התפרצות נגיף הקורונה מפגישה אותנו עם מצב שמעולם לא הכרנו. ושאינו פוסח גם על הילדים הקטנים, שלא תמיד מבינים או מצליחים לעכל את הדברים שהם מוצפים בהם. איך נסביר לילדינו את המציאות החדשה?

ימי הקורונה ההולכים ומתארכים להם, מביאים איתם חוסר ודאות רבה לגבי העתיד, בהלה וחרדה רבה בקרב הציבור.

 

מעבר לכך שבאופן טבעי, מצב שתופס מדינה שלמה בכל רגע של שיח ומביא עימו בלבול וחרדה רבה, ימי הקורונה מפגישים לראשונה את כולנו עם מצב צבירה נוסף הפחות מוכר ומובן לנו- אפשרות הבידוד.

 

והילדים חשופים כמו כולם לדברים המופצים בתקשורת, בחדשות, וכל מה שמועבר בשיח של ההורים, המורים והחברים.

 

אלא שילדים מתקשים לחבר, להבין ולהכיל את המידע הרב והמורכב, שגם אנחנו המבוגרים אם נסכים להודות בכך, לא ממש מצליחים לעכל. וכאשר דברים רבים מציפים ואינם מובנים מתוך הקשר ובשפה פשוטה, ילדים מוצאים עצמם מבולבלים וחרדים מאד.

 

כיצד נרגיע את הילדים?

ואם אחדד את השאלה שרבים עסוקים בה בימים אלה, כיצד נרגיע את ילדינו כשאנו עצמנו לא מצליחים להירגע?

 

מצב של חרדה מוכר לנו ההורים כתוצר של מצבים שונים, בין אם מחיי היום יום הפרטיים, ואם מחיי יום יום ציבוריים כגון מצב של מבצע צבאי שמוכר לנו לא מעט בשנים האחרונות. מצבים מוכרים אלו, מתורגלים בשגרה ומוכרים לאחר שחווינו פעם ראשונה ואנו יודעים כיצד להתנהל ולהגיב.

 

אבל מצבים חדשים שדורשים התארגנות בזמן אמת ללא ניסיון קודם, קשים פי כמה ומעוררים חרדה רבה אף יותר.

חשוב לנו כהורים לעבד ולתווך את המידע הרב והמבלבל שמגיע לילדינו ולעשות להם סדר בדברים כך שירגישו בטוח יותר, שכן ידוע ש"ידע זה כוח" והבנה הינה מקור לתחושת בטחון, בייחוד כאשר מגיע מההורה ישירות לילד.

 

חשוב לברר עם הילד מה הוא שמע וכיצד הבין את הדברים, ובמידת הצורך לעזור לו לארגן את המידע. שיח מסוג זה עדיף על "הרצאה" שהורה מעביר לילד, שכן אינטגרציה של ההבנה שיש לילד עם הארגון בתוכה יהיה קרוב יותר לחוויה של הילד ויעשה לו סדר במה ששלו כבר.

 

יש לאפשר לילד להביע את החששות שלו ולשאול את כל השאלות שמטרידות אותו ולענות עליהן באופן פשוט ככל שניתן. מה שאיננו ידוע גם להורה, חשוב שיגיד "איני יודע, אך קשוב למה שאומרים הרופאים ונתנהל בהתאם". עדיף תמיד לילד לשמוע את האמת מאשר אמירות שאינן מידע אלא משרתות צורך של "לדעת", הילד ירגיש בטחון רב יותר עם מה שאינו יודע גם הוא במידה וההורה יסכים להיות בעמדה זו מול הילד.

 

יש לזכור שהביטחון של הילד בתקופות אלו, יותר מתמיד, נובע מהאופן שההורה מתנהג סביב מצב מבלבל וחדש. אם ישמור על קור רוח ויתנהל בו בזמן לפי ההנחיות ומאידך ללא לחץ עודף, יוכל להשרות על ילדיו תחושת בטחון בתקופה של חוסר בטחון. שיהיו לכולנו ימים בריאים ובטוחים יותר בקרוב.

 

 

על הכותבת:
ענת בן סלמון,
מדריכת הורים ופסיכותרפיסטית מומחית
anatbensalmon@gmail.com

 


עוד באותו נושא

חופשת קורונה: 4 קווים מנחים שיקלו את השהות בהסגר עם הילדים

הנה "קפצה" עלינו חופשה חדשה ולא מוכרת: "חופשת הקורונה", אשר הביאה למצב בו ההורים והילדים נאלצים להישאר בבית לתקופה לא ידועה. האם ניתן לצלוח את התקופה בצורה חיובית גם להורים וגם לילדים?

"אבא, גם אתה תמות?" - איך לענות לילדים ששואלים על מוות

הצפירה, שמבשרת על זמן התייחדות עם הנופלים, מזמינה גם פחד ושאלות על המוות. איך מתמודדים עם זה בצורה נכונה?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?