כיתה א', חששות ופחדים שיש להורים ואיך עושים את זה קל יותר.

" ...אני חושש מה תחשוב המורה, או פתאום שאשכח לדבר"  (דפנה שבו).

 

הילד שלכם עולה לכיתה א‘. אתם מביטים בו ולבכם מתפוצץ מאושר, מגאווה ומדאגה. המחשבות לא עוזבות את הראש- מה יהיה, איך יהיה, איך הוא יסתדר שם, ובכלל- הילקוט יותר גדול ממנו, בקושי רואים את הראש שלו!

כל ערבוב הרגשות הזה, של גאווה ודאגה, הוא טבעי מאד ומאפיין את מרבית ההורים. גם הורים שזו אינה כניסה ראשונה של ילד לביה"ס עבורם, עלולים להרגיש לחוצים עם המעבר של ילדיהם הקטנים יותר, או מפני שחוו חוויות קשות עם כניסת ילדיהם האחרים לביה"ס או משום שהם נזכרים בתקופת בית הספר שלהם ובחוויות האישיות שלהם.

 

ישנם כמה סוגים של חששות, שמאפיינים את ההורים:

האם הילד יצליח בבית הספר?

הורים שואלים את עצמם אם ילדם יצליח לעמוד בדרישות ההתנהגות החדשות כמו למשל לשבת במהלך כל השיעור, להצליח לרכוש את מיומנויות הלמידה הבסיסיות, להיכנס לכיתה בשעת הצלצול, ועוד.

 

האם לילד יהיה טוב בבית הספר?

זוהי החרדה הבסיסית ביותר של מרבית ההורים.  ההורים חוששים שמא ילדם יפגע בביה"ס, בין אם פיזית ובין אם רגשית. ההורים חוששים שלא יוכלו לסייע לילדיהם החל מהדברים הקטנים כמו מיקום הכיתה, עשיית צרכים בשירותים, דרך התמודדות עם גילויי תוקפנות ואלימות וכלה בדאגה כללית שמא הילד ילך לאיבוד בביה"ס מבחינת אישיותו.

 

חרדה מהנטל שבית הספר יעמיס על המשפחה

הורים רבים חוששים משינויים שיחולו בהתארגנות המשפחתית בשל הלחצים של בית הספר- הצורך לשבת עם הילד על השיעורים וההתלבטות הפנימית של כמה נכון לשבת איתו וכמה נכון לתת לו להתמודד לבד, הצורך לקום ולהתארגן בזמן בבוקר, מה שפחות אפיין את תקופת הגן. בנוסף, יש את העומס הכלכלי שנופל על ההורים בעקבות רכישת ספרים וציוד לבית הספר.

 

האם יהיה מקובל?

הורים חוששים מאד מפני מצבו החברתי של ילדם בבית הספר, בעיקר אם מרבית חבריו לא עולים איתו לכיתה א‘. ישנו חשש שמא יישאר לבד מבחינה חברתית, והתלבטות מה עליהם לעשות כדי לעזור לו להתחבר לילדים אחרים.

 

תיכף זה מתחיל. אמאל‘ה! יש משהו שאני יכול/ה לעשות עכשיו?

בטח! יש כמה וכמה דברים שאתם יכולים לעשות עכשיו, לפני ה 27.8 כדי להקל על הילד ועליכם את הכניסה לכיתה א‘:

