מנדלה פירושה בתוך המהות, מנדה = מהות לה = בתוך.

מנדלה ככלי למרכוז

לפני שנים רבות כשמערכות ממוחשבות הוכנסו לחברות עתירות ידע, הייתי צריכה לעבור מעבודה ידנית על שולחן השרטוט לעבודה עם עכבר ומקלדת. המעבר לא היה תמיד פשוט- גם להבין את השפה המקצועית, גם לשלוט בעכבר ובמקלדת ובנוסף התחושה של להזיז אלמנטים גראפיים על הנייר ולשרבט ידנית לאט לאט נעלמה. באותה התקופה חיפשתי דרכים איך לעקוף מכשולים כדי להבין את המערכת הממוחשבת ולהתגבר על הקשיים. התחלתי לצייר אלמנטים מעגליים דמויי פרח עם תנועה פנימה והחוצה, בצורה זו למדתי הכפלה, תיקון, שינוי, הזזה, מדידה וכדומה של אלמנטים. ככל שהמשכתי במשחקי זה ופיתחתי את הצורות כשאני שומרת על סימטריה, הרמוניה, צבעוניות ותנועה כך למדתי להשתמש במערכת על כל היבטיה. באותו הזמן, הממונה עלי שהיה מבוגר ממני בשנים רבות הסתכל על מסך המחשב, צחק ושאל מה את עושה? הגבתי מיד: כך אני לומדת.

לימים כשפניתי לדרך חדשה נתקלתי שוב בצורות העגולות בהן שיחקתי לצורך לימוד. במפגש זה הבנתי כי יצרתי מנדלות הידועות מזה שנים רבות בקהילות רבות ומשמשות להתבוננות פנימית.
מנדלות הן צורות/סמלים גראפיים, אלמנטים מהטבע ועוד, הבנויות במעגל באופן סימטרי. ישנה תנועה פנימה והחוצה והרמוניה בין האלמנטים. אם נסתכל בטבע נראה צורות אלו בפרחים,פירות, ירקות, ועוד.

מנדלה פירושה בתוך המהות, מנדה = מהות לה = בתוך.
המפגש בין הביצית לזרע, מאפשר את יצירת התא הראשון של האדם הוא בצורה מעגלית - זוהי המהות. אם נמשיך ונראה במה נפגש העובר מרגע התפתחותו ועד היותו אדם נראה כי נקרות בדרכו צורות עגולות, הוא גדל בתוך רחם שצורתו עגולה, יוצא דרך תעלת לידה שהיא שריר טבעתי, כשהוא רעב הוא ניזון מפטמה עגולה וכן הלאה.
המנדלה מגיעה אלינו מתרבויות המזרח - הודו וטיבט - שם נזירים בונים מנדלות מחול צבעוני לצרכי מדיטציה, אולם נמצא אותן גם בקהילות ותרבויות עתיקות אחרות כמו: ילידים מאמריקה, אינדיאנים, אבורג‘ינים ועוד בשמות אחרים.

כשאנו מביטים וצובעים מנדלה אנו יכולים להגיע לאיזון פנימי. זוהי חוויה בלתי מודעת, הפותחת דלת לרבדים עמוקים. ההתבוננות והשקט הנפשי מאפשרים לנו לפתוח את הרגשות, להביט ולהבין בדרך שונה ולהגיע לתובנות. צביעת מנדלה פונה להמי-ספירה הימנית האחראית על הרגשות, תחושות, דמיון, אסוציאציות. במצב זה אנו מאפשרים להמי-ספירה השמאלית הלוגית לנוח. דרך הצביעה נלמד על אישיותו של האדם, דרכי התנהגותו, העדפותיו, חוש האסתטיקה, החשיבות מאין להתחיל לצבוע ובאיזה צבעים להשתמש, האם יש גבולות או אין, האם הרקע חשוב או אולי לא ועוד. כשנשוחח עם המתאמן נגלה כי הוא מצוי ברגיעה ובשקט, הוא משוחרר והשיחה עימו גלויה ומשוחררת מכאן שניתן יהיה ללמוד ולהכיר אותו טוב יותר.

