של ילדים.
כמו כן, משום שיש לילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז בעיה ברצף, הם מתקשים מאוד לנסח משפטים תקינים או פסקאות שלמות, וכמו שהמשחקים מתבלבלים להם כך גם המילים. התוצאה היא תסכול רב הן שלנו כהורים והן של ילדינו שמתקשים להתארגן.
כשהדיאלוג הופך למונולוג
לילד שלנו קשה במרחב, את זה אנחנו כבר יודעים, הוא מתפזר לכל מקום ולא מתמקד. אז החלטנו לקחת אותו לשיחה אישית, מנוטרלת מרעשי רקע, ללא הסחות דעת.
אנחנו מסבירים לו את המשימה הבאה והיא יכולה להיות הכי פשוטה בעולם, כמו סידור הצעצועים, פתירת מבוך בחוברת או פשוט משוחחים אתו על יומו בגן או בבית הספר.
אבל הילד לא שם – הוא מביט בנו בעיניים כלות, אולי גם מניד את ראשו, יתכן שהוא עונה לנו משהו אבל אין קשר בין התשובה שלו לשאלה שלנו או בין ההכוונה שנתנו לו לביצוע בפועל. ברור לנו שהוא בעולם אחר, מנותק מאתנו, ואיבד אותנו כבר במשפט השני.
אם הילד לא מתמיד בשיחות, לא מקשיב או לא מצליח להקשיב מבלי שהמחשבות שלו נודדות רחוק וסף הריכוז שלו נמוך מאוד, רוב הסיכויים שיש לו קושי בתחום הריכוז.
אי יכולת להתמיד, בכל מקום וכל הזמן
כבר הזכרנו קודם לכן סימפטום דומיננטי של חוסר ארגון והתפזרות, אלה מתבטאים גם בקושי להשלים תהליך או משימה ובצורה שיטתית.
אם שמתם לב שהילד שלכם לא מצליח להתחיל פאזל ולסיים אותו מבלי שהוא ירוץ לשחק במשהו אחר ואפילו תוכנית קצרה בטלוויזיה הוא לא מסוגל לראות, שלא לדבר על לאכול חצי כריך ואז רק טעימה מהמעדן טרם הוא מתחיל לשחק עם הסכו"ם, ככל הנראה יש כאן בעיה ושווה לבדוק את חוסר ההתמדה העקבי מול גורם מקצועי.
אני ואני ואני ועכשיו
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לרוב חושבים ומדברים רק על עצמם ואין להם את היכולת הבסיסית לחשוב או לראות אחרים, כמו שהם מתקשים לנהל דיאלוג לאורך זמן, כך הם גם מתנהלים מול חבריהם – הם אגוצנטריים בצורה מוגזמת שחורגת מהנטייה הטבעית של ילדים לאנוכיות והם אימפולסיביים ודורשים שהכל יתקיים לי התנאים שהם קבעו ובהווה.
היות והם לא מצליחים לחשוב קדימה או על העתיד, הם מעוניינים בסיפוק מידי של צרכיהם מה שלפעמים בא על חשבון אחרים ועשוי גם להרחיק אותם מחברים ואף לעורר כעס של בני משפחתם.
מומלץ לפנות לאבחון מקצועי ולטפל כמה שיותר מוקדם בהפרעת קשב וריכוז, כדי לתת לילדים שלכם עתיד טוב יותר. ריכוזית הינה פורמולה המשלבת בין צמחים סיניים, שהאפקטיביות שלהם נחקרה קלינית אצל פסיכיאטרית ילדים בבית החולים תל השומר והוכחה כיעילה בתרומה הקוגניטיבית לתאי המוח וכן בהגברת כושר הריכוז ושיפור תוצאות במבחן TOVA שבודק בעיות קשב וריכוז. למידע נוסף לחצו כאן
שלכם,
צוות אמאבא
עוד באותו נושא
מבט קצר על ילדים הנושאים את תיקם אל בית הספר
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...