  • חזרה למסגרת של שעות שינה: השבוע האחרון של החופש צריך להיות מוקדש לחזרה הדרגתית אל מסגרת שעות השינה המומלצת. רופאי שינה ממליצים, לילדים בגילאי בית ספר יסודי, על 9-12 שעות שינה בלילה. חוקרים מצאו קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה להישגים נמוכים של ילדים בלימודים והפרעות קשב שונות. כמו כן מחסור בשעות שינה עלול לגרום לילדים כאבי ראש ומיגרנות, ולהקשות מאד על התארגנות הבוקר.
  • דברו עם ילדיכם על המעבר הצפוי. עודדו אותו להביא את רגשותיו, חששותיו ואשרו לו שאתם כאן בכדי לרכך את המעבר ולעזור לו להיקלט במסגרת החדשה.
  • אפשר לשחק ביחד משחקים של "עכשיו אני בבית ספר" ולעבור על סיטואציות שונות שקורות בבית ספר ומה אפשר לעשות איתן. לדוגמא: עכשיו שיעור והילד צריך לשירותים;  עכשיו הפסקה, מה אני עושה אז, ועוד. משחקים כאלו יעזרו לילד לעבד את המצב החדש ולהכין את עצמו לקראת הבאות.
  • אם ילדיכם אוהב לצייר, אפשר לעודד אותו לצייר את ציפיותיו מהכניסה לכתה א‘ ואז דברו על הציור.
  • ארגנו יחד עם הילד את המקום שבו יכין את שיעוריו:  זה צריך להיות מקום נוח, שקט ורגוע אולם כל בית עם "המקום האידיאלי שלו" להכנת שיעורים. יש משפחות שאצלן הילדים מכינים שיעורים רק בחדרם ויש משפחות שאם הכנת השיעורים לא מתבצעת על השולחן בפינת האוכל, היא לא מתבצעת כלל. חשבו יחד עם הילד- איפה המקום שהוא היה מעדיף ללמוד בו, דברו על היתרונות ועל החסרונות של המקום הזה, כבדו את החלטתו ודעו, שהכל ניתן לשינוי, כשהשנה תתחיל ועימה השיעורים.
  • בחרו עם הילד תיק, קלמר, יומן, מחברות וכ"ו. שתפו אותו בקניית הציוד כולו אם אפשר. עטפו ביחד את המחברות והספרים ותנו לו להדביק מדבקות ולכתוב, אם הוא יכול, את פרטיו על המדבקות. יש בזה משהו מתרגש, מצפה, חוויתי והילד ואתם חולקים את זה יחד.
  • קראו יחד ספרים העוסקים בהליכה לכיתה א‘ ו/או במעבר. ספרים בנושא יש הרבה, והנה כמה:
    "אמא הולכת לכיתה א‘" / תרצה אדר
    "ליאור בכה כשאמא הלכה" / שולה מודן
    "כיתה א‘ של אמא" / נאוה מקמל- עתיר
    "עולים לכיתה א‘" / סמדר שיר
  • למדו אותו את הדרך לבית ספר. אם ילדיכם אמור יהיה ללכת ברגל מהבית לבית הספר, למדו אותו את הדרך, ותרגלו אותה כדי  שירגיש נוח לקראת תחילת הלימודים. ניתן לעשות זאת דרך טיול באופניים.
  • ערכו סיור מקדים בבית הספר עם ילדיכם, אם ניתן. הראו לו את הקומה שבה הוא עתיד ללמוד; למדו אותו היכן נמצא המיקום של המזכירות הראשית, השירותים,חדר המנהל/ת, חדר האחות ועוד...
  • הימנעו עד כמה שאפשר משינויים נוספים בחיי הילד בתקופת המעבר . 

 

 

על הכותבת:
קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה
050-201-0707 | Manchat.horim@gmail.com
www.keren-yativ.com

 

עוד באותו נושא

חזרה לשגרה: איך עושים את זה?

השגרה חשובה והכרחית, מהווה מסגרת ליום, לשבוע, לשנה ולחיים בכלל. אבל איך מייצרים שגרה? ואיך שומרים על שגרה?

אם תרצו - אין זו אגדה! או: חזרה לשגרה (חלק שני)

נשארו רק עוד ארבע שעות עד שהולכים לישון. כמה בלגן כבר יכול להיות לנו בשעות האלה? מסתבר ש... הרבה. איך מתמודדים?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

שטיח גן ילדים חיות

שטיח רצפה pvc לינולאום עמיד במיוחד מתאים לגני ילדים ומאפשר משחקי חיות שונים (למידת הצלילים, הליכה וכו׳).
גודל 150x250 ס״מ.

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?