הקורונה הגיעה גם אליכם וצפוי לכם זמן ארוך בבידוד בייתי, כל המשפחה יחד? הנה כמה רעיונות להתנהלות נכונה שתנעים את זמנכם.
מגפת הקורונה הכניסה אותנו לתקופה ייחודית ומורכבת, במהלכה הורים וילדים נדרשים להיערכות מחודשת בכל הקשור ללימודים, ופעמים רבות הסלון הופך לכיתת הלימוד וההורה למורה.
רבים תוהים כיצד כדאי להתנהל בתקופה זו, אילו פעילויות לעשות עם הילדים וכיצד. הנה כמה הצעות שיכולות להנעים את זמנכם:
1. הכינו עם ילדיכם הלומדים בגן או בבית הספר כרטיסיות של היגדים המבטאים רגשות. תנו לילדים ליצור את הכרטיסייה (ניתן להשתמש בחומרים מתכלים כמו קופסאות של קורנפלקס), לעצב אותה, לגזור אותה וכו‘.
דוגמאות להיגדים: "אני אוהב/ ת את...", "אני רוצה לומר לך...", "הייתי מעדיף ש...", "אני לא רוצה... כי...", "אני מציע/ה...", "אני כועס/ת כי...", אני שמח/ה כי...", "אני עצוב/ה כי...", "אני חושש /ת...", "הייתי רוצה לומר ש....", "הלוואי ש...", "אני מרגיש/ה ש...".
כל ילד והורה יכולים לבחור כרטיסיה ולשתף את סביבתם בתחושותיהם בתחילת היום ובסופו, וכך אפשר ליצור שיח עם בני המשפחה סביב הנושא.
2. הכינו עם ילדיכם תכנית יומית כך שכל יום תבחרו מה הדברים שאתם רוצים לעשות ביחד ומה הדברים שכל אחד יעשה. מאוד חשוב שתתכננו לוח זמנים למהלך היום כך שתהיה לו תכנית מובנית. השאירו זמן חופשי בו כל אחד יכול לעשות מה שמתחשק לו.
3. מומלץ וגם חשוב מאוד שהילדים יכתבו סיפורים (במיוחד ילדי א-ג). ניתן להמחיז את הסיפור בעזרת בובות שתיצרו יחד.
4. מומלץ להכין עם הילדים משחקים המאמנים ידיעת חשבון, כגון באולינג מקופסאות שימורים ריקות או מגלילי נייר טואלט (ספירת הפינים) או משחקי קלפים שונים.
5. הכינו תפריט יומי ל-3 ארוחות (מומלץ להכין מחברת עם מרשמים). ייעדו לכל יום בלוח השנה תפריט על מנת שהילדים יתנסו בכתיבה. ניתן ליד כל מוצר להוסיף מחיר, כך תעבדו עם הילדים על בעיות חישוב - יישום פעולת חיבור, חיסור, כפל וחילוק.
6. שחקו עם הילדים משחקי תפקידים: "אם הייתי... אז...", "אילו היה... אז..." חשוב מאוד לגרות את היצירתיות של הילדים.
7. הכינו קובייה שעל כל פאה שלה מצוין תפקיד אחר, כגון: הכנת ארוחת ערב, זריקת זבל, הורדת כביסה, פינוי מדיח, סידור החדר, הכנת צ‘ופר (הפתעה לבני המשפחה). כל בוקר בני המשפחה מטילים בתורם את הקובייה. לאחר הזריקה כל אחד מקבל את התפקיד שלו למהלך היום. המטרה היא לבזר סמכויות ולמנוע חיכוכים.
8. הכינו ספרון עם הילדים בו תרשמו ביחד כל יום דבר אחד שאתם רוצים לעשות אחרי תקופת הבידוד. ניתן לחלק את הספרון לחלק משפחתי וחלק אישי: מה הייתי רוצה לעשות עם חברי או מה הייתי רוצה לעשות לבד. כל יום רשמו דבר אחד בדף.
ואל תשכחו, הורים יקרים, שכל הפעילויות חייבות להיות בעשייה משותפת ותוך מתן כבוד לכל אחד מבני המשפחה.
בהצלחה רבה!
על הכותבת:
ד"ר חיית שחם
ראש המסלול היסודי
המכללה האקדמית בית ברל
עוד באותו נושא
אנו רוצים שהילדים שלנו יהיו שמחים, נעימים לעצמם ולסביבה, שידעו לפתח קשרים יציבים, שתהיה בהם תבונה להתמודד עם אתגרי החיים, שיהיו בעלי רגישות לעצמם ולאחר. במילים אחרות- שיהיו מווסתים, מאוזנים, שידעו בחוכמה מתי, איך וכמה.
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...