מזל טוב, זה עתה ילדת ורגע השחרור מבית החולים מגיע. אל תוך כל רגעי ההתרגשות מזדחלת לאיטה תחושת בלבול קלה.. מה עושים? איך מתמודדים? איך מחזיקים את הייצור הקטנטן הזה ומה עושים עם המקלחת??

" />

טיפת חלב - לא מה שחשבתם

מזל טוב, זה עתה ילדת ורגע השחרור מבית החולים מגיע. אל תוך כל רגעי ההתרגשות מזדחלת לאיטה תחושת בלבול קלה.. מה עושים? איך מתמודדים? איך מחזיקים את הייצור הקטנטן הזה ומה עושים עם המקלחת??

החל מרגע זה מתחילה טיפת החלב הפרטית של mamay - טיפל'ה את דרכה איתכם ולמענכם, ההורים הצעירים. עם צאתכם מבית החולים תוכלו להזמין סיוע או תמיכה, ממגוון אנשי הצוות בטיפל'ה. יועצים אלו יגיעו לביתכם וישמחו לתת עזרה בכל דבר שתזדקקו לו - הנקה, החתלה ומקלחת, ארגון סביבת התינוק, עזרה לאם בהתמודדות לאחר הלידה ועוד ועוד. 

בעבר שירות זה ניתן עבור ההורים ע"י אחיות טיפת חלב. אחיות אלו שאבו את כוחן ואת מרצן מהמפגשים עם ההורים, מהסיוע והנתינה. לאורך השנים הוחלט כי אין מספיק תקציבים לשירות כה חיוני ונדרש והשירות הופסק. לאחרונה חודש השירות ע"י אחת מקופות החולים אך הוגבל בין היתר לאמהות בלידה ראשונה. טיפל'ה- טיפת החלב הפרטית של mamay מאמינה כי שירות זה הינו חיוני ונזקק לכל אם, גם לאחר לידה ראשונה וגם לאחר לידה חוזרת, יהא מספרה אשר יהא. כלומר-שירות זה אמור להיות נגיש לכל אם ואב החשים כי הם זקוקים לעזרה וכי אין מי שיוכל להגיש להם אותה. בעבר, כשחיינו בחברות שבטיות, כשהחיים התנהלו בתוך קהילה, העזרה והסיוע ליולדת היו זמינים. כמעט תמיד ניתן היה  למצוא סבתא, דודה או חברה שהיו חלק מהקהילה, מסביבת החיים ושמחו להציע את עזרתם. כיום, כשאנו חיים חיים סוליסטיים, כשהסבתות צעירות ועסוקות, אמא מוצאת עצמה לא אחת לבדה.

לתומכת לאחר לידה אם כן, תפקיד חשוב וחיוני מאין כמוהו- הן בהגשת העזרה להורים ולתינוק והן באבחון מוקדם של מצבים הדורשים התערבות כגון-דכדוך או דיכאון לאחר לידה, מצבים רפואיים של האם או התינוק ועוד.

מרכז mamay הינו המרכז הראשון בארץ שראה לנכון להקים שירות טיפת חלב פרטי החורט על דגלו שירות מתקדם, עדכני וייחודי, משלב בין הגישות הקונבנצינאליות למשלימות ומתאים עצמו לכל תא משפחתי ולתפיסת עולמו.

שירות "טיפת החלב" הינו שירות ייחודי, ברמת מסוימת אף בעולם כולו. זהו שירות חשוב הנועד לשם מעקב אחר יילודים בכל שלבי גדילתם ואבחון מוקדם של מצבים הדורשים התערבות. מטרת המעקב הינה לשם מניעה כלומר-חינוך ומתן כלים לחיים ושימוש בכל האמצעים הדרושים על מנת לטפל בדברים בטרם הם הופכים לכרוניים. זאת מתוך הבנה כי טיפול במועד וחינוך למניעה הינו חיסכון כלכלי ארוך טווח-הן להורים והן למערכת הרפואית. אם כך, כיצד ניתן להסביר את העובדה כי המערכת אינה עושה את מלאכתה כנדרש?

כיצד ייתכן שילדים המציגים מצבים הדורשים התערבות לא מטופלים במועד? כיצד ייתכן כי ילד המציג איחור או עיכוב התפתחותי בגיל 7 חודשים, ולא מתהפך, לא מטופל עד הגיעו לגיל 9 חודשים וגם אז, נאלץ לחכות עד אשר יתפנו תורים, מה שמעכב אותו עוד יותר?

איך ייתכן כי גוף שאמור ללוות את היולדת, לחזק את האם הצעירה, לענות לשאלותיה, לתמוך ברצונה תוך מתן עזרה והכוונה- ייצר אנטגוניזם כה גדול והפך את השירות הכה חיוני הזה לשירות שמזלזלים בנחיצותו?

כיצד ייתכן כי אם המגיעה לטיפת חלב שכונתית בבקשה לאוזן קשבת ולעזרה יוצאת בתחושת בלבול ותסכול ומרגישה כי לא רק שלא נענתה אלא גם ניתנה לה התחושה כי היא אינה פועלת נכון וכל זאת משום שתפישת עולמה מעט שונה?

