השנים הראשונות הן אבני היסוד שלנו ולכן כשמחפשים מסגרת לילד אנו רוצים מקום שיתן לילד שלנו חויית למידה מתוך עולם הילד.

טיפים לבחירת גן

השנים הראשונות הן אבני היסוד שלנו ולכן כשמחפשים מסגרת לילד אנו רוצים מקום שיתן לילד שלנו חויית למידה מתוך עולם הילד. שיחשף לחויות חושיות, מוטוריות, קוגנטיביות ורגשיות שדרכן יוכל לצמוח. אבל עם כל השפע שיש סביבנו והסיפורים... אנחנו לא תמיד יודעים מה לעשות.

ראיתי לא מזמן תוכנית בערוץ 8 על המרוץ לגנים בניו-יורק. מדובר במסגרות לגילאי שנתיים-שלוש, כולן פרטיות אבל עם תקנים שמחוייבים ע"י עיריית ניו יורק.אוכלוסיית הילדים גדלה אבל ההקצאות לגנים לא. נוצר מצב שאת ההרשמה לגנים עושים על בסיס מקום פנוי-והגרלה. גם אחרי ההגרלה, להורים הנבחרים צפוי תהליך ארוך של מיונים, הם מנסים לשכנע את המנהלות והמטפלות שכדאי להן שהילד שלהם ייכנס אליהן לגן. ועוד לא דיברנו על שכ"ל-בין 10-20 אלף דולר לשנה(!!!).התהליך הוא ארוך ומתיש ובסופו להורים נקבעת ברירת מחדל.

כשראיתי את התוכנית  למדתי להעריך את הזכות שיש לנו כאן- לבחור את המסגרת המתאימה לגידול הילד שלנו.

יש כמה פרמטרים שצריך לבדוק:

  1. האוירה בגן- כשאתם נכנסים למקום, תעצרו רגע, תרגישו. אם זה מקום שאתם הייתם רוצים להשאר בו. אם אתם מרגישים בנוח, גם הילד שלכם ירגיש בנוח.

  2. חום ואהבה- בכל גיל ובכל שלב ילדים צריכים חום, אהבה ,הכלה וקבלה. תסתכלו על הילדים, ילדים נינוחים, משחקים וניגשים למטפלת/גננת ללא חשש אלו ילדים שמקבלים אהבה והתייחסות. האם כשילד בוכה הוא ניגש למטפלת לקבל נחמה? חיבוק, ליטוף...

  3. תכנים ונושאי לימוד-  הלמידה של הילדים היא דרך כל החושים. כשאתם נכנסים לגן אתם אמורים לדעת מהו הנושא הנלמד גם בלי לקרוא בלוח הורים. אם אתם מבינים וקולטים את המידע אז בטוח שגם הילדים. לדוגמא: אם הנושא הוא פסח נצפה לראות תמונות, ציורים וחפצים הקשורים לחג שנותנים לילדים את ההרגשה שפסח מתקרב.

  4. יחס מטפלת-ילדים. -נכון שיש תקן ונכון שיש מקומות עם כיתות גדולות שיכולות להכיל יותר ילדים, אבל אם יש בידכם את האפשרות (בעיקר כלכלית), נסו לחפש מקומות שהקבוצות בהן קטנות. יש פחות הצפה של גירויים ויותר תשומת לב.

  5. מרחב ביחס לילדים- ילדים צריכים מרחב, כדי לפתח מיומנויות של מוטוריקה גסה. חפשו מקום עם חצר גדולה לרוץ בה ,מתקנים (בעלי תו תקן) המעודדים טיפוס, קפיצה ובכלל להוציא מרץ.

  6. אביזרי העשרה- לא שאני מזלזלת בצעצועים קנויים, אבל תנו עדיפות למקום שמציע גם צעצועים "ממוחזרים" כלומר שימוש במוצרים "ביתיים" כצעצוע התפתחותי. לדוגמא: השחלות בקופסת תמ"ל או הברגות של מכסים לבקבוקים ועוד... כאשר ילד משחק בצעצוע "ממוחזר" יש מצד אחד תחושה של נמשהו מוכר ומצד שני אנו מרחיבים אופקים ומעודדים את הסקרנות הטבעית של הילד, מלמדים שלכל דבר יש כמה דרכי שימוש.אנו מחזקים את הקשר בין הבית לגן-כשמביאים את המוצרים מהבית ומשתמשים בהם בגן. צריך לראות שמשתמשים בצעצועים והם לא רק ליופי. נכון שהגן נראה חדש ויפה אבל אם הילדים לא ממש משתמשים במה שיש למסגרת להציע, מה בעצם המטרה?

  7. צוות מיומן ומקצועי- דברו עם הגננת/מטפלת של הקבוצה אליה נכנס הילד שלכם. תתעניינו מי היא, מה היא, אחרי הכל היא הולכת להיות הדמות המשמעותית בחיים של הילד שלכם אחריכם. היא זו שתדריך אותו, תחבק אותו ותחנך אותו כשהוא במסגרת הגן.למרות שזה קצת קשה בהתחלה, נסו למצוא חיבור, קשר ראשוני. לרוב, כאשר מתחברים למטפלת/גננת קל יותר לשחרר את הילד כי כבר "מכירים".

  8. מה האג‘נדה החינוכית- נסו למצוא מקומות שתומכים או תואמים את גישת החיים שלכם. כיום יש סוגים שונים של גנים וגישות שונות של חינוך: מונטסורי, אנטרופוסופי, גן ממוחשב, גן זורם או גן כמו של פעם. במידה ואתם לא ממש מתמצאים, תמיד תוכלו לברר עם המנהלת מהו האני מאמין שלה בחינוך הילדים ותראו אם תואם לציפיות שלכם כהורים.

 

חשוב לדעת- כל גן הוא גן טוב. אבל לא כל גן מתאים לכל ילד.

 

על הכותבת:
הילה מדהלה פרחן
יועצת ומדריכת הורים לגיל הרך
החויה במגע-האיכות בתנועה
היל"ה לגיל הרך
hilakids@gmail.com  |  050-2000245
www.hilakids.com

 


עוד באותו נושא

הדרך הקלה מהחיתול לאסלה

הסבתא שלכם היתה המומה אם היו מספרים לה שגמילה מחיתולים נהפכה לאחד הדברים המלחיצים והמפחידים

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!