כבר בתחילת המלחמה המליצו במשרד החינוך וגורמי הביטחון למנוע מילדים ומתבגרים להיחשף לתכנים הקשים מאירועי השבעה באוקטובר כי הצפייה עלולה להיות טראומטית. אבל עד כמה ואיך עושים את זה? הנה כמה כלים חשובים שיעזרו.
מהרגע הראשון היה ברור שתכנים אלו עלולים "לפצוע" את הנפש של כל אדם, ואחת כמה וכמה של ילדים ונוער. ואכן, הורים רבים נהגו כך ומנעו מילדיהם צפייה בחדשות ובסרטוני הזוועות שעלו לרשתות החברתיות.
אבל הילדים והנוער של היום חשופים לרשתות החברתיות: טיק טוק, אינסטגרם, טלגרם וכו‘, בהם הכל גלוי ומופץ ללא צנזורה או "פילטרים" לעתים גם על ידי ידוענים אותם הם מעריצים. על אף שאחת ממטרות ההפצה הינה במובן החיובי, להעביר ולחשוף לעולם במסר ברור שלא משתמע לשתי פנים את כל האמת על מה שאירע ומתרחש מתחילת המלחמה, במקרה של ילדים ונוער, לצד ההתמודדות עם מציאות של "שגרת מלחמה", החוסן הנמוך לא מאפשר להכיל את המראות הקשים שמהווים התמודדות נוספת.
ברור לכולם, שלא ניתן לסגור הרמטית חשיפה למדיה. ובנוסף, גם בערוצי החדשות הממלכתיים הועלו סרטונים (חלקם מטושטשים) שבקלות ניתן לפתח את הדמיון ולהבין מה אירע, כך שגם אם ההורים מחקו או סגרו את הרשתות, ילדיהם נחשפו לתוכן, אם דרך חברים או דרך האינטרנט, ואין להורים באמת את היכולת למנוע במאת האחוזים חשיפה לתכנים פוגעניים.
לכן, חשוב להבין מהן השלכות החשיפה ואיך להתמודד עימה.
ראשית, חשוב להבין שילדים בכל גיל מגלים סקרנות, שואלים שאלות, מקשיבים לנעשה סביבם, וגם אם נדמה לנו שהם לא מבינים, הרי שהם קולטים הכל, החל מהחדשות ברדיו המתנגן ברכב, תוכניות טלוויזיה ועד לשיחות סלון והם יודעים היטב "לחבר את הפאזל".
שנית, חשוב שגם הצוות החינוכי וגם ההורים, "ינהלו את האירוע" במקום שהילד "יפליג" עם דמיונו למחוזות שאין להם שליטה עליהם. ומכאן עולה השאלה איך בכל זאת ניתן ליצור שיח בוגר ופתוח במקום "להשתיק" את האירועים ו"לטאטא מתחת לשטיח" את המציאות, כך שמצד אחד נחשוף את הילד למציאות ומצד שני נגן עליו?
להלן מספר כלים פרקטיים להתמודדות עם חשיפה לתכנים פוגעניים ואלימים ברשתות:
1. זיהוי תוכן פוגעני – למדו את הילדים כיצד לזהות תוכן פוגעני ולפעול בהתאם: הסבירו להם על פרופילים מזויפים, כיצד להכיר בסימנים של פרופיל מזויף או מסוכן ואילו מילים תופענה טרם סרטון קשה לצפייה.
2. העבירו את האחריות אליהם – הסבירו לילדים את המשמעות של צפייה בתכנים ואת "המחירים" שהם ישלמו במידה ויצפו: פחדים, סיוטים, חרדות, חוסר שינה, ירידה באנרגיה, עצבות, בכי מתפרץ, פחד להיות לבד או פחד לצאת מהבית, הרטבת לילה וכו‘. בקשו מהם לקחת אחריות וברגע שהם מזהים תוכן שכזה, מיד לסגור אותו. זה בידיים שלהם.
3. ידוענים מובילי דעת קהל – נהלו שיח על תפקידם של הידוענים אותם הם מעריצים ומה המטרה שלהם בעת פרסום הסרטון (מכירת מוצר, קידום/שיווק וכד‘) ושימו את הדגש על כך שאחת המטרות של פרסומי הסרטונים על ידי הידוענים, היא "להפיץ" את בשורת ההסברה הישראלית שעלולה לפגוע בהם. לא כל תוכן מותאם לגיל ושיקול דעת קריטי במקרה זה.
4. לאחר החשיפה – במידה הילדים נחשפו, עודדו אותם לגשת לדבר איתכם על כך והסבירו להם שאתם לא תכעסו ולא יהיו "עונשים". חשוב שהם ירגישו בטוחים לספר לכם על המחשבות והרגשות שעלו. אמרו להם שאתם מבינים מה עובר עליהם ושתפו אותם גם ברגשות שלכם כמבוגרים המתמודדים עם המצב והכי חשוב אמרו להם שאתם כאן לתמיכה. מאחר והחשיפה כבר קרתה, הקשיבו ואל תשפטו. הילד נקלע למצב רגיש והוא זקוק כעת "לגב" וביטחון ובמידת הצורך אף הציעו עזרה מקצועית.
5. פתרונות – שאלו איך אתם יכולים לעזור, מה היו רוצים שאתם תעשו ברגעים האלו, איך ניתן לתמוך בהם. מומלץ להכין רשימה של הצעות לפתרונות וברגע האמת לבחור מתוך הרשימה (לדוגמא: לצאת להליכה יחד במטרה להתאוורר בחוץ, להזמין את הילד לישון יחד באופן חד פעמי, יצירת בילוי משותף שובר שגרה וכו‘).
6. להסתכל על מה שכן – הראו להם את כל הדברים הטובים והחיוביים שקרו מאז פרוץ המלחמה: ההירתמות של כל האנשים, התמיכה, העזרה הדדית והביחד. תראו להם את הסרטונים ברשת שמראים כמה חוזק יש לנו כעם, את ההתגייסות של החברה הישראלית ואף דברים שקרו בתוך המשפחה: זמן שהתפנה אותו ביליתם יחד, קרבה שנוצרה, חוויות שיצרתם ועוד.
שימוש בכלים אלה יכול להקנות מסגרת חשיבה בוגרת ופתוחה לשיח עם הילדים על חשיפה לתוכן פוגעני ברשתות ולמנוע מהם קבלת החלטות שעלולות להביא למצבים מאתגרים. הערנות ותמיכה החמה מהסביבה הלימודית, המשפחתית והחברתית יחד עם שמירה על השגרה, יכולה לסייע רבות לילדים ובני נוער בהתמודדות עם חשיפה לזוועות המלחמה, להעלות את החוסן להתמודדות במצבי קיצון ולהשפיע על עתיד ילדינו כאזרחי המדינה כשהם בריאים בנפשם בתקווה שכולנו נצא מחוזקים יותר מתקופה מאתגרת זו.
בתקווה לימים רגועים ובטוחים יותר.
על הכותבת:
רויטל וילמובסקי – מאמנת תהליכי למידה אפקטיביים לילדים ונוער
MBA בחינוך עם התמחות בלקויות למידה
מייל revital@et-lilmod.co.il
טלפון 052-8658460
אתר https://et-lilmod.co.il
עוד באותו נושא
מעת לעת אני חושבת לעצמי, איזה גבר הוא יהיה, איתי? שרמנטי ורומנטי, או קשוח, מסוקס או עדין, דון ג'ואן או נחבא אל הכלים?
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...