ואיך יכול להיות שמגוף שאמון על בריאות ילדנו הפכה טיפת החלב למוסד הבודק עקומות ונותן חיסונים בלבד?

להלן חלק מהתשובות:

1. "טיפת חלב" הינה גוף שאמור ללוות הן את התינוק ואת את הוריו במהלך השנים הראשונות להורים. על מנת לעשות זאת חשוב לפנות את הזמן ולהסתייע בכלים שונים. אחיות טיפת החלב השכונתיות מתמודדות עם מספר רב ועצום של תינוקות ואינן מסוגלות לאור העומס להקדיש לאם ולתינוק יותר מכמה דקות. וכפי שאנו יודעים, השאלות שעולות במוחה של אם טרייה, תחושותיה וחששותיה גואים עם הלידה ולכך יש לתת את תשומת הלב הראויה.

2. טיפות החלב דלות ביותר בתקציבים, הדבר ניכר באופי המקום-לרוב ישן ולא מתוחזק, ההגיינה במקום נמוכה, לרוב האם נדרשת להמתין בחדר המתנה קר ומנוכר, והתחושה הכללית היא של מוסד רפואי ולא של מקום ידידותי ומזמין לאם.

3. אחיות טיפת החלב הן לרוב אחיות ותיקות, שחוקות עד קצה מעומס העבודה, אינן מעודכנות בתכנים חדשים אלא פועלות על פי הנחיות ישנות. העידן השתנה, התא המשפחתי החדש מתעניין בגישות חדשות ומן הראוי שאותו גוף מלווה יהיה מודע ובעל ידע בתחומים משיקים.

המעקב בטיפת החלב השכונתית מתבסס על מדדים ועקומות - גובה, משקל, היקף ראש,  וחיסונים.. הצורך של אמהות הוא רב הרבה יותר, הן זקוקות לתמיכה בנושא הנקה, הכוונה לגבי תזונה עבורן, הן זקוקות לאוזן קשבת ולביטחון וזה משהו שלא ניתן כעת. לרוב הן אפילו יוצאות נחרדות וחסרות ביטחון לאור העובדה שהמערכת, כמערכת גדולה, אינה מסוגלת לקבל דברים החורגים מגבולותיה.. למשל-ראייה מעט אחרת בנושא חיסונים, רצון להנקה מעבר לשלושה חודשים, התייחסות תזונתית ספציפית ועוד.

כמערכת סטטיסטית, גדולה, ציבורית - האחות אינה יכולה לפעול מעבר לשיקולי המערכת, וכך נוצרת תחושת חוסר סבלנות וחוסר יכולת להכיל את רצונותיהן האישיים של כל אם ואם.

4. אחיות טיפת החלב השכונתיות אינן מיומנות ואינן בעלות ידע והכשרה באבחונים מוטוריים, העצות וההנחיות לא תמיד תואמות את הצורך של התינוק וידן קצרה מלתת את התשובות. המערכת, כמערכת כלכלית מבקשת כמה שפחות להתערב בטיפולים ועל כן מאריכה מדי פעם את הרף ההתפתחותי... הבעיה היא שכאשר קיים קושי הוא יהיה קיים גם בעוד חודשיים ובינתיים הילד צובר פערים...

כנל לגבי הנחיות תזונתיות - ישנן מגוון רחב של משפחות ותפיסות עולם, ישנן גישות תזונתיות שונות ולא כל מה שנכון לתא אחד נכון לכולם ואולם כשאין ידע, פתיחות וגמישות, אין יכולת להסכים.

5. המערכת הקונבנצינאלית הרואה נקודתית ומקדמת התמחויות, איבדה  את יכולתה לראות את הדברים כמכלול. היא אינה מסוגלת כיום להבין ולעשות הקשרים בין קשיים שהתינוק מציג כיום לבין בעיות כרוניות או קשיים תפקודיים שהוא יציג בעתיד. זאת בניגוד לרפואה המשלימה השמה לה לדגש לראות את המכלול- את הגנטיקה, את הסביבה, את החינוך- את כל מגוון הדברים שהילד בא עימם במגע. כך, יכולה הרפואה המשלימה לטפל במצבים טרם הפכו לכרוניים ובכך לחסוך להורים, לילד ולמערכת התערבויות שלא לצורך.

אין ספק שהשילוב בין הגישות הוא רפואת העתיד ואותה עלינו לפתח ולקדם, ואולם, תהליך זה יוכל להתקיים רק אם המערכת תשכיל לפתח שיח נכון, הדדי ומפרה בין הגישות.

6. ומעל הכל- הגישה הרואה את כל הילדים כאחד, כשווים, ומכילה את אותה צורת טיפול על כולם מבלי לבחון את הצרכים הספציפיים של כל ילד וילד היא גישה מיושנת שאיננה רלוונטית עוד. בעידן בו אנו מנסים לפתח בכל ילד את האינדיבידואל שבו, את הייחודיות שלו, מן הראוי שנבחן גם את דרכי הטיפול והחינוך הנכונות והמתאימות לו ביותר.

