ישנם רבים שלא נולדו עם קשיי קשב וריכוז אך אלה התפתחו אצלם במהלך החיים, והם עשויים לגרום לקשיים רבים ולירידה באיכות החיים. למה זה קורה?

ADD, ADHD – גורמים להתפתחות קשיי קשב וריכוז

יכולתן הנוירופיזיולוגיות של 4 מערכות בסיסיות לתפקד בהרמוניה אחת עם השנייה במערך התפקוד היומיומי הן מהתנאים הבסיסים ביותר ליכולתו של האדם להנות מקשב וריכוז תקינים. על מנת שתתקיים יכולת קשב וריכוז בכל תחומי החיים החל מיכולת במוטוריקה עדינה, גסה וכו‘ יש צורך שתתקיים יכולת לתיאום ולפיצול תפקודי בכל אחת ואחת מהמערכות כפי שיפורט בהמשך.

ליקויים ביכולת התאום וההפרדה בין המערכות הנ"ל בנוסף ליכולת ההפרדה מהפרעות סביבתיות, הם מהגורמים המרכזיים בהיווצרותן של לקויות קשב ותפקוד רבות, כפי שאדגים במאמר זה.

 

פיצול קשב מהו?

אדם אמור להיות מסוגל לבצע ולפצל בין פעולות של חשיבה מודעת, פעילות מוטורית רצונית (גסה או עדינה), פעילות מוטורית לא רצונית (למשל - נשימה) ובנוסף, ללא הפרעה גם כאשר מעורב רגש (למשל - חרדת מבחנים) וכל זאת כאשר ישנן הסחות דעת חיצוניות שונות למשל - רעש וכד‘.

הערה: בכל שיטות הטיפול בלקויות למידה מדברים על בעיה במערכת ההצלבה אשר יוצרת בעיית קשב וריכוז. הדבר נכון אך הוא רק חלק קטן מהמכלול האמיתי והשלם של הגורמים.

 

המערכות הן:

א. מערכת הנשימה הלא מודעת.

ב. מערכת השרירים הרצוניים (גסים ועדינים).

ג. חשיבתית - יכולת החשיבה הרציונאלית - חשיבה מורכבת.

ד. רגשית.

ה. הפרעות סביבתיות חיצוניות.

 

אתחיל בפרוט מערכת הקואורדינציה (וזו איננה רק היכולת ללכת וללעוס מסטיק...) על פי שיטתי:

א. מודעות הגוף - הרמה הבסיסית ביותר ביכולתו של האדם להכיר את אברי גופו ולהפעילם ביחס למרחב.

ב. מערכת ההצלבה - המדד ליכולת התאום הבסיסי בין שתי אונות המוח. באה לידי ביטוי ביכולת לבצע רוטציות, תאום יד ורגל נגדית, שינויי שיווי משקל כל זאת במקביל לתנועה במרחב.

ג. תפיסה תבניתית ומרחבית - יכולת האדם לתפיסה ויצירת תבניות במוחו והיכולת לשליפת מידע מיתוך "הספריה" הפנימית שלנו. היכולת הנ"ל משליכה על היכולת המערכת המתמטית, לימוד שפות זרות ויכולתו של האדם "לשלוף" מידע. המערכת נמדדת עלפי שיטתי ע"י הבנת האדם מהם תבניות מתמטיות בסיסיות דרך הבנת הגוף. למשל- שלם, חצי, רבע, שליש וכו‘.

ד. זיכרון ועיקרון הרצף - מערכת זו מורכבת משלושה חלקים ונמדדת ביכולתו של האדם לזכור (הן לטווח ארוך והן לטווח קצר) ולבצע פעולות בו זמנית על פי סדר וזמן מוגדרים ותוך הפעלת שלושת החלקים השונים של המערכת.

 

חלקי המערכת:

1. רגשי - היכולת לזכור ולבצע גם בעת עליית הפרעה רגשית.

2. מתמטי - היכולת לזכור ולבצע גם בעת עליית הצורך בפעולה חשבונית ו/או כמותית והתמצאות מרחבית.

