הנה "קפצה" עלינו חופשה חדשה ולא מוכרת: "חופשת הקורונה", אשר הביאה למצב בו ההורים והילדים נאלצים להישאר בבית לתקופה לא ידועה. האם ניתן לצלוח את התקופה בצורה חיובית גם להורים וגם לילדים?

אני רוצה לדבר אתכם על כלים שיעזרו לכם ויאפשרו לכם ולילדים לשהות יחד בבית.

כלים שינחו אתכם כיצד לשמור על מסגרת משפחתית בריאה ומתפקדת, כלים שיעזרו לכם להימנע ממאבקי כוחות מיותרים עם הילדים, והכי חשוב - כלים שיעזרו לכם להעצים את הילדים ולתת להם תחושה שהם חיוניים, נחוצים וחשובים בתא המשפחתי בתקופה כל כך אינטנסיבית.

 

יצירת רוגע בבית

הורים, זכרו כי אתם המודל של הילדים שלכם וכי אם אתם תהיו רגועים כך גם הם על מנת ליצור רוגע חשוב להנגיש להם את הסיטואציה בהתאם לגילם. רצוי להסביר לילדים איך המציאות תיראה בזמן הקרוב, לעודד אותם ולהבטיח להם כי נעבור את זה יחד.

 

תכנון סדר יום והימנעות ממאבקי כוח מיותרים

בנייה של שגרת היום היא אולי המרכיב החשוב ביותר בתקופת שהות ממושכת בבית, גם לילדים וגם להורים. את סדר היום אפשר למלא בפעילות, ביצירה, במשחק משותף, בלמידה, בקריאה, בבישול, בביצוע מטלות בבית וכן - גם בצפייה בטלוויזיה מדי פעם. מה שחשוב יותר מהפעולות עצמן, הוא שיתוף הפעולה בין ההורים לילדים והפוך.

נסו למצוא פעילויות שיהיו מהנות לכל אחד מהמשתתפים. אם אתם כהורים תעשו משהו בחוסר חשק כי אתם לא אוהבים לעשות זאת מייד הילדים יושפעו מכך ולא ירצו לשתף פעולה.

חשוב למצוא סדר יום שמתאים למשפחה שלכם: ילד שיודע פחות או יותר איך היום שלו עומד להיראות, יכול אולי להתמרד ולדרוש לצפות בטלוויזיה כל היום (לא למנוע - למנן), אבל כל עוד עומדים מולו הורים בטוחים בעצמם שלא מתרגשים מהמרד ורואים בו שלב טבעי, הילד בסופו של דבר יזנח את המאבק ויסתגל למצב הנתון.

 

שיתוף הילדים בביצוע מטלות הבית

שיתוף הילדים במטלות הבית לא רק עוזר להורים, הוא גם מעצים את הילדים ונותן להם תחושת חשיבות והערכה עצמית. הדרך לעשות זאת היא על ידי עידוד הילדים, בקשת עזרה ולא דרישה. חשוב לעודד לאחר שהילד ביצע את המטלה. זה תורם להעלאת הערך העצמי של  הילדים ולהעצמת תחושת המסוגלות שלהם.

רצוי לתת לילדים לבחור איזה מטלה הם רוצים וכך האפשרות שהילדים ישתפו פעולה – תגבר.

לכל ילד בכל גיל יכולה להיות מטלה. אל תציעו להם פרסים בעבור ביצוע המטלות – הפרס שלהם הוא ההתייחסות שלכם לביצוע המטלה ככל שתעודדו יותר כך הם ירגישו שהם נחוצים יכולים ומוערכים.

 

תגידו מה "כן" ניתן לעשות ומעטו לומר "לא"

חישבו כמה פעמים ביום אנחנו אומרים את המילה "לא" או "אל" כשאנו רוצים למנוע מהילדים לעשות משהו אמרו להם מה הם יכולים לעשות במקום. מנסיון זה מביא לשיתוף פעולה ופחות עימותים.

חשוב לדעת שהילדים הם אינם נגדנו הם בעד עצמם. הם לא "עושים לנו דווקא" הם פשוט מנסים להשיג את מבוקשם ואם. אם נהייה עקביים ואסרטיביים מהר מאוד הם יבינו כי אין טעם בוויכוחים מיותרים.

רצוי לתת להם את זכות הבחירה על ידי הצגת שתי חלופות. "במקום לצפות כרגע בטלוויזיה אתה יכול או לצבוע בחוברת העבודה או לשחק במשחק".

 

 

על הכותבת:
אתי גלזר טויסטר
מנחת הורים מוסמכת מכון אדלר
מתמחה בהנחיית הורים לילדים עם קשיי קשב

לרגל המצב, אני שמחה להציע להורים שיחת און ליין ללא עלות
לקבלת כלים לאתגרים שעומדים בפניהם עכשיו 052-2840194

 


עוד באותו נושא

מהי שיטת ורדי

על פי שיטת ורדי קיים קשר בין תפקודי המוח לבין תפקודי הגוף, שבאים לידי ביטוי בממד הרגשי, הפיזי-גופני והקוגניטיבי

רשלנות רפואית בילדים - מה חשוב שתדעו

לאחרונה אנו נחשפים למקרים רבים של רשלנות רפואית בילדים. איך נוכל להקדים תרופה למכה ולזהות רשלנות רפואית?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?