בעבודתי בבית הספר בו טיפלתי בילדים עם קשיי למידה, נתתי לילדים לצבוע מנדלות כדי לעזור להם בהתארגנות, אפשרתי להם לקחת הביתה מנדלות לפי בחירתם, ביקשתי שישתדלו לצבוע לפני הכנת השיעורים, רוב הילדים היו מבקשים בסיום כל מפגש לקחת עוד מנדלות כדי לצבוע.
אנו יודעים כי רוב הילדים אוהבים לצבוע, ולכן ממולץ  להניח לפניהם סוגי צבעים שונים כגון: עפרונות, טושים, פנדה, גירים צבעוניים וכדומה ולאפשר להם לצבוע כרצונם. גם הם יוצאים מהקווים או מתחילים במרכז או מהקצה או מכל נקודה אחרת זה בסדר כך אנו יכולים ללמוד על חשיבה, סדר וארגון, התייחסות לצבע וכדומה. בשילוב של תרגילי מוח לנושא סדר וארגון נוכל לראות את השינויים החלים בצביעה לפני הצביעה ואחריה. ילד המתקשה בסדר וארגון מומלץ שיצבע כל יום מנדלה ובשילוב של כלים נוספים ניתן לעזור לו בנושא זה.

מימד המירכוזהמנדלה יכולה לשמש ככלי בודק, מאבחן ומתקן היא כלי ארוך טווח, היא כלי בארגז הכלים של הקינסיולוג ואנו מייחסים אותה למימד המרכוז.
לכל אחד מאיתנו יש שלושה מימדים במוח שהם: מיקוד, מרכוז וצידיות. כל מרכז כזה שולט על נושאים שונים. כדי שהמוח-גוף שלנו יתפקד באופן מוצלח צריכה להיות תקשורת פנימית יעילה בין המימדים.
מימד המרכוז מתייחס לסדר וארגון, ביכולת לארגן את המחשבות, לתייק דברים, לארגן את עצמנו, מימד זה קשור לעבודה משותפת בין המוח התחתון למוח העליון, לשיווי משקל בין החלק העליון של הגוף לחלק התחתון, לזיכרון לטווח ארוך, מאפשר עבודה משולבת בין הרגש להיגיון.

כשאנו במצב של מתח מימד המרכוז נמצא בחוסר איזון. אולם כשאנו ממורכזים אנו מאורגנים, ישנה הרמוניה בין הרגש להיגיון והתחושה היא של שיווי משקל או במילים אחרות אנו עם שתי רגליים על הקרקע.

המנדלה שצורתה עגולה משרה תחושת רוגע ובכך היא מנטרלת את מעוררי המתח ומאפשרת לארגן ולסדר את המחשבות.
מומלץ לילדים ומבוגרים עם בעיות של סדר וארגון לצבוע מנדלות.

ניתן להוריד מנדלות חינם ב:
www.free-mandala.com 
http://cathycreatif.free.fr/modeles.php?param=modeles/mandalas

 

על הכותבת:
יעל שר
קינסיולוגיה התפתחותית
מטפלת ב: לקויי למידה - הפרעות קשב וריכוז, ADD ,ADHD, דיסלקציה, אוטיזם, ביטחון ודימוי עצמי נמוך, התנהגות, התפרצויות זעם, פחדים וחרדות, זיכרון.
אלרגיות, אי-סבילות למזונות וחומרים, הפרעות במערכת העיכול, הפרעות במערכת הנשימה, בעיות עור, דלקות אוזניים, שיווי משקל, התפתחות תינוקות ועוד.
054-4652225

 


עוד באותו נושא

תוספי ברזל לנשים בהריון

מהו ברזל? מינרל הנמצא בגוף האדם ולוקח חלק פעיל וחשוב בתפקוד מערכות רבות וחשובות בגופנו

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!