3. זמן - היכולת לזכור גם אחרי מעבר של פרק זמן מסוים.

ה. מוטוריקה עדינה - קשר מוח עין יד. תנועת השרירים והמפרקים הקטנים לביצוע מטלות הדורשות דיוק. (למשל-שריכת שרוכים)

ו. גרפומוטוריקה - יכולת שליטת היד בכלי כתיבה. נחלקת לשניים:

גרפומוטוריקה גסה - יכולת השליטה באברים הגדולים של היד- כף היד, מפרק כף היד, האמה והזרוע.

גרפומוטוריקה עדינה - שליטת האצבעות בכלי כתיבה.

 

דוגמאות ללקויות בפיצול קשב

הפרעה מוטורית רפלקסיבית:

עצירה או התדרדרות לא מודעת במערכת הנשימה במהלך פעולה חשיבתית, מוטוריקה עדינה, רגשית. למשל - עצירת נשימה במהלך כתיבה.

כתוצאה מכך לאחר זמן מה תרד רמת החמצן בגוף והמוח יאותת על כך במתן "פקודה" למפרקים הגדולים להתחיל לנוע על מנת לתקן את המצב. והופ יש לנו ילד עם "קוצים" בתחת.

 

הפרעה במוטוריקה הגסה:

עצירה או התדרדרות של פעולה מוטורית גסה כתוצאה מפעולה קוגניטיבית או רגשית. למשל - ירידה ברמת הריכוז בנהיגה כתוצאה למשל מניהול שיחה (חשיבה) או מחוויה רגשית (טובה או רעה).

הפרעה שכזו גורמת למתח רב שעלול להתבטא אף בהתפרצויות זעם, חרדות, מופנמות ועוד.

בעיה ביכולת הנטרול/ההפרדה של הפרעות חיצוניות.

חוסר יכולת לבצע מספר פעולות של חשיבה, הבנה וארגון המידע בספריה הפנימית בו זמנית, כאשר ישנן הפרעות חיצוניות.

ישנם ילדים אשר אינם מסוגלים לנטרל את עצמם מרעשים סביבתיים רגילים כגון לחשושים וכו‘ במהלך הלימודים עד כדי אבדן מוחלט של יכולת הקשב והריכוז. במקרים רבים הדבר עלול לגרום "רק" ל"התנתקויות" חשיבתיות וכמובן כתוצאה מכך כביכול לקשיי הבנה ולמידה.

 

הפרעה רגשית:

חוסר יכולת לשמור על קשב וריכוז כאשר עולה גורם רגשי. למשל, ילד אשר יושב בכיתה ושומע שבשיעור הבא יגיע לכיתה ליצן. מרגע שבו עלתה אצלו החוויה הרגשית איבד אותו ילד את יכולת הקשב והריכוז שלו.

חשוב לציין שישנם ילדים "אורגניים" במקרים אלו אמור לחול שיפור ניכר כתוצאה מהטיפול אבל לא פתרון מוחלט לבעיה.

כידוע, בקשיי קשב וריכוז (ADD, ADHD) שמים לב לצערנו יותר לילדי ADHD בגלל ההיפר אקטיביות ופחות לילדי ADD אולם ניתן לתת לציבור כלים רבים כיצד לזהות קשיים אלו.

אני יכולה לתת כלים פשוטים לזיהוי של בעיות קשב וריכוז החל מתינוקות בני 3 חודשים וכלה בזקנים. אנו מטפלים בשיטה בכל הגילאים.

מניסיוני ישנם אנשים רבים שלא נולדו עם קשיי קשב וריכוז אך אלה התפתחו אצלם בנוסף לכל הגורמים הקודמים בעקבות דברים נוספים אשר עלולים לגרום לקשיים שכאלו ולירידה באיכות החיים.

 

 

על הכותבת:
שירלי ורדי
מרכז ורדי
http://www.vardicenter.co.il/

 


עוד באותו נושא

אח חדש אחרי שתי בנות

הרגישו נוח עם החששות והשאלות שמתעוררות בעקבות הולדת הבן וכניסתו למשפחה שמתפקדת! כל החששות וההתלבטויות - נורמאליות

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!