מאת אילנה שניר, מומחית בהדרכת הורים Med מפתחת המודל "משפחה במחשבה תחילה".

להפוך נסיעה משפחתית לחוויה חינוכית

השבוע הגיע אלי זוג על סף גירושין.

שי התלונן על אשתו שושי שאינה מצליחה לחנך את הילדים ושיא ה"בלגן" לדבריו היה ביום שבת האחרון אז נסעה כל המשפחה לצפון לביקור בבית חברים.

לזוג שלושה ילדים, ילד בן שש, ילדה בת 3.5 ותינוק בן שנה ושלוה חודשים.

"מה אתה רוצה ממני" שאלה האישה "עשיתי מה שבקשת ממני, חיפשתי באינטרנט עצות ורעיונות איך להעביר את זמן הנסיעה הכי נורמאלי שאפשר" כעסה האישה והוציאה מתוך תיקה 3 כתבות מלאות בטיפים ורעיונות כדי להוכיח לי ולו שהיא עשתה עבודת הכנה לפני הנסיעה.

אי אפשר היה לעצור את שטף דיבורה. היא מנתה כל מה שעשתה קודם לנסיעה ותוך כדי נסיעה.

"בוא נראה מה עשיתי" אמרה

  1. דאגתי לחבר למכונית שלך שלושה כסאות בטיחות, לכל אחד את הכסא או המושב המתאימים לו.
  2. הכנתי רשימה של 10 משחקים שאפשר לשחק איתם במהלך הנסיעה.
  3. הכנתי דיסקים של שירים.
  4. דאגתי לאוכל ושתייה.
  5. הבאתי משחקים לכל אחד מהם.

"אני אשמה שגיל רב כל הזמן עם דנה, והם מעירים את דניאל?" הזדעקה שושי.

"ומה אתה עשית?"

"מה אני עשיתי?" ניסה שי להשחיל מילה.

"חיממת את האווירה" סיננה שושי בארס רב.

"התלוננת בלי סוף עלי ועל הילדים הלא מחונכים שלי, מה הם לא שלך?" איפה החינוך שלך?" "בוא נראה אותך מתמודד כל יום וכל היום עם גיל שמציק לדנה ועם דנה שנמרחת על הרצפה ומייללת עד שדניאל מתעורר וצורח".

 

מוכר לכם?

אין לי ספק שנסיעה משפחתית יכולה לעבור בשלווה ובנועם או יכולה להפוך לסיוט מתמשך.

ע"פ המודל "משפחה במחשבה תחילה" הבחירה איך תעבור הנסיעה תלויה מאד בהורים.

לא צריך להיות איש מקצוע כדי להבין שבמקרה של הזוג שי ושושי הסיבה לנסיעה המסויטת הייתה נעוצה בכך ששני בני הזוג ניהלו דיאלוגים ביקורתיים ושיפוטיים האחד כלפי השני. במקום להיות צוות הורים שלהם מטרה משותפת, הם נהגו כזוג ניצים שנלחם האחד בשני ב"הורדת ידיים" מי מחנך טוב יותר.

לא משנה היכן המשפחה נמצאת, במכונית, בחדר או במקום אחר ביחד, הכללים להשיג תוצאות משביעות רצון תלויה מאד במה שההורים משדרים לילדיהם. על מנת שהשדר יהיה כזה שיוביל התנהגות רצויה של ילדים הם חייבים לנהוג ע"פ כמה עקרונות בסיסיים שהמודל "משפחה במחשבה תחילה" מציג.

 

העיקרון הראשון: להגיע להבנה משותפת (חזון/תמונה מיטבית) איך רוצים שתראה הנסיעה.

הדבר מצריך שיחה בארבע עיניים (מומלץ על כוס קפה מחוץ לבית) בה כל אחד מהצדדים אומר את דעתו וביחד מגיעים להסכמה ברורה. אני יודעת שחלק מכם ירים גבה ויומר "למה צריך לדבר על זה, זה לא ברור?"

כאן הזמן להפעיל את העיקרון השני: להפסיק ל"תקשר" להתחיל לדבר (אנחנו לא קוראים בקפה ולא קוראים מחשבות).

