מה לעשות אם אתם חושדים שלילד שלכם יש ליקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז?

ליקויי למידה או הפרעת קשב וריכוז?

מה לעשות אם אתם חושדים שלילד שלכם יש ליקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז?

ילדכם מתקשה בלימודים? המורה מתלוננת שהוא מפריע בכיתה? אתם חוששים שמשהו לא בסדר?

חשוב לברר את העניין בהקדם האפשרי ולבדוק את הסיבה לקושי.

 

לטפל – לא להתעלם!

אל תגידו "זה יעבור לבד!", אל תגידו "גם לי היה קשה והנה היום אני בסדר".

אם אכן יש לילד בעיה, זיהוי מוקדם ומתן סיוע מתאים יגדילו את סיכוייו לפתח כישורים, ולמנוע היווצרות פערים בינו ובין בני גילו.

 

להתייעץ עם המורה ו/או עם יועצת בית הספר

שוחחו תחילה עם המורה ו/או עם היועצת. אם תגיעו ביחד להחלטה שרצוי לערב גורמים נוספים מחוץ לבית הספר, עשו זאת ללא דיחוי.

אם המורה אומרת לכם שהיא מבחינה אצל הילד בקשיים שעלולים להצביע על ליקויי למידה או על הפרעת קשב וריכוז – כדאי להקשיב לה. המורה רואה את הילד כל שעות היום, במצבים שונים. בנוסף, היא רואה לנגד עיניה כיתה שלמה והיא יכולה להשוות בין הילד, דרכי הלמידה שלו, הקשיים שלו, הקצב שלו כו‘, לבין תלמידים אחרים.

 

לשלול קודם גורמים אחרים שיכולים להסביר את הקשיים בלמידה

למשל: חשוב לבדוק את השמיעה והראייה. אולי הילד לא מבין את הנלמד בכיתה בגלל שהוא לא שומע טוב את דברי המורה; אולי הוא מתקשה בקריאה כי הוא לא רואה טוב. קשיי ראייה יכולים לגרום גם לירידה בקשב ובריכוז ולעצבנות.

 

מתי צריך לפנות עם הילד לאבחון?

כאשר יש חשד להפרעת קשב וריכוז, כדאי מאוד לעשות אבחון מקצועי על מנת לטפל מהר ככל האפשר. 

כאשר מדובר בחשד ללקות למידה, ההמלצה היא לפנות לאבחון רק בכיתה ג. עד אז אמור הצוות הבית ספרי לסייע לתלמיד, ואפשר גם להיעזר במורה להוראה מתקנת. רק כאשר גורמים אלו לא מצליחים לגרום לשיפור אצל הילד, כדאי לפנות לאבחון.

 

לעיתים הקושי בא לידי ביטוי במעבר לחטיבת הביניים או לתיכון, כשהעומס בלימודים גדל. אם אתם רואים שחלה התדרדרות בהישגיו של ילדכם, או שהוא "לא עומד בקצב" ובדרישות, חשוב לשוחח עם המורה והיועצת בבית הספר ולהתייעץ איתן.  

 

טיפול בליקויי למידה

  • הוראה מתקנת: המורה עובדת עם כל תלמיד על תחומי הקושי שלו ועוזרת לו לזהות את סגנון הלמידה המתאים, תוך לימוד של אסטרטגיות למידה מתאימות.
  • טיפול רגשי-חברתי: באמצעותו הילדים מקבלים כלים להתמודדות עם הקשיים, ולחיזוק הדימוי העצמי שלהם. קיימים סוגים שונים של טיפולים מסוג זה: טיפול פסיכולוגי, טיפול באמנויות, טיפול בדרמה ועוד.
  • מעבר לזה, פעילות ספורטיבית תורמת גם היא, וקיימים טיפולים נוספים כגון: ריפוי בעיסוק לטיפול בקשיי ארגון ותכנון, בבעיות של כתב יד בלתי קריא ועוד; קלינאי תקשורת המטפלים בבעיות של שפה ועוד.

 

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

  • טיפול תרופתי: טיפול תרופתי, שנותן רופא מומחה, נוירולוג ילדים או פסיכיאטר, מסייע לתלמידים רבים שיש להם הפרעת קשב וריכוז. ראו מה אומרים הרופאים על ריטלין, קונצרטה ותרופות נוספות ומה אומרים תלמידים וסטודנטים המשתמשים בתרופות אלה.
  • טיפול התנהגותי: שמטרתו לשנות הרגלים לא יעילים וללמוד הרגלים חדשים ומועילים.
  • טיפול פסיכולוגי: שבא לעזור לילד או לילדה להתמודד עם הקשיים המלווים אותם ביום יום, ובו זמנית לחזק את הביטחון ואת הדימוי העצמי שלהם.
  • אמנויות לחימה, ספורט ועוד  - פעילויות המחזקות את הדימוי העצמי ומסייעות לשמירה על הקשב והריכוז.

 

 

על הכותבת:
אפרת קוצר
מנהלת פורטל עוגן,
מבית המרכז לטכנולוגיה חינוכית

עוגן- פורטל ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז בישראל, פונה לתלמידים בגובה העיניים באמצעות סרטוני וידאו קצרים וטקסטים בהירים מקוריינים. האתר מציע מידע וטיפים; ייעוץ מומחים ומגוון רחב של תוכנות וכלים הזמינים בחינם לתלמידים.

 


עוד באותו נושא

חופש גדול

עשר וחצי בלילה הילדים כבר במיטות ואני עם כוס קפה בשקט במרפסת מנצלת את רגעי הדממה האחרונים שנותרו לי . מחר חופש גדול.

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!