לקראת המעבר מהגן לביה"ס הורים רבים שולחים את ילדיהם לקורס הכנה לכיתה א. אבל איך באמת נוודא שהילד מוכן לעלות לכיתה א?
אתם מכירים את קורסי ההכנה לילדים לקראת כיתה א?
בדרך כלל יש מספר פגישות של הילדים עם מורה או מדריכה בבית הספר או במתנ"ס ושם הילדים מתכוננים לכיתה א.
אינני באה לצאת כנגד קורסים מעין אלו אך בכוונתי לחדד את החשיבה לפני המעבר החשוב הזה.
הכנה לכיתה א לא יכולה להסתמך על מס‘ פגישות בודדות בלבד לפני כיתה א.
זה לא מספיק, כך שאם בניתם רק על ההכנה הזו לדעתי זו טעות.
המעבר לבית הספר דורש בשלות קוגניטיבית וגם רגשית.
מבחינה קוגניטיבית הילד צריך לזהות את האותיות וכמו כן לדעת צליל פותח וצליל סוגר של מילים, חריזה ועוד.
מבחינת הבשלות הרגשית הילד עובר טלטלה רצינית. כבר אין משחק חופשי כמו שהיה בגן וצריך לשבת, ללמוד, להקשיב הרבה מאוד זמן. לכל דבר צריך לבקש רשות מהמורה ולראשונה בחייו הוא יקבל גם הערכה על המאמצים שלו באופן כתוב.
גם השאלות שהילדים שואלים את עצמם יכולות להכניס לפחד. שאלות כגון: איפה השירותים ומה יהיה אם אצטרך באמצע השיעור לשתות? או שלא אמצא חבר לשבת לידו?
השאלות האלה לעיתים יכולות להיראות להורה כלא רלוונטיות, לנו כהורים ברור שהילד יתרגל, שיעזרו לו להתמודד ולהכיר את בית הספר.
לכן לפעמים קורה שמזלזלים בתחושות של הילדים ולא נותנים לזה מספיק מקום.
אני חושבת שלהיפך. אם אנחנו רוצים לתת לילד תחושת אמון במערכת ובעצמו עלינו להקשיב לכל חשש מבלי לבטל אותו, קטן וחסר חשיבות ככל שיהיה.
מבחינה קוגניטיבית, כדאי לשבת עם הילד ולוודא שהוא כן מזהה אותיות צלילים חרוזים. יודע לכתוב את האותיות. לזהות את שמו. אפשר ורצוי לשלב חוויה כגון הכנת עוגיות בצורת אותיות, הדבקה של קיסמים על דף עם השם של הילד. מריחת פלסטלינה. פיסול בבצק של אותיות ועוד.
ברמה הרגשית כדאי לנו להתכונן למבול של שאלות, חששות ופחדים מצד הילד. כדאי לנו להיות שם עבורו, להקשיב ולטעת תחושת ביטחון שנהיה שם עבורו.
בהצלחה!
על הכותבת:
רעות פרץ,
הנחיית הורים אישית וקבוצתית
הצטרפו אלי בפייסבוק: רעות פרץ - הנחית הורים אישית וקבוצתית
עוד באותו נושא
תארו לכם שביום בהיר אחד ירצו ללמד אתכם לחשב חישובים מסובכים בשיטת הספירה האוקטאלית...
ספר ההפעלה הנפלא של דן שטאובר מעודד ילדים לדבר על רגשות ולפתח תקשורת טובה. מומלץ!
התגובות שלכם ...