מתוך כל אלה ועוד צמח מרכז mamay  ובו "טיפל'ה- טיפת החלב הפרטית".

"טיפל'ה"- נולדה מתוך האמונה בנחיצות השירות והרצון לתת שירות תומך הולסטי, מתקדם, עדכני וייחודי להורה ולתינוק. "טיפל'ה" נוסדה מתוך הצורך והרצון לאפשר להורים להיות שותפים פעילים בתהליך גידול הילדים ובקבלת ההחלטות המשמעותיות להתפתחות התא המשפחתי כולו. בטיפת החלב ב- mamay משלבים בין הגישה הקונבנציונאלית לגישה המשלימה תוך התחשבות בשינויים הפיסיים והנפשיים המתחוללים בהורים הטריים ומאפשרים שיח פתוח בין רופא הילדים או אחות טיפת החלב להורים, תוך הקשבה לאמונותיהם ואורח חייהם.
צוות המומחים של " טיפל'ה"- ילווה אתכם לאורך כל שלבי ההתפתחות שלכם ושל התינוק, ויספק לכם מידע ותשובות לשאלות העולות בנוגע לטיפול היומיומי,
חיסונים, כלכלה, בדיקות רפואיות,מעקבים התפתחותיים , ייעוצי הנקהייעוצי תזונה,  מעבר למזון מוצקייעוצי שינה, ייעוצים חינוכיים והדרכה להורים, התמודדות עם חזרה לעבודה, התייחסות ספציפית לפגים ועוד.
אנו מאמינים כי ישנן דרכים רבות לטפל בתינוק וכי קיימות אפשרויות מגוונת לעזרה ועל כל תא משפחתי להחליט מהי הדרך הנכונה עבורו. כמו כן אנו מאמינים כי ככל שלהורים יהיו הכלים הנכונים לטיפול כך יגברו ביטחונם האישי והיכולת שלהם לזהות קשיים ולתת מענה מיידי.

המעקב בטיפל'ה:

  1. ניתן ע"י אחיות טיפת חלב שמבקשות, מתוך הבנה וצורך, לעשות מעקב מסוג אחר-שלם יותר, כוללני, המכיל בתוכו הרבה גישות ותחומים ורואה לנגד עיניו לא רק את התינוק אלא גם את הוריו. לאחיות ידע בנושא הנקה, ידע רחב בנושא התפתחות והכשרות בתחומים שונים ברפואה המשלימה. כמו כן עוברות האחיות רענונים וסדנאות בתחומים שונים ברפואה המשלימה ואף משתתפות במגוון הפעילויות במרכז.
  2. מטרת המעקב היא לבחון את התפתחותו של התינוק ולתת כלים להורים להתמודדות בבית-בנושא הנקה, שינה, תזונה, התנהלות יומיומית, אחיזה והכוונה מוטורית, שינה, חינוך והרגלים, הכוונה לעיסוי ולגירוי תחושתי ועוד ועוד. מטרת המעקב היא טיפול ומניעה תוך חינוך לחיים בריאים יותר.
  3. משך פגישת המעקב הוא שעה ובמהלכה מבררות האחיות את תפיסת העולם של ההורה, מקשיבות לצרכי האמהות ועושות כל שביכולתן על מנת לזהות מצבים המחייבים התערבויות שונות.
  4. תדירות המעקב הינה אחת לחודשיים, במידה ואין כל צורך להתערבות נוספת. לשקילה ולקיחת מדדים ניתן להגיע בכל זמן בו נמצאת אחות או רופא.

      עלות ביקור -250 ₪.

  1. במידה ויש צורך בהתערבויות אחרות-עומד לרשות האמהות צוות רחב היקף ומיומן בגישות טיפוליות שונות-פיזיותרפיה נוירו התפתחותית, טיפולים סנסו מוטורים, הומיאופתיה, דיקור סיני,  ייעוצי תזונה, ייעוצי שינה, התמודדות עם אלרגיות, ייעוצים בנושא חיסונים, רפואת ילדים, הדרכת הנקה ועוד והכל תחת קורת גג אחת ובשיתוף ושיח עם כל הצוות.
  2. צוות  המרכז יוצא לביקורי בית לאחר לידה, לבדיקת יילוד ראשונית, הכוונה, תמיכה וייעוץ, ומגיש עזרה בטווח רחב של בעיות. משך הביקור כשעתיים ועלותו 450 ₪.
  3. עוד במקום- מרכז חוויתי להורה ולתינוק ובו סדנאות בעיסוי תינוקות, סדנאות ליווי התפתחותי בגישה ייחודית שפותחה על ידי צוות המרכז, סדנאות מוסיקה, ומגוון הרצאות ופעילויות שונות.

על הכותבת:
טל קבסה
ממנהלת ומייסדת מרכז mamay- מרכז לרפואת ילדים משולבת
כתובת אתר: www.mamay.co.il
טלפון: 03-7382619
כתובת: רחוב ירושלים 39, מגדל משרדים, קומה 7, קניון ק.אונו 55423

 


עוד באותו נושא

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!

הורים לילדים – מה אתם מחפשים?