ילדים רבים שומעים מדי יום את המורים או אפילו את ההורים שלהם מתלוננים שהם לא מסוגלים לשבת במקום, שהם בטח צריכים ריטלין ועוד, ומפנימים את הרעיון שיש להם הפרעת קשב. אבל לא תמיד זה המצב.

לא כל רגישות היא הפרעת קשב

"יש לו קשיי קשב וריכוז"

"יש לה ADHD"

"אתם חייבים לקחת אותה לאבחון..."

"אתם חייבים לתת לו רטלין! הוא לא יושב!"

הרבה מאוד ילדים שומעים את המשפטים האלה מצוותי החינוך והסביבה שלהם, ואט אט נכנס להם לראש שמשהו לא תקין אצלם. הם לא יכולים לשבת לרגע אחד, יש להם קושי להתרכז, קושי להקשיב... הם בטוח עם הפרעה או צריכים אבחון.

העניין הוא שבהרבה מאוד מקרים הקשיים של הילד בקשב הם לאו דווקא מהפרעת ADHD וחשוב לאבחן ולאתר את הגורם ולטפל בו בהתאם.

 

הפרעת קשב וריכוז

אבחון של ילד כסובל מהפרעה של קושי וריכוז היא אבחנה כללית. ישנם אמנם סימפטומים בולטים המשותפים לרוב הילדים שסובלים מהפרעה זו, אבל חלק מהילדים יכולים לסבול רק מחלק מהסימפטומים וחלק יכולים לפתח קשיים אחרים כתוצאה מכך.

 

הסימפטומים הבולטים הם:

* קושי בקשב לאורך זמן

* קושי בהתמקדות במשימה

* אי יכולת לבצע יותר מדבר אחד במקבלי

* תגובות אימפולסיביות

* פעלתנות יתר

* דברנות רבה

* קולניות

 

לא כל ילד שמראה את הסימפטומים האלה הוא ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז, וצריך מאוד להיזהר בלקרוא לילד כך ללא אבחון מקצועי או לדבר "מעל הראש" שלו שיש לו ADHD או ADD ושקשה מאוד להתמודד איתו.

אם למבוגרים קשה להתמודד עם הילד, חישבו כמה קשה לילד להתמודד עם הקשיים של עצמו. לכן ישנה חשיבות רבה לבצע אבחון מקצועי בכדי לדעת אם אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז או במקרה של שילוב כמה גורמי קושי ביחד.

 

בידוד הקשיים ומציאת הגורם

כדי לבודד כל אחד מהקשיים של הילד ולהבין מהם הסימפטומים ומה גורם להם צריך אבחון אצל איש מקצוע. כהורים, לא משנה כמה נכיר את הילד, אין בידינו את הידע המקצועי בכדי לאבחן אותו ולהחליט מאיזה קושי הוא סובל ויותר חשוב- איך לסייע לו להתגבר על אותו קושי.

 

הקשיים יכולים לבוא בנפרד או ביחד, ויכולים להיות קשיים בוויסות חושי, קשיים רגשיים, קשיים בשמיעה, קשיים התנהגותיים ועוד.

קשיים בוויסות החושי: יש לבדוק אם לילד יש קושי בוויסות החושי ואם יש לו בעיה תחושתית או בעיה סנסורית. במידה והקושי מתבטא באופן קיצוני בחוש אחד כמו לדוגמא שמיעה, יש לבדוק ולשלול רגישות שמיעתית.

קשיים בשמיעה: כאשר ילדים לא שומעים היטב הם גם נמנעים מלדבר. מעבר לכך הם נמנעים מפעילויות משותפות ולא ממלאים אחר הנחיות.

קשיים רגשיים: מצבים רבים יכולים לגרום לילד לחוות קשיים רגשיים שיכולים להתבטא בדיכאון, חוסר תאבון, שינה רבה, חוסר רצון להיות עם אנשים או לבצע פעולות. גם ילדים שחווים קשיי קשב וריכוז עלולים לפתח קשיים רגשיים בעקבות הקושי והעצבים שאינם מצליחים להתרכז ולהתמקד לאורך זמן.

קשיים התנהגותיים: ילדים יכולים לחוות קשיים התנהגותיים מסיבות כאלה ואחרות, לסבול מתסמונות שונות כמו ODD- תסמונת מרדנות התנגדות.

לקויות למידה: קיימים גם מצבים שלילד יש לקות או לקויות למידה שאינן מאובחנות, מה שמביא להתנהגות של חוסר רצון ללמוד, חוסר הקשבה וחוסר התמדה.

 

כל אחד מהקשיים האלה ועוד רבים שלא פורטו הם "תיק" בפני עצמו, ואם תוסיפו אותם על גבי אבחון קיים של הפרעת קשב וריכוז קיבלתם חגיגה שלמה. לכן מומלץ להיות ערניים לתסמינים ואף לבצע מעקב מסודר ותשאול של הילד, הוריו והצוות החינוכי, ועם המידע הזה להגיע לאבחון כדי לבדוק ולאתר את הקושי שממנו סובל הילד ולספק לו את הטיפול המתאים.

 

 

על הכותב:
רם גלבוע
פסיכותרפיסט ומטפל בשיטת נוירומוטוריקה ושיטות טיפול נוספות
https://www.neuromotorica.com

 


עוד באותו נושא

להתחבר לבנים מסתגרים, מתנתקים וסרבניים

אין ספק, משהו לא טוב קורה לבנים שלנו. כולנו רואים את השינוי – בנים חסרי מעש המתלוננים על שעמום, בנים נעדרי מוטיבציה ורצון לעשייה, בנים מנותקים. אבל איך נזהה שהמצב חריג ואולי אף מסוכן?

התגובות שלכם ...

מוצרי החודש

אני מרגיש

ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!