הרבה פעמים נדמה לנו שאין צורך לדבר על דברים שלמראית עין נראים ברורים, צריך לדבר! תתפלאו כמה לפעמים הברור שלכם אינו הברור של האחר.

תוכלו להשיג שתי ציפורים במכה אחת אם תפעילו את שני העקרונות הנ"ל.

ראשית תהפכו לצוות, וככזה תוכלו להוביל את משפחה למקומות רצויים. שנית, תשפרו את המערכת הזוגית ביניכם (בלעדיה החינוך והמשפחה לא מושלמים). תחזרו להיות חברים, משתפים, נועצים האחד בשני. תפסיקו להיות בעלי תפקיד אינדיבידואלים שכל אחד מושך לכוון שלו. תהיו זוג! ואז תראו כבמטה קסם כיצד הילדים מתפקדים אחרת. ברגע שתהפכו לצוות מוביל ולא צוות מתחרה, תהיו כוח יותר משמעותי לילדים. הילדים ירגישו שיש יד מכוונת וזה יצמצם להם את האפשרות לפעול במקומות האפורים (כי לא יהיו יותר כאלה) ולנהל אתכם.

העיקרון השלישי : קבעו עקרונות וערכים שיעזרו לכם לצלוח את המשימה בכיף.

לאחר שדיברתם וקבעתם את החלום המשותף שלכם לעניין הנסיעה, בדקו יחד איך הנסיעה יכולה להיות הזדמנות לחנך את הילדים לערכים ועקרונות חשובים לכם. "הערכים מאפשרים לאדם לקבוע סדרי עדיפויות ולקבל החלטות מתוך חוויה של שמחה, סיפוק ושלמות בחירה. ככל שהאדם מודע לערכיו, כך בחירותיו בחיים יהיו שלמות ומוצלחות יותר" (מתוך הספר "משפחה במחשבה תחילה").

לדוגמא: אם אתם חושבים ש"סקרנות", "אהבת הארץ", "שיתוף פעולה", שיעור על בטיחות בדרכים" שיפור מיומנות ה"זיכרון" וכו‘   הם ערכים או עקרונות שאתם רוצים לפתח בילדים. חפשו יחד רעיונות כיצד אפשר להפוך את הנסיעה למנוף שיטמיע אותם. חפשו משחקים מתאימים לנסיעה במכונית שיכולים לקדם את רצונותיכם בחינוך הילדים. עם הילדים גדולים, אפשר לפני הנסיעה לשתף אותם ולהכין מראש מפה עליה יצוינו מקומות ויעדים שתעברו בהם, אפשר לציין שמות של פרחים שגדלים בעונת הנסיעה בצידי הדרך ועוד.

כל עצה שתקבלו תוכל להפוך ליעילה ומקדמת מטרה אם מאחוריה יעמוד ערך או עיקרון שאתם מאמינים בו.

אני מציעה שתבחנו אמירה זו בחיי היום יום שלכם. חפשו בתוככם דרישות שאתם מצליחים להנחיל לילדים ותיווכחו כי כשאתם יודעים בדיוק למה אתם מרשים/לא מרשים לעשות דבר מסוים  (עקרון או ערך חשוב לכם) הילדים נענים לכם ולא מתווכחים ברגע שאתם לא "סגורים" עם עצמכם הילדים מנסים אתכם כל פעם מחדש ואין פלא שהתוצאות אינן רצויות.

 

 

על הכותבת:
אילנה שניר
כותבת הספר "משפחה במחשבה תחילה"
Med יועצת חינוכית ומשפחתית מאמנת הורים 
מומחית בהדרכת הורים וחינוך ילדים
לתיאום פגישה להדרכה הורית וייעוץ חינוכי, ייעוץ משפחתי ואימון זוגי
054-4469925 | https://www.ilanasnir.co.il
הספר מוצע למנויי אמאבא במחיר מבצע 55 ש"ח + משלוח

 


עוד באותו נושא

הרגעת תינוקות ופעוטות במצב של הסלמה

קולות מלחמה שוב מקיפים אותנו, אזעקות, יירוטים וריצה למרחבים מוגנים- איך מרגיעים את הילדים וכיצד מתמודדים עם